Skallmanns memoarer

Her kan du lage deg en egen tråd hvor du skriver dine memoarer og poster din økonomiske fram- eller tilbakegang. Du kan også lenke til din egen blogg om du ønsker. Hver person lager sin egen tråd og holder på den. Det er lov å svare og gi tilbakemeldinger i andre sine tråder.
Svar
Brukeravatar
skallmann
Innlegg: 93
Registrert: 2019-06-10 02:37

Skallmanns memoarer

Legg inn av skallmann » 2019-06-10 18:42

Hei!

I denne tråden kommer jeg til å poste litt om meg selv, mine okonomiske opplevelser og min økonomiske livsfilosofi. Det blir neppe jevnlig, kjenner jeg meg selv rett, men kanskje jeg har noe å bidra med av og til.

Det var nok i 2012 eller 2013 at jeg gjennom tilfeldig nettsurfing kom borti en artikkel på MrMoneyMustache. Jeg husker ikke hvilken artikkel det var, men den var så bra at jeg klikka litt mer rundt på bloggen hans, og endte opp med å bruke timer på å lese de fleste postene i kronologisk rekkefølge. Allerede da var MrMoneyMustache en av de store personlighetene innen "early retirmenet" og FIRE, og jeg har vel fulgt med på bloggen ever since. Hvis du ikke har gjort det ennå, begynn på begynnelsen og les deg fremover: http://www.mrmoneymustache.com/2011/04/ ... -mustache/

Det var ikke at jeg var uinteressert i privatøkonomi før det eller brukte enorme summer på tull, men jeg hadde kanskje ikke innsett hvor mye alle småkjøpene mine utgjorde, hvor mye frihet sparing gav og at jeg egentlig ikke mistet noe lykke av å heller spare mye av pengene.

Nå seks-sju år senere går ting i stor grad av seg selv. Jeg budsjetterer ikke lenger, jeg har faste sparetrekk til egen konto i banken, nesten alle faste utgifter går ut av konto tre dager etter lønningsdag, og jeg har en sparerate på ca. 33 % helt uten å tenke på økonomi. Man skal jo samtidig han noe å strekke seg etter, ikke bare gå blindt på tomgang, så derfor jeg har et mål om å spare enda mer fremover.

Likevel er nå hverdagen mer preget av hvor jeg skal gå tur, hva slags trening jeg skal gjøre i dag, å legge kule (men billige) planer for helger og ferie, og sist men ikke minst jobb. Mer om det i en senere post. :-)
Sist redigert av skallmann den 2019-06-19 01:33, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
skallmann
Innlegg: 93
Registrert: 2019-06-10 02:37

Re: Skallmanns memoarer

Legg inn av skallmann » 2019-06-19 00:07

Etter å ha lest om Hernos sin sparerate på 70 % tok jeg for første gang på et par år et nytt dypdykk i min egen økonomi for å finne ut hvor jeg kan spare inn på ting.

Jeg tar det enkle i denne posten, nemlig faste utgifter. Jeg har valgt å ta med strøm som fast utgift, selv om det er litt variabelt. Samtidig har jeg utelatt mat og klær som fast utgift, fordi det kan variere ganske mye fra måned til måned og år til år.

Her er en kort gjennomgang av mine faste utgifter:

Boliglånsrenter, studielånsrenter, betaling til sameiet, kommunale avgifter, innboforsikring, strøm og utgjør til sammen 6800 kroner i måneden. Avdrag på lånene er ikke en utgift og er ikke inkludert. Boliglånsrenten er på 2,07% og jeg kan ikke forstille meg at jeg får noe bedre. Hvis jeg kan senke noen utgifter er det strøm, men det meste er nok oppvarming (med varmepumpe), så det er begrensede muligheter der også.

Bilforsikring (nå inkl. årsavgift) og en EU-kontroll annethvert år koster meg i snitt 313 kroner i måneden. Finner ikke vesentlig billigere alternativer heller. Bilen er ikke i bruk daglig, så bensin og bompenger får komme på variable utgifter i neste post.

Digitale tjenester utgjorde mer enn jeg først trodde. Telefon og internett betales av jobb. Men Spotify, Netflix, HBO Nordic, Dropbox, noen domener (Domeneshop og GoDaddy), eposttjeneste (FastMail) og virtuelle servere (DigitalOcean) utgjorde ca. 750 kroner i måneden. Her var det penger å spare. Jeg klarer å presse serverkostnadene ned med 100 kroner i måneden. For å være helt ærlig, TV-serier er underholdende, men det meste av tiden jeg bruker på det er bortkasta. En god bok er bedre tidsbruk. Jeg stopper Netflix (HBO stoppes etter at Game of Thrones og Chernobyl er ferdigkonsumert). Når vinteren kommer og jeg sitter mer innendørs kommer sikkert enten Netflix eller HBO tilbake, men skal prøve å unngå abonnement på begge samtidig. Totalt spart på digitale tjenester: Ca. 220 kroner i måneden foreløpig, litt avhengig av lengden på sommerlig seriesølibat.

Den største innsparingen min er på transport. Månedskort på bussen koster 785 kroner i Trondheim. I sommermånedene har jeg nå bestemt meg for å gå til og fra jobb (og til sentrum når det trengs). Hvis jeg holder på dette ut september og busser oktober til mars (ja, jeg er et sommermenneske), kan jeg kutte busskostnaden til halvparten i snitt. Spart på buss: 392 kroner i måneden

Fagforeningsmedlemskapet mitt koster 4500 kroner i året, men jeg føler ikke jeg får veldig mye ut av det. Samtidig kan det trekkes fra på skattegrunnlaget, så faktisk kostnad er nærmere 3000 kroner i året. Ergo kan jeg melde meg ut. Litt avventende med denne. Potensielt spart: Ca. 250 kroner i måneden.

