Sparetips!

Tråder om forbruk, tilbud, sparetips og lignende
Svar
Brukeravatar
skallmann
Innlegg: 93
Registrert: 2019-06-10 02:37

Sparetips!

Legg inn av skallmann » 2019-07-02 21:13

Starter herved den store sparetips-tråden. :-)

Sparing på sitt beste er fravær av forbruk. Dessverre må man forbruke litt som menneske, og jeg følger så visst ikke alle tipsene mine under.

- Ikke kjøp ting du ikke trenger. Ikke kjøp bil. Ikke kjøp båt. Ikke kjøp ny TV som er 5 eller 10 tommer større
- Bruk sykkel i stedet for å bil eller buss når du forflytter deg
- Skru ned varmen en grad eller to i boligen. Mesteparten av privat strømforbruk i Norge går til oppvarming
- Pass på at du har gode betingelser på boliglånet
- Avbestill alle abonnementer du ikke bruker eller har glede av. De trekker mer eller mindre automatisk penger fra deg hver måned! Skaff deg også en oversikt over alle abonnementer du har
- Ikke kjøp mat ute. Ta med lunsj på jobb
- Drikk lite alkohol. Spesielt ute på byen
- Finn billige/kostnadsfrie hobbyer
- Ikke kjøp bøker, bruk biblioteket

Et siste: Når du ønsker noe dyrt og lurer på om det er verdt pengene, tenk på hvor lang tid det vil ta deg å spare opp de pengene. Hvor mye klarer du å spare i løpet av et godt år? Del tallet på ca. 225 (faktiske arbeidsdager i et år) og få antall arbeidsdager det du ønsker koster.

Labbis
Innlegg: 4
Registrert: 2019-06-11 20:32

Re: Sparetips!

Legg inn av Labbis » 2019-07-05 20:18

spis mindre, så trenger du ikke kjøpe så mye mat. de fleste av oss er overvektige, inkludert meg sjæl og har bare godt av å slanke seg litt.

barnevogn, barnesete til bil, barneditt og barnedatt. kjøp brukt til halv pris eller mindre.

hva med å spare tid? hvis du har småbarn, bo så nær barnehage og barneskole at du kan gå med dem.
Et siste: Når du ønsker noe dyrt og lurer på om det er verdt pengene, tenk på hvor lang tid det vil ta deg å spare opp de pengene. Hvor mye klarer du å spare i løpet av et godt år? Del tallet på ca. 225 (faktiske arbeidsdager i et år) og få antall arbeidsdager det du ønsker koster.
du må også tenke på tapt avkastning. vet ikke hvor mange år man bør regne? med fem år på 4% avkastning må du plusse på 21% på det du kjøper og satser man på 7% avkastning må en plusse på 40% på fem år.

Brukeravatar
skallmann
Innlegg: 93
Registrert: 2019-06-10 02:37

Re: Sparetips!

Legg inn av skallmann » 2019-07-16 00:00

Så sant, så sant, Labbis. Du har helt rett! Dette hadde ikke helt slått meg tidligere. Naturligvis har jeg tenkt på at alle penger som ikke spares er tapt investering, men ikke spesifikt når jeg har hatt lyst på en dings og tenkt over arbeidstimene som kreves. Du har nå utvidet min verdensforståelse et lite hakk. :-)

Ett sparetips til:

Lapp klær eller bruk dem selv om de har hull, spesielt når du går og vaser hjemme eller et sted du vet ingen bryr seg. Ikke bare sparer du penger, du gjør også planeten en tjeneste: https://www.fretex.no/hovedmeny/miljo/h ... ot-miljoet

Brukeravatar
Utbytteprinsen
Innlegg: 171
Registrert: 2019-06-17 11:57
Kontakt:

Re: Sparetips!

