Skattesmell på Gjeldsordning

Forum for gjeldsproblemer. Boliglån, kredittkortgjeld, forbruksgjeld, spillegjeld. Gjeldsordning og refinansiering.
Svar
Maite83
Innlegg: 7
Registrert: 2021-04-08 13:09

Skattesmell på Gjeldsordning

Legg inn av Maite83 » 2021-06-10 11:22

Hei!

Jeg er under gjeldsordning, og har fått ca 25.000 i smell på skatten i år.

Jeg lurer på om det er noen spesielle regler ang dette, siden jeg har 22.000 i mnd nå så er det vanskelig å få spart seg opp 25.000.

Prøvd å google litt på dette, men jeg finner liksom ikke noe konkret svar.

På forhånd takk :)

TBergh
Innlegg: 73
Registrert: 2020-02-26 00:36

Re: Skattesmell på Gjeldsordning

Legg inn av TBergh » 2021-06-10 13:20

Hei

Du opplyser at du har fått en skatterestanse på ca. kr 25 000,00
Dette betyr at alle dine kreditorer har fått for mye innbetalt.
Du skal da stanse innbetalingen til alle dine kreditorer, og betjene skatterestansen til den er fullt ut innfridd.
Først dag skal du begynne å betal til de andre kreditorene etter den dividenden namsmannen har laget for deg.

Men DU MÅ kontakte namsmannen og forklare situasjonen.
I mange forslag til gjeldsordning som namsmenn utarbeider står det ofte i forslag til avtale om skatt:
«Har skyldneren hatt for lavt forskudd i gjeldsordningsperioden, som har medført høyere dividende enn dersom fotskuddet hadde vært riktig, skal derved oppstått skattegjeld dekkes fullt ut ved at dividenden til kreditorene settes ned tilsvarende inntil skattekravet med tillegg av renter og omkostninger er betalt.

Dersom skyldneren har mottatt et tilgodebeløp ved skatteavregningen som følge av for mye innbetalt fotskudd, skal beløpet fordeles på kreditorene dersom disse som følge av feilinnbetalingen har fått for liten dividende.»

Håper du forstå det jeg har forklart, men som sagt DU MÅ kontakte namsmannen om dette.

Med vennlig hilsen
TBergh
Med vennlig hilsen
TBergh
t53.berg@gmail.com

Maite83
Innlegg: 7
Registrert: 2021-04-08 13:09

Re: Skattesmell på Gjeldsordning

Legg inn av Maite83 » 2021-06-10 17:04

Tusen takk for svar!

Ja jeg fant denne posten du refererer til. Jeg har nesten ikke sovet på natten da jeg har tenkt hvordan dette her skal gå seg til. Men da virker det jo som at det løser seg da på en ganske så grei måte da .

Siden desember 2020 så har jeg hatt 11.000 i trekk hver måned, i mai mnd så får jeg full lønn, så må jeg avsette alt over 22.000 på egen konto.
Det står jo litt penger der nå, så da regner jeg med at jeg kan ta penger fra denne kontoen å betale skatten da ?
At det er slik det gjøres. Har så klart sendt beskjed til Namsmannen ang dette :)

Svar