Resten av mine faste utgifter er på 663 kroner i måneden. Dette inkluderer medlemskap i DNT, Naturvernforbundet og to idrettslag, pluss faste kostnader i forbindelse med idrettene. DNT-meldemskapet sparer jeg på, siden jeg bruker hyttetilbudet deres litt, Naturvernforbundet er for å støtte en god og stadig viktigere sak, idrettslagene er jeg aktiv i og glad i. Innsparing i denne kategorien: 0 kroner

Totalt spart på faste utgifter pr. måned (fortsatt medlem i fagforening): 612 kroner pr. måned. Det er 7344 kroner i året. Spareraten øker med nesten 2 prosent. Ikke all verdens, men sparing er som en muskel som må trenes og det gjør meg ikke godt i lengden å ligge på latsiden.

Fremover skal jeg se gjennomgå utgifter til mat, klær restaurant/pub/øl, klær, bensin/bompenger. Innerst inne vet jeg at det er minst et par titusener å spare bare på mat, restaurant og øl per år, og det uten å bli særlig asketisk. Mer om dette i neste post. :-)

Brukeravatar
skallmann
Innlegg: 93
Registrert: 2019-06-10 02:37

Re: Skallmanns memoarer

Legg inn av skallmann » 2019-08-09 01:58

Mellom ferieturene mine hadde plutselig vaskemaskinen gått ad undas. Ingen reaksjon på noen knapper, displayet var kun svart. Jeg kunne feilsøkt mer og prøvd å fikse den, men det var en bedriten vaskemaskin som jeg uansett har hatt lyst å bytte ut i flere år nå. Endte opp med denne maskinen som både vasker og tørker klærne:

https://www.elkjop.no/product/hvitevare ... -l7wdb861g

Bestilte med hjemlevering og retur av den gamle. Etter to vask hvorav én var med tørking er jeg foreløpig fornøyd med kjøpet. Utrolig digg med tørketrommel igjen etter å ha levd fire år uten! Det var likevel en uforutsett utgift på ca. 7300 kroner, penger jeg ikke ser igjen...

Brukeravatar
skallmann
Innlegg: 93
Registrert: 2019-06-10 02:37

Re: Skallmanns memoarer

Legg inn av skallmann » 2019-08-17 23:16

Da er ferien over og første arbeidsuke unnagjort. Samtidig som jeg går tilbake til havrelefsa og striskjorta, tenkte jeg å få litt oversikt over utgiftene mine. I denne omgang alt som går til mat, drikke, hygiene- og renholdsartikler, samt andre husholdningsartikler. I mat og drikke inkluderes alt av utskeielser som restauranter, pølser på kiosken, brus, alkohol og godteri. Målet er å fortsette dette regnskapet i minst en måned for å få oversikt over hva pengene går til i en forholdsvis normal måned.

Totalt brukte jeg denne uka 1491 kroner. Omtrent en tredjedel av dette gikk til alkohol (det ble en bra fest i går kveld, men heldigvis ingen tur ut på byen). 335 kroner gikk til lunsj (fredagslunsjen er ofte litt overdådig og tok omtrent halvparten av dette). Ellers har jeg kjøpt to lysstoffrør, en flaske flytende håndsåpe og en pakke dopapir. Resten er brukt på mat og drikke konsumert i hjemmet.

Dette er jo ikke direkte gode tall, samtidig er både fest og fredagslunsj sosiale tilstelninger jeg ikke ønsker å gå glipp av. Jeg satser likevel på å bruke mindre på fest og moro neste uke, men like mye på lunsj og mat hjemme. Ny oppdatering om en uke, håper jeg.

Brukeravatar
skallmann
Innlegg: 93
Registrert: 2019-06-10 02:37

Re: Skallmanns memoarer

Legg inn av skallmann » 2019-08-19 01:03

Og første feil rettes herved opp. Jeg hadde glemt et ekstravagant Wolt-måltid til 212 kr. Altså ble det 1491+212 = 1703 kroner totalt denne første uka.

Brukeravatar
skallmann
Innlegg: 93
Registrert: 2019-06-10 02:37

Re: Skallmanns memoarer

Legg inn av skallmann » 2019-08-27 02:18

Oppsummering av de to første ukene på mat, drikke fest og moro.
Uke 1: 1703 kroner (335 på lunsj, 481 på alkohol, 887 kroner på mat/husholdning/hygiene)
Uke 2: 2114 kroner (369 på lunsj, 543 på alkohol, 1202 på mat/husholdning/hygiene)

Det ble selvfølgelig en bytur denne uka, med improteater og øl, og det skal ikke mange øl til før pengebruken har hopet seg opp. Det var gøy og jeg hang med gode venner, men jeg burde spart meg for den siste ølen... Ellers var matbudsjettet litt høyere enn uka før. Det har mest å gjøre med at jeg storhandla litt, og har fortsatt en del mat og brus igjen som kan konsumeres denne uka.

Den kommende uka har jeg rett og slett ikke tid til noen fest, så det blir nok en mer sparsommelig uke enn de to foregående. Samtidig har jeg en idé til et septemberprosjekt som jeg skal prøve å gjennomføre. Prosjektet medfører at denne uka blir siste uka med tracking av forbruk på en stund.