Legg inn av Utbytteprinsen » 2019-08-06 11:50

Mitt beste sparetips er autotrekk til aksjekonto så fort lønna utbetales. Gjerne litt mer enn enn du er komfortabel med. Dersom du føler deg fattig bruker du også mindre penger. Et annet sparetips er å alltid gå for utsatt skatt (gjennom året, men også over tiden du sparer opp en FU portefølje). Dette gjør jeg ved å sette prosentsatsen på skattekortet selv, samt å spare på Zero-konto og Aksjesparekonto. Zero-konto er fint til amerikanske utbytteaksjer siden all skatt på utbyttet utsettes til en tar ut penger fra kontoen. I tillegg slipper du å styre med kupongskatt da Nordnet automatisk betaler denne tilbake etterskudsvis. Aksjesparekonto er fint til indeksfond siden en får skjermingsfradrag på denne type konto.
Følg min vei mot økonomisk frihet her: https://www.darkpool.no | https://twitter.com/utbytteprinsen | Få 200 kr gratis når du oppretter Aksjesparekonto her: https://kron.no/api/referral/invite/kgxy9

Brukeravatar
skallmann
Innlegg: 93
Registrert: 2019-06-10 02:37

Re: Sparetips!

Legg inn av skallmann » 2019-08-09 01:48

Jeg har både shorts og bukser som er plettfrie, bortsett fra lommene. Jeg vet ikke om lommene er laget dårlig med vilje for at vi skal kjøpe mer klær, men de ryker iallfall ofte lenge før resten av plagget. Jeg kjøpte en tube tekstillim på Biltema til 28 kroner og en meter av et vevet bånd (sannsynligvis av bomull) til ca. 19 kroner på byens possementforretning. Så limte jeg båndet over hullet på utsiden av lommen, slik at det ikke kjennes inni lomma. Resultat: Jeg har igjen tette lommer. Det gjenstår å se hvor godt det tåler vask og hvor lenge det holder. :-)

Brukeravatar
Utbytteprinsen
Innlegg: 171
Registrert: 2019-06-17 11:57
Kontakt:

Re: Sparetips!

Legg inn av Utbytteprinsen » 2019-08-09 11:29

Dyrk dine egne grønnsaker. Spesielt de som er dyre i butikk og kanskje litt vanskelige å få tak i . Nå begynner jordskokken å bli spiselig så jeg håper å få nok til en hærlig jordskokksuppe med familie og venner i løpet av høsten (https://trinesmatblogg.no/recipe/kremet ... ekeskinke/).
De fleste kjenner noen som kan få tak i gratis eller billige pallekarmer der de jobber. Jord lager en selv med bokashi kompost eller tradisjonell komposthaug i hjørnet av hagen. Gjødsel lager en ved å legge brennesler i en bøtte med vann og la de stå ute til gjæring i 14 dager eller mer. Vipps så har en både en morsom hobby og tilgang til kortreiste og næringsrike grønnsaker.
67886234_867482616956116_6389906730712563712_n2.jpg
67886234_867482616956116_6389906730712563712_n2.jpg (164.42 kiB) Vist 144805 ganger
Følg min vei mot økonomisk frihet her: https://www.darkpool.no | https://twitter.com/utbytteprinsen | Få 200 kr gratis når du oppretter Aksjesparekonto her: https://kron.no/api/referral/invite/kgxy9

Brukeravatar
skallmann
Innlegg: 93
Registrert: 2019-06-10 02:37

Re: Sparetips!

Legg inn av skallmann » 2019-08-20 01:53

Nok et klesreparasjonstips: Favorittgenserene mine har en tendens til å få hull på albuene etter mye bruk, mens resten av plagget fremdeles er bra. Det selges albuelapper som kan strykes på og albuelapper som kan syes på. Jeg har gått for den enkle varianten med stryking så langt, siden jeg ikke har symaskin og er for lat til å sy særlig mer enn ti-tjue sting for hånd.

Det finnes også tilsvarende "ferdiglapper" for olabukser og mer generelle kleslapper. For oss som ikke har problemer med å se litt lappete ut til hverdags er dette veldig mye billigere (og sannsynligvis mer miljøvennlig, skjønt det er ikke alltid godt å vite) enn nye plagg.

Brukeravatar
Utbytteprinsen
Innlegg: 171
Registrert: 2019-06-17 11:57
Kontakt:

Re: Sparetips!

