Hva slags bolig bør man kjøpe som utleiebolig?

Aksjer, fond, eiendom, obligasjoner, høyrentekonto, osv.
Svar
Atferdsøkonomi
Innlegg: 1
Registrert: 2019-08-12 11:50

Hva slags bolig bør man kjøpe som utleiebolig?

Legg inn av Atferdsøkonomi » 2019-09-21 06:06

Som tittelen sier:
Hvis man skal kjøpe en bolig for å ha som utleiebolig, hva slags bolig er lurest å kjøpe og hvorfor?
1-roms? 4-roms? Enebolig?

Brukeravatar
skallmann
Innlegg: 93
Registrert: 2019-06-10 02:37

Re: Hva slags bolig bør man kjøpe som utleiebolig?

Legg inn av skallmann » 2019-09-24 00:28

Spennende spørsmål, men sikkert relevant for flere her etter hvert. Her er det mye å tenke på.

Noen punkter jeg kommer på i farta:
  • Utgifter i forhold til inntekt
  • Verdiutvikling mens du leier den ut
  • Marked for utleie, hvor lett det er å finne leietakere
  • Mengde arbeid for deg som utleier
  • Hybelutleie vs. utleie av hel leilighet
Størrelsen på et eventuelt lån er naturligvis viktig. Hvis du kan kjøpe en to-roms uten å ta opp lån vil du ha mye lavere utgifter og inntektene vil komme med en gang, du har bare penger bundet opp i boligen i stedet for aksjer. Hvordan boligmarkedet utvikler seg er jo ikke godt å si. Ellers må en se på felleskostnader og vedlikeholdskostnader i forhold til hva man kan få inn. Inntekt beregner man lettest ved å se på lignende boliger på finn.no. Verdien på større leiligheter holder seg vel også jevnt over bedre hvis markedet går ned, mens små studioleiligheter faller raskere. Større leiligheter kan igjen være vanskelig å leie ut i sin helhet, men det kan funke med studenter (enten med én kontrakt hvor leietakeren driver fremleie) eller at man leier ut hvert rom for seg. Og studenter flytter inn i hva som helst når juli går mot slutten og det begynner å bli trangt. Nå synes jeg ikke noe om å utnytte dette faktumet, men du burde iallfall klare å leie ut hybler hvis du bor nær et større universitet. På den andre siden flytter studenter oftere enn andre, og man må kanskje regne med viss andel av året uten utleie. Det er naturligvis også en byråkratisk kostnad med å leie hvert rom ut for seg med kontrakter og depositumskonto osv. Det enkleste med tanke på arbeid er vel ofte hvis man har en leilighet i parstørrelse som man får leid ut til et par som man tror kan bli boende noen år på løpende kontrakt.

Angående kontrakter finnes det to typer kontrakter, tidsbestemt og tidsubestemt. Tidsubestemt er den enkleste og er en løpende kontrakt, vanligvis med tre måneder gjensidig oppsigelsestid, men man er fri til å avtale dette selv. I en tidsbestemt kontrakt kan du si at leietiden er tre år, men f. eks. med mulighet for oppsigelse etter hvert hele år (med tre måneders frist). Spesielt i studiebyer unngår du da at noen flytter uventet ut i mars og du sliter med å finne ny leietaker før nytt semester til høsten.

Til syvende og sist tror jeg det kommer like mye an på hva salgsprisen for et bestemt objekt blir som det kommer an på type leilighet. Man bør uansett sette opp et regneark for alt dette og regne på det per objekt man vurderer. Da vil det også være lettere å sette en god maksgrense for hver budrunde og heller vente til man får gjennom et skambud et sted. :-) Vet ikke om du ble noe klokere av dette, men jeg håper.

Brukeravatar
Utbytteprinsen
Innlegg: 171
Registrert: 2019-06-17 11:57
Kontakt:

Re: Hva slags bolig bør man kjøpe som utleiebolig?

Legg inn av Utbytteprinsen » 2019-09-24 12:03

Dette er spennende saker :)
Kan vi ta det som et reelt investeringscase i denne tråden? I hvilket område tenker du å kjøpe leilighet/enebolig Atferdsøkonomi?
Følg min vei mot økonomisk frihet her: https://www.darkpool.no | https://twitter.com/utbytteprinsen | Få 200 kr gratis når du oppretter Aksjesparekonto her: https://kron.no/api/referral/invite/kgxy9

Svar