Ellers: I dag hadde jeg en altfor lang middagshvil, ergo er jeg lys våken nå, klokka to på natta. Det er mye jeg skulle gjort nå på natta, men både støvsuging, snekring og bæring av tyngre avfall gjennom trappene er såpass bråkete at jeg ikke tør å begynne i frykt for å vekke naboene. :?

Brukeravatar
Utbytteprinsen
Innlegg: 171
Registrert: 2019-06-17 11:57
Kontakt:

Re: Skallmanns memoarer

Legg inn av Utbytteprinsen » 2019-08-27 09:05

Veldig interessant å lese oppsummering av forbruket ditt Skallmann. Er dette representativt som et gjennomsnittsforbruk, eller henger det litt "ferievaner" igjen etter sommeren? Hvis en ser på snittet for de to første ukene bruker du i gjennomsnitt 272,6 kr hver dag. Hvis en ekstrapolerer det til en måned (30,41666667 dager) er vi oppe i 8292,9 kr. Eller 99514,6 kr i løpet av et år. Men du skriver at de neste ukene blir mer sparsommelig, så regner med at dette er en worst case. Biter meg for øvrig merke i at 26,8 % av forbruket er alkoholrelatert, altså 26669,9 kr årlig. En nokså dyr hobby :shock: Men samtidig veldig nødvendig skal en tro Mr. Money Mustache. Hva med å starte litt hjemmebrenning *kremt* hjemmebrygging av øl eller vin?
Gleder meg for øvrig til å høre mer om septemberprosjektet ditt! :D
Følg min vei mot økonomisk frihet her: https://www.darkpool.no | https://twitter.com/utbytteprinsen | Få 200 kr gratis når du oppretter Aksjesparekonto her: https://kron.no/api/referral/invite/kgxy9

Brukeravatar
skallmann
Innlegg: 93
Registrert: 2019-06-10 02:37

Re: Skallmanns memoarer

Legg inn av skallmann » 2019-08-28 01:45

Dette er nok ikke en worst case, men slettes ikke noen best case heller. Festmessig har nok de to siste ukene vært litt over snittet, så alkoholrelaterte kostnader antar (håper) jeg vil være på halvparten til to tredeler av det de har vært de siste to ukene. Har også brukt mindre på mat så langt denne uka. Jeg har spist rester fra forrige uke og har fortsatt litt igjen, så jeg håper på å komme på ca. 4700 kroner på tre uker, eller ca. 7000 i måneden. Men uka er ikke omme ennå, så det gjenstår å se. :-)

Har vurdert å ta opp igjen hjemmebrygging, det er jo mange år siden sist, men det er sjelden ølet mitt konsumeres hjemme. Enten må det flaskes, noe som er en utrolig kjedelig prosess, og grumset virvles dessuten opp i flaska når man tar den med seg til festlig lag, ellers må jeg bruke små ølfat, noe som fortsatt er litt tungvint å bære med seg i parken eller på fest. Dessuten blir det lettere til at det konsumeres mer til hverdags hvis fatet til enhver tid står lett tilgjengelig hjemme med friskt øl. Her taler altså både latskap og fristelser mot at det ikke skjer, så foreløpig har jeg droppet det. Svenskehandel har jeg dog benyttet meg av et par ganger i år. "Folköl" på 3,5 prosent er fint om man ønsker å ikke bli altfor full, samt at det er særdeles billig!

Brukeravatar
skallmann
Innlegg: 93
Registrert: 2019-06-10 02:37

Re: Skallmanns memoarer

Legg inn av skallmann » 2019-09-01 23:31

Da er tredje og siste uke med forbrukstracking over.

Uke 1: 1703 kroner (335 på lunsj, 481 på alkohol, 887 kroner på mat/husholdning/hygiene)
Uke 2: 2114 kroner (369 på lunsj, 543 på alkohol, 1202 på mat/husholdning/hygiene)
Uke 3: 919 kroner (331 på lunsj, 0 på alkohol, 588 på mat/husholdning/hygiene)

Ingen større utgifter på noe som helst av mat, drikke, hygiene eller husholdning denne uka. Totalt kommer vi altså på 4736 kroner på tre uker. Med Utbytteprinsens 30,417 dager per måned får vi da ca. 6860 kroner i måneden. Dette er faktisk omtrent der jeg hadde budsjettert meg selv på forhånd med vill, halvkvalifisert gjetning. Det har kanskje vært litt ekstra gniermentalitet på butikken de siste to ukene, jeg vet ærlig talt ikke. Jeg føler ikke jeg har forsaket noe som helst, iallfall. Jeg har spist det jeg har hatt lyst på og gjort det jeg har hatt lyst til.

I morgen kommer en ny post om septemberprosjektet! Følg med!

Brukeravatar
skallmann
Innlegg: 93
Registrert: 2019-06-10 02:37

Re: Skallmanns memoarer

Legg inn av skallmann » 2019-09-02 20:18

Og septemberprosjektet er i gang!

Det kalles kjøpefri måned. Målet er å dra kortet færrest mulig ganger, samt å unngå netthandling helt. Faste utgifter går naturligvis som vanlig, regninger må jo betales. Ellers skal jeg prøve å klare meg med det jeg nå har. Den største forskjellen til daglig i levesettet vil være at jeg må ta med lunsj på jobb... Det vil kreve noe arbeid, men jeg har bestemt meg for at at lunsjen skal være både sunnere og billigere enn det jeg vanligvis får i meg fra kantina.

På forhånd har jeg handla inn mat og drikke til over 3000 kroner, fylt tanken på bilen, klipt håret, kjøpt inn diverse småting jeg vet jeg vil trenge.