Legg inn av Utbytteprinsen » 2019-08-20 12:21

skallmann skrev:
2019-08-20 01:53
Favorittgenserene mine har en tendens til å få hull på albuene etter mye bruk, mens resten av plagget fremdeles er bra.
Har problem med at alle dongeribuksene mine slites i skrittet slik at stoffet til slutt blir så tynt at det blir huller over alt. Det er ikke det at jeg klør meg overdrevent mye på ballene, men tror lårene subber mot hverandre når jeg er ute og spaserer. Har du noe tips for å fikse/forebygge dette?
Følg min vei mot økonomisk frihet her: https://www.darkpool.no | https://twitter.com/utbytteprinsen | Få 200 kr gratis når du oppretter Aksjesparekonto her: https://kron.no/api/referral/invite/kgxy9

Brukeravatar
skallmann
Innlegg: 93
Registrert: 2019-06-10 02:37

Re: Sparetips!

Legg inn av skallmann » 2019-08-23 02:28

Tja, tjo. Godt spørsmål, Utbytteprinsen. Dette er et problem som jeg tror skyldes skreving mer enn ballekløing, så du er unnskyldt der. Hver gang du skrever (tar et skritt frem, tar et skritt til siden, tar et skritt tilbake) tøyes dongeristoffet litt ekstra, særlig i skrittet, og da slites det. Dette er åpenbart et problem som vil forventes etter vanlig buksebruk, og jeg har opplevd det samme selv. Jeg skal ikke påstå at jeg har en god fiks for det, men det jeg ville prøvd er å forsterke skrittet med en strykelapp på innsida av skrittet. Dette ville jeg gjort straks buksa viser antydning til hull i skrittet. Dersom lappen strykes på riktig, slik at den sitter ørlite strammere enn dongeristoffet, vil lappen ta imot det meste av skrevevirksomhet i fremtiden og buksa vil vare lenger.

Nok en gang: Jeg har aldri prøvd dette. Det kan være at det ikke fungerer og det kan også være at lappen irriterer dine edlere deler samtidig som den skåner bukseskrittet, men dette er mitt første løsningsforslag. Jeg ønsker deg lykke til og håper at du poster eventuelle erfaringer!

ca119
Innlegg: 5
Registrert: 2019-10-19 09:20

Re: Sparetips!

Legg inn av ca119 » 2019-10-19 10:14

Ikke bruk mer penger en du tjener - da gå det til luksusfellen etterhvert :)

Jeg tjener okay, og penge jeg ikke bruke setter jeg på sparekonto eller fond etterhvert.
Jeg bruker ikke penger unødvendig - selvsagt skal man ha litt moro og kos - men det er veldig moderat.
Ut å spise er det svært sjelden, er jeg på ferie velge jeg fortrinnsvis rimelige alternativer - men vi regner med ca 1000kr ex reise/hotel per dag for 2.

Jeg går ikke å lapper bukse og slik .... da er det bare å kjøpe ny - men mote følge jeg ikke med.
Slik har jeg greit å spare ca 100k i året av lønna de siste 20å. Huset (på landet) er avbetalt og det er deilig å ikke ha en kreditor i nakken :D

Bruker kredittkort for å betale med - min favoritt var DNB CRESCO CAR .... men dessverre sluttet denne pengekåte banken med 1% cashback så nå er det Norwegian og Komplett sine kredittkort som fortsatt gir deg 1% på ALT du handler - det er en 1000-lapp i året. Men husk å betale alt ved forfall!!!

Kona mi er også økonomisk - her studeres reklame på hva som er på tilbud og så blir det innkjøp. Er heldig som har flere forskjellige kjeder i 5km omkrets. Er det storkjøp bli det bil, men ofte også gåtur - det sparer miljø og gi gratis trim, og det har vi (kontor)rotter også godt av.

myra
Innlegg: 4
Registrert: 2019-11-09 04:28

Re: Sparetips!

Legg inn av myra » 2019-11-09 04:34

Spis matvarer i sesong og bruk billige grønnsaker. Kål, løk og rotgrønnsaker på høsten!

Ønsk deg ting til jul / bursdag. Da har du nok tid til å kjenne etter om det er noe du faktisk trenger og har lyst på. Og du kommer familie og slekt i forkjøpet, så du ikke får enda en ting du ikke trenger.

Brukeravatar
Utbytteprinsen
Innlegg: 171
Registrert: 2019-06-17 11:57
Kontakt:

Re: Sparetips!