Samtidig vet jeg på forhånd at jeg vil måtte gjøre enkelte kjøp:
1) Jeg skal kjøre ca. 1000 km. Dette vil medføre at jeg må fylle tanken en gang underveis. Det meste av utgiftene skal heldigvis deles med en kompis.
2) Fredagslunsjene, det blir sannsynligis tre av dem, kommer jeg ikke til å droppe.
3) Festival. Jeg håper litt på å henge mest i teltcampen og drikke øl som jeg allerede har kjøpt inn. Det blir selvfølgelig både litt mat og litt drikke inne på området også, hvor mye er vel litt væravhengig.
4) Jeg forsaker ikke mitt sosiale liv for dette prosjektet heller, så det kan fort bli en kveld på byen eller en fest jeg ikke har planlagt.
5) Salat og evt. andre kortvarige grønnsaker må også kjøpes inn underveis. Men jeg har her et mål om å få pengene til å strekke til maksimalt og foreta færrest mulig turer på butikken. Jeg håper det holder med én.

Ellers blir det en kamp om å unngå alle fristelsene forbrukssamfunnet slenger foran meg. Spesielt svak er jeg for et pizzastykke på bakeriet, en kanelbolle når jeg går forbi en betjent hytte i Bymarka, eller et dobbelt vaffelhjerte i kantina.

Brukeravatar
Utbytteprinsen
Innlegg: 171
Registrert: 2019-06-17 11:57
Kontakt:

Re: Skallmanns memoarer

Legg inn av Utbytteprinsen » 2019-09-03 08:39

Veldig bra prosjekt. For å unngå fristelser er det bare å la din indre Mr. Money Mustache stemme si det samme som min gjør: "Utbytteprinsen din TAPER!!! Tror du virkelig at du har råd til den iskaffen når du bare har greid å spart XX XXX denne måneden? NEI, når du greier å spare XX XXX + 3000 kr, da kan du flotte deg med denne luksusdrikken" :lol:
Eller enda mer effektivt. Legge igjen kortmappa hjemme når du ikke har planlagt å handle inn noe. Lykke til!
Følg min vei mot økonomisk frihet her: https://www.darkpool.no | https://twitter.com/utbytteprinsen | Få 200 kr gratis når du oppretter Aksjesparekonto her: https://kron.no/api/referral/invite/kgxy9

Brukeravatar
skallmann
Innlegg: 93
Registrert: 2019-06-10 02:37

Re: Skallmanns memoarer

Legg inn av skallmann » 2019-09-04 01:10

Takk for påminnelsen! Den første teknikken er definitivt den som funker for meg. Å legge igjen kortmappa hjemme er dessuten ikke lenger noen hindring i disse Vipps-dager, og telefonen må jeg uansett ha med meg på jobb.

Jeg husker da jeg skulle kjøpe bil i fjor. På et tidspunkt vurderte å gi opp til 45 000 kroner for en bruktbil. Det var så mye fine biler til salgs og 45k for en bil er jo ikke stort, tenkte jeg. Da kom MMM-stemmen i det kjøpegalskapen begynte å slå rot: "Bilen skal bare ta deg fra A til B på driftssikkert vis, skallmann. Ja, du får soltak, DAB-radio, to år nyere bil og litt bedre plass, men du trenger det ikke, din dust! Dessuten, jo bedre du trives i bilen, jo mer tid vil du bruke i den og på den! Ta deg sammen nå! Finn heller et slitesikkert og billig vrak." Det ble til at jeg kjøpte en bil til 25 000 kroner i stedet. Det var slett ikke noe vrak heller. Hadde ekstrautgifter på omtrent tusen kroner for å få den gjennom PKK nå i sommer, ellers har den funket utmerket på alle vis. :-)

Brukeravatar
skallmann
Innlegg: 93
Registrert: 2019-06-10 02:37

Re: Skallmanns memoarer

Legg inn av skallmann » 2019-09-09 00:10

Da er vi altså en uke inne i septemberprosjektet. I kveld hakka jeg opp den siste salaten. Den ble kveldsmat og skal også være lunsj de to neste dagene. Jeg har fortsatt ikke sprukket. Ingen mat- eller snopkjøp på meg ennå, bortsett fra den planlagte fredagslunsjen. Ingen andre kjøp heller, ikke av fysiske ting iallfall. Jeg måtte betale for parkering en morgen jeg råkjørte til jobb i all hast for å ikke bli for sen til møte med ekstern kunde. Sånn er livet. Det har ikke vært normalen, så jeg anser dette som et engangstilfelle.

Tilbake til matfronten. Det er litt stress å lage lunsj til hver arbeidsdag når man er godt vant med kantine. Når jeg har laget middag har jeg i samme slengen laget lunsj til de to kommende dagene. Foreløpig har det vært kyllig, salat og brød to dager og hjemmelaget pizza to dager. De to neste dagene blir det igjen kylling, salat og brød, men så er kyllingen oppspist. Fremdeles har jeg nok ingredienser til middag og lunsj denne uka og vel så det, men jeg mistenker at jeg holder på å lage det beste og enkleste først, så det kan bli vanskeligere å finne på en god middag etter hvert. Tørkede kikerter og linser har jeg derimot nærmest ubegrenset av, så det skal ikke stå på proteinene. Det samme gjelder mel, bakepulver, sukker og gjær, så det skal la seg gjøre å få energi også. Allerede da jeg starta prosjektet ble det jo ymtet frampå om at én eneste butikktur for friske grønnsaker, frisk frukt og frisk melk må være lov underveis i prosjektet. Jeg skal jo ikke pådra meg vitaminmangel. Det blir ikke denne uka, men mye sannsynlig starten av neste uke.

Jeg har allerede måttet spare på sviskene og sjokoladen for å ha litt igjen til senere, men ellers går altså prosjektet godt, og jeg har sannsynligvis spist sunnere enn til vanlig. Vi får se hvordan det går de kommende tre ukene. Butikken er heldigvis bare ti minutter unna!

Brukeravatar
Utbytteprinsen
Innlegg: 171
Registrert: 2019-06-17 11:57
Kontakt:

Re: Skallmanns memoarer

Legg inn av Utbytteprinsen » 2019-09-09 09:32

Dette er imponerende saker skallmann! Og en liten betaling på en parkeringsautomat må en da kunne unne seg en gang i jubelåret ;) Er veldig spent på hvordan siste uka kommer til å føles. Jeg mistenker at du kommer til å være kvitt det meste av "sukkerabstinenser" og at du kommer til å runde målstreken med glans. Stå på videre!
Følg min vei mot økonomisk frihet her: https://www.darkpool.no | https://twitter.com/utbytteprinsen | Få 200 kr gratis når du oppretter Aksjesparekonto her: https://kron.no/api/referral/invite/kgxy9

Brukeravatar
skallmann
Innlegg: 93
Registrert: 2019-06-10 02:37

Re: Skallmanns memoarer

Legg inn av skallmann » 2019-09-19 00:17

Da er andre uke av septemberprosjektet over for lengst og vi tar en oppsummering. Vi begynner allerede på tirsdag, da det ble to øl ute på byen i sosial sammenheng.

Torsdag til søndag utspilte Fjellfilmfestivalen seg. Hele 4,5 timer kjøring hver vei, men jeg unngikk riktignok halve transportutgiftene ved å ha med en passasjer. Det gikk forholdsvis dårlig med planen om å sitte i campen og pimpe. Det var nemlig 4 grader og masse vind og ikke noe koselig å sitte utendørs på kvelden. Det ble noen få lavvuøl, men vi var for det meste inne på hytta eller i filmteltene inne på festivalområdet.

Det kom meg også for øret at Dream Theater skal spille i byen i januar, og de skal spille hele Metropolis part II: Scenes from a Memory pluss mye nytt. Dette skal jeg ha med meg, og herligheten til 650 kroner er allerede betalt for.

Oppsummert:
Øl på byen: 193 kroner
Dream Theater-billett: 650 kroner
Bensin før kjøring: 383,84 kroner
Parkering, øl og mat ifbm. festival: 1803,65 kroner

Denne uka som vi snart er halvveis i begynte med en handletur for å unngå vitaminmangel. Jeg kjøpte salat, epler, melk og avocado og er litt stolt over at det ikke ble noe mer. Det var deilig med litt fersk salat igjen og norske epler. Foreløpig går altså prosjektet ganske bra. Det er en og en halv uke igjen, jeg planlegger null turer på butikk neste uke, og jeg ser fortsatt lyst på livet. :-)

Brukeravatar
skallmann
Innlegg: 93
Registrert: 2019-06-10 02:37

Re: Skallmanns memoarer

Legg inn av skallmann » 2019-09-24 00:46

Da er tredje uke over. Syv dager gjenstår. Det er nå fritt for sjokolade, potetgull, svisker, smør, kjøtt, salat, kjøkkenpapir, plastfolie. Jeg har begynt å rasjonere på Pepsi Max.

Jeg laget i går lasagne som også holder til lunsj i morra. Jeg har nok av kikerter, kidneybønner, røde linser og hakkede tomater. Jeg har spagetti nok til ett måltid, ris til ett måltid og couscous til tre-fire måltider, greit med matolje, et halvt kilo ost og nesten et halvt brød. Verre er det at jeg kun har en halv løk igjen. Jeg oppdaget nemlig i går at den ene av løkene i strømpen jeg kjøpte før månedsstart var dårlig.

Fremdeles ingen krise. Jeg klarer meg uten å bli videre kreativ i noen dager til, men til helga spørs det om det for det meste blir hummus og brød på menyen.

Jeg kjøpte forresten nesten tre kilo epler i dag, helt uanmeldt. Det gikk rykter om at de hadde favorittsorten på Rema, og siden den norske eplesesongen er så kort turte jeg ikke vente til neste uke. Jeg ville jo blitt oppriktig lei meg om jeg gikk glipp av det beste av årets eplesesong. Har spist fem-seks av dem så langt i kveld. 8-)

Brukeravatar
skallmann
Innlegg: 93
Registrert: 2019-06-10 02:37

Re: Skallmanns memoarer

Legg inn av skallmann » 2019-10-01 00:30

Siste dag, det er fritt for kjøtt, melk, smør, ost, spagetti, makaroni, løk, chili, brød, pitabrød, ris, kidneybønner, mais, svisker, Pepsi Max, epler, sjokolade, potetgull. Fryseren er helt tom, jeg benytta anledningen til avising.

Det kjipeste å gå fri for var smør og løk. Olje kan til en viss grad ta over for smør, mens middager blir generelt fattigere uten løk. Jeg hadde fortsatt klart meg fint gjennom en uke til. Denne siste dagen bakte jeg boller, bare for å kose meg litt ekstra. Men nå er jo september over, og det skal bli digg med litt ferskvarer igjen.

Etter to-tre uker merket jeg at jeg begynte å få veldig god oversikt over nøyaktig hvilke matvarer jeg hadde. Jeg fikk brukt mye utgått mat: En boks hermetisert mais som gikk ut i 2017. Lettsaltet svineflesk som ble lagt i fryseren i 2017. Tørkede kikertene som var best før juli 2016, men fortsatt like gode. Disse er det fortsatt en del igjen av.

Jeg tror følgende bilde fra kjøleskapet best beskriver hva jeg har igjen av mat og drikke. Bildet viser øl, honning, hvitløk og ingefær. Annet enn dette er det kun tørrvarer og matolje igjen.
kjoleskap.jpg
kjoleskap.jpg (147.97 kiB) Vist 691922 ganger
Så hva nå? Nei, jeg vet sannelig ikke. Det er flere år siden jeg har laget så mye mat fra bunnen av i løpet av én måned, hvis jeg i det hele tatt har gjort det noen gang. Det var litt godt, egentlig, både smaksmessig og for å bli litt mindre lat på kjøkkenfronten. Diverse nye komboer ble prøvd, litt av nysgjerrighet og litt av nødvendighet for å unngå å kaste mat.

I morra blir det storhandling med 30 ting på handlelista. Livet vil nok minne mer om det jeg hadde før september, men jeg har et mål om å holde mengden pizza fra Dr. Oetker lavere enn tidligere. Jeg skal også forsøke å spise opp de tørkede kikertene som er over fire år gamle. Kanskje kjører jeg en ny og hardere kjøpefri måned en gang på nyåret?

Brukeravatar
Utbytteprinsen
Innlegg: 171
Registrert: 2019-06-17 11:57
Kontakt:

Re: Skallmanns memoarer

Legg inn av Utbytteprinsen » 2019-10-03 08:59

Vel gjennomført Skallmann! :D Står respekt av at du holdt ut en hel måned og samtidig fikk ryddet kraftig opp både i kjøleskap og blandt tørvarer. Har muligens en løsning vedrørende holdbarhet på løk til neste runde med kjøpefri måned. Hva med å skive løk og tørke i en dehydrator? Vacumpakket tørket løk må da holde minst en måned? Eller oppbevart på Norgesglass med tett pakning dersom en vil være litt mer miljøvennlig :P
Følg min vei mot økonomisk frihet her: https://www.darkpool.no | https://twitter.com/utbytteprinsen | Få 200 kr gratis når du oppretter Aksjesparekonto her: https://kron.no/api/referral/invite/kgxy9

Brukeravatar
skallmann
Innlegg: 93
Registrert: 2019-06-10 02:37

Re: Skallmanns memoarer

Legg inn av skallmann » 2019-10-03 20:13

Problemet her var ikke holdbarhet på løk, egentlig. Det var at en av fire i strømpen var dårlig, sannsynligvis allerede før jeg kjøpte dem. Løk holder seg nok fint i to måneder i kjøleskapet også, men de kan helt sikkert tørkes for bedre holdbarhet, ja. Det går jo også an å ha en bøsse løkpulver stående, noe som sannsynligvis blir mer aktuelt. :-)

Brukeravatar
Utbytteprinsen
Innlegg: 171
Registrert: 2019-06-17 11:57
Kontakt:

Re: Skallmanns memoarer

Legg inn av Utbytteprinsen » 2019-10-08 12:22

Regner med du har gått i overskudd etter kjøpefri måned. Tipper det er flere enn meg som er spent på hva pengene er brukt på/skal brukes på? Er det investeringer av noe slag?
Følg min vei mot økonomisk frihet her: https://www.darkpool.no | https://twitter.com/utbytteprinsen | Få 200 kr gratis når du oppretter Aksjesparekonto her: https://kron.no/api/referral/invite/kgxy9

Brukeravatar
skallmann
Innlegg: 93
Registrert: 2019-06-10 02:37

Re: Skallmanns memoarer

Legg inn av skallmann » 2019-10-10 01:19

Overskudd, uten tvil. Har ikke regnet på det, men det har vært en god måned. Pengene står foreløpig på konto, "krigskassa" som du kalte det i en annen tråd. Det skal investeres eller betales på boliglån etter hvert, men jeg ser det litt an. Det viktigste per nå er å fortsette å spare godt samtidig som jeg lever godt, så skal jeg tenke lenge og vel på investeringsstrategi. ;)

Brukeravatar
skallmann
Innlegg: 93
Registrert: 2019-06-10 02:37

Re: Skallmanns memoarer

Legg inn av skallmann » 2019-10-15 01:36

Skjer ikke mye på den økonomiske fronten for tiden. Å bli rik går jo som kjent ikke fort. Jeg har ennå ikke kjøpt frossenpizza etter septemberprosjektet mitt, så noe godt kom det ut av prosjektet i ettertid også. Planen fremover å la økonomien gå litt på autopilot mens jeg bruker siste rest av høsten på turer i marka, trening, og annet gøy.

Jeg vurderer et nytt prosjekt i november. Det går egentlig bare på å rive seg løs fra skjermen på kveldstid. Ikke noe Netflix, NRK nett-TV eller meningsløs surfing på verdensveven. Jeg har blitt litt frustrert over meg selv den siste tiden, særlig på ettermiddager etter jobb, fordi det går for mye tid på bare surr på laptopen. Planen er å gi meg selv maksimalt en halvtime hver ettermiddag/kveld til å få unna de essensielle tingene. Ellers skal jeg enten ordne i heimen, lese bøker, henge med venner eller gå i marka. Effektiv tidsbruk, here I come! Jeg har nå to uker igjen til å forberede meg.

Brukeravatar
skallmann
Innlegg: 93
Registrert: 2019-06-10 02:37

Re: Skallmanns memoarer

Legg inn av skallmann » 2019-10-31 01:20

Jeg sitter og frykter mitt eget novemberprosjekt ... men jeg skal prøve likevel. Etter en del om og men har jeg kommet frem til følgende regler for meg selv: Reglene gjelder kun på hverdager, altså mandag til fredag). Jeg skal ha maksimalt en time skjermtid hjemme etter jobb. Jeg kan ikke spare inn tid en dag for å bruke mer tid en annen dag. Tiden på bussen til og fra jobb regnes ikke, da kan jeg fråtse i internett så mye jeg vil. På mobiltelefonen er det lov å svare på meldinger som kommer, men nyheter og Facebook-feed er ut. Eventuell filmtitting i sosial setting er lov, men ingen serier eller filmer alene.

Altså har jeg en time om dagen til å skravle her på forumet, lese nyheter, lese og sende privat epost, ordne med bank/økonomi, lese Reddit og Twitter, fjase meningsløst rundt på nettet etter noe nytt og spennende. Helgene (kun lørdag og søndag) har jeg unntatt fra prosjektet fordi jeg egentlig er ganske fornøyd med hvordan jeg disponerer dem. Målet med prosjektet er jo å bli mer produktiv på hverdagene etter jobb.

Produktiv? Hva skal jeg produsere? Jeg skal øke min viten ved å lese bøker, jeg skal forbedre min fysiske form ved å iallfall ikke trene noe mindre, jeg skal øke bevegeligheten ved å tøye mer, jeg skal glede mitt fremtidige selv ved å ordne småting i hjemmet som har ligget altfor lenge ugjort, jeg skal øke min generelle fornøyelse ved å gå turer i marka og kanskje til og med lage meg et lite bål noen av dagene. Hvem vet, kanskje jeg til og med skal bruke litt tid på å kjede meg? Jeg kan ikke huske sist jeg kjedet meg... :roll:

Jeg får heldigvis en rolig start med kun fredag denne uken før det blir helg. Oppdaterer en gang eller to underveis. :-)

Brukeravatar
skallmann
Innlegg: 93
Registrert: 2019-06-10 02:37

Re: Skallmanns memoarer

Legg inn av skallmann » 2019-11-18 00:16

Og prosjeketet går særs dårlig... Dette var atskillig hardere enn å ikke kjøpe noe i september. Jeg gir meg ikke helt ennå, men gjør et nytt forsøk fra og med i morgen.

Brukeravatar
Utbytteprinsen
Innlegg: 171
Registrert: 2019-06-17 11:57
Kontakt:

Re: Skallmanns memoarer

Legg inn av Utbytteprinsen » 2019-11-18 09:48

skallmann skrev:
2019-11-18 00:16
Jeg gir meg ikke helt ennå, men gjør et nytt forsøk fra og med i morgen.
Vi heier på deg Skallmann! Boka Permanent Record kan nok frigjøre deg fra skjermen et par timer da den er både lærerik og forstyrrende på samme tid. Og hvis du vil gjøre noe kreativt kan du jo håndskrive et script (papirkoding) som søker etter ord som trigger Stellar Wind og XKEYSCORE. Bare for å se hvor effektiv algoritmen er :lol:
Følg min vei mot økonomisk frihet her: https://www.darkpool.no | https://twitter.com/utbytteprinsen | Få 200 kr gratis når du oppretter Aksjesparekonto her: https://kron.no/api/referral/invite/kgxy9

Brukeravatar
skallmann
Innlegg: 93
Registrert: 2019-06-10 02:37

Re: Skallmanns memoarer

Legg inn av skallmann » 2019-11-25 02:33

Du trigga visst noe ved å skrive de ordene der i forumet, Utbytteprinsen. Plutselig var det masse boter som kom og scrapa forumet, derav rekorden på 69 samtidige brukere, som det står på forsiden. Internett er et fascinerende sted. :-)

Denne uka har prosjektet gått bra, og jeg har vært usedvanlig produktiv. Jeg har fått gjort flere ting som har ligget på todo-lista i flere år, inkludert bedre kjøkkenbenkbelysning og bedre plantebelysning. Jeg har rydda masse rundt i leiligheten, kasta en hel pose med gammelt småelektrisk og begynt å lage litt julegaveplaner. Håper å greie å holde det gående en stund.

Brukeravatar
Utbytteprinsen
Innlegg: 171
Registrert: 2019-06-17 11:57
Kontakt:

Re: Skallmanns memoarer

Legg inn av Utbytteprinsen » 2019-11-25 09:22

Ja sannelig! Skulle jo nesten tro at en organisasjon eller en gren av en myndighet drev med overvåkning av internett :lol: Heldigvis har de jo google translate slik at de slipper å bruke skattebetalernes penger for å hyren inn tolk for å oversette fra norsk til engelsk...bare for å finne ut at jeg bare tulla med dem :D
Liker at prosjektet ditt går bra Skallmann. Har du noe mer info om plantebelysningen?
Følg min vei mot økonomisk frihet her: https://www.darkpool.no | https://twitter.com/utbytteprinsen | Få 200 kr gratis når du oppretter Aksjesparekonto her: https://kron.no/api/referral/invite/kgxy9

Brukeravatar
skallmann
Innlegg: 93
Registrert: 2019-06-10 02:37

Re: Skallmanns memoarer

Legg inn av skallmann » 2019-11-26 01:09

Plantebelysningen først. Ikke noe fancy, men funker mye bedre enn dagslys i november. :-) Har en lampe som henger ned over plantene som står i et hjørne i spisestua. Planen er å også få til automatisk vanning, så jeg slipper å være avhengig av naboer når jeg er borte i mer enn tre dager. Foreløpig består belysningen av følgende tre deler:

Hengelampe: https://www.clasohlson.com/no/Northligh ... /p/36-6609
Pære: https://www.clasohlson.com/no/LED-PAR38 ... r361325000
Koblingsur for automatisk tenning og slukking: https://www.clasohlson.com/no/Mini-kobl ... /p/36-6245

Jeg fant i dag følgende tweet med fancy graf: https://twitter.com/cfbjerknes/status/1 ... 4477725699
Og jeg hørte følgende podcast: https://soundcloud.com/boligbobla/tracks

Kjenner det er godt å være ferdig med kjempehøy gjeldsgrad og belåningsgrad. :-) Regna litt på det, og hvis jeg spytter inn BSU-kontoen på lånet ser jeg at jeg nå ligger på omtrent 55 prosent belåningsgrad, og om jeg selger alt av fond og hiver inn sparepengene er jeg godt under 45 prosent. Da regner jeg av kjøpsverdi for godt fire år siden. Leiligheten er sikkert verdt noe mer i dag. Når det gjelder gjeldsgrad har jeg ca. to brutto årslønner igjen i lån etter at BSU-en er brukt, en og en halv årslønn hvis fond og sparepenger kjøres inn. Livet smiler! :-)

Brukeravatar
skallmann
Innlegg: 93
Registrert: 2019-06-10 02:37

Re: Skallmanns memoarer

Legg inn av skallmann » 2019-12-09 03:06

Langt uti desember, jo. Novemberprosjektet gikk atskillig bedre siste halvdel av november, og jeg hadde nok godt av det. Blir fort en periode til utpå nyåret med litt ekstra selvpåført disiplin. Akkurat nå tenker jeg mest på å få unna alt som må gjøres før jula, både på jobb og privaten. Samt å kose meg litt på veien. Gleder meg til nesten to hele uker juleferie!

Brukeravatar
skallmann
Innlegg: 93
Registrert: 2019-06-10 02:37

Re: Skallmanns memoarer

Legg inn av skallmann » 2020-01-22 00:24

Det har gått litt trått med forumpostingen min i det siste, men nå har jeg fått ånden over meg igjen! :-D Personlig prosjekt fra midten av januar til midten av mars er trening og godt kosthold. Jeg har planer om å delta i en liten idrettskonkurranse i mars og vi er gjeng som trener sammen for å prøve å gjøre det så godt vi kan. Det blir mye trim, en del tøying, noe hardtrening, mye grønnsaker – og litt mindre potetgull og sjokkis.

Jeg merker allerede at andre store prosjekter må vente til etterpå, men det er ikke verre enn at jeg får tid til alt det vanlige pluss litt forumposting innimellom.

Kostholdet har nå vært vegetarisk hjemme de tre siste dagene, for kjøtt får jeg jo de fleste dager gjennom varmretten i kantina på jobb. Dagens middag var crispsalat, tomat, kidneybønner, mais, fetaost, couscous, pepper, olivenolje, balsamico. Alt miksa til en deilig blanding i salatbolla. Mens søndag og mandag var det løk, bønnemiks, chili og tomat i panna, krydra med pepper, ingefær, oregano, basilikum og litt spiskummen, lagt i pitabrød med salat, ost, og avocado som jeg gomlet i meg med største vellyst.

Brukeravatar
skallmann
Innlegg: 93
Registrert: 2019-06-10 02:37

Re: Skallmanns memoarer

Legg inn av skallmann » 2020-03-16 23:28

Ja, sånn kan det gå. Mye trening og litt bedre kosthold i godt over to måneder, så blir konkurransen avlyst ca. et døgn før den skulle startet. Avlysingen skjedde et par timer før regjeringen holdt pressekonferanse om de første større koronatiltakene på torsdag. Du kan trygt si det var en skuffa gjeng som hadde stått på de siste månedene for å prestere i helga, men som ikke fikk konkurrert likevel...

Nytt spise-meg-ut-av-huset-prosjekt. Siden jeg begrenser butikkturene litt for tiden og for det meste har hjemmekontor blir det mye matlaging. Prøver å bruke det jeg allerede har i skapet og spise opp gammel mat, slik jeg gjorde i september. Dette er jo en perfekt anledning til å leke litt apokalypse hjemme. :-D Prosjektet varer minst frem til 26. mars, så får vi se hva myndighetene anbefaler.

Jeg har hatt mye oppsparte kontanter stående på konto. Nå skal disse endelig inn i aksjefond. Har allerede kjøpt for 80k gjennom nedgangen, og minst 120k til skal inn i markedet.

Brukeravatar
skallmann
Innlegg: 93
Registrert: 2019-06-10 02:37

Re: Skallmanns memoarer

Legg inn av skallmann » 2020-06-11 01:15

Jøss, nesten tre måneder gått siden sist oppdatering. Verden har gått i stillstand av korona og kommet seg igjen siden. Økonomien min er stort sett lik, de sosiale reglene med en meters avstand er litt kjipe. Hjemmekontor var morsomt den første halvannen måneden, så ble jeg lei. Nå er jeg fysisk på kontoret av og til. Jeg har løpt som en helt i vår, og ellers trent minst like mye som normalt. Med plantingen ligger jeg også bedre an enn i fjor, på tross av en sen vår og sommer.

Alt i alt er livet ok, men jeg gleder meg til landegrenser er åpne, antibac er litt mindre påkrevd, festivaler går som normalt, alle bordene er åpne på restauranter og DNT-hyttene er åpne for drop-in. Hold ut, folkens! :-)

Svar