Legg inn av Utbytteprinsen » 2019-11-11 08:15

myra skrev:
2019-11-09 04:34
Ønsk deg ting til jul / bursdag. Da har du nok tid til å kjenne etter om det er noe du faktisk trenger og har lyst på. Og du kommer familie og slekt i forkjøpet, så du ikke får enda en ting du ikke trenger.
Dette var et fantastisk tips nå i disse førjulstider :D Vi har så mye "ting" hjemme, og det virker helt meningsløst hver gang vi kjører det på gjennvinningsbutikk bare fordi vi har fått noe nyere og "mer moderne" i gaver. Personlig liker jeg ikke å skifte ut ting før det er utslitt/ødelagt, men når man får ting i gave kan man ikke helt styre det selv.
Følg min vei mot økonomisk frihet her: https://www.darkpool.no | https://twitter.com/utbytteprinsen | Få 200 kr gratis når du oppretter Aksjesparekonto her: https://kron.no/api/referral/invite/kgxy9

Småspareprinsessa
Innlegg: 1
Registrert: 2019-11-13 17:17

Re: Sparetips!

Legg inn av Småspareprinsessa » 2019-11-13 17:44

Mange gode tips å finne her.

Jeg setter opp 14-dagers middagsmeny. Kjøp inn når det er tilbud. Er det store pakninger med kjøttvarer f.eks., fordel i passe porsjoner, og frys ned. Planlegg meny etter hva man har i fryser/kjøleskap og tilbud.

Lag større porsjoner av gryter/supper, og frys dette i mindre porsjoner. Skal jeg et par dager på hytta, er dette greit å ta med til middag, i stedet for å kjøpe med seg noe.

Bak brød selv.

Vi tar ut trumfpenger to ganger i året, og setter de på en konto. Det samme kan gjøres med flaskepant.

Har man mulighet, dyrk litt grønnsaker selv.

Brukeravatar
Utbytteprinsen
Innlegg: 171
Registrert: 2019-06-17 11:57
Kontakt:

Re: Sparetips!

Legg inn av Utbytteprinsen » 2019-11-14 10:12

Småspareprinsessa skrev:
2019-11-13 17:44
Vi tar ut trumfpenger to ganger i året, og setter de på en konto. Det samme kan gjøres med flaskepant.
Hvis en sparer til reiser/ferier kan det ofte lønne seg å konvertere trumfpengene til SAS eurobonuspoeng. Spesielt er det mye å spare på dette om en er flink til å bestille flybilletter tidlig eller benytter seg av kampanjeperioder der flyreiser er på tilbud når en kjøper de ved bonuspoeng.
Følg min vei mot økonomisk frihet her: https://www.darkpool.no | https://twitter.com/utbytteprinsen | Få 200 kr gratis når du oppretter Aksjesparekonto her: https://kron.no/api/referral/invite/kgxy9

Brukeravatar
skallmann
Innlegg: 93
Registrert: 2019-06-10 02:37

Re: Sparetips!

Legg inn av skallmann » 2019-11-14 23:02

Mye bra som kommer her i tråden nå. :-)
ca119 skrev:
2019-10-19 10:14
Kona mi er også økonomisk - her studeres reklame på hva som er på tilbud og så blir det innkjøp.
Her anbefaler jeg mobilappen Mattilbud som gir deg kundeavisene til alle dagligvarebutikkene på mobilen. Bruk et par minutter på mandagen til å gå gjennom tilbudene og benytt de gode tilbudene gjennom uka.

gaja
Innlegg: 2
Registrert: 2020-02-23 13:29

Re: Sparetips!

Legg inn av gaja » 2020-02-23 14:26

ENØK:
-Sett på tidsur på varmeovnene slik at de slår seg av når du ikke trenger varmen (om natta, og mens du er på jobb)
eller skru på varmeovnen i rommet du sitter i, og skru den av når du går ut.
-Skift alle lyspærer til LED
-Hogg din egen ved og fyr med den. Spør kommunen om de har en teig langs en vei som du kan få rydde, eller spør en onkel om du kan få tynne litt i skogen hans. Eller rydd litt i egen hage.
-Kjenn etter kald trekk rundt vinduer og dører, og sett på tetningslister der du kjenner at det trengs.
-Vi har skiftet de fleste vinduene til tre-lags, men hadde igjen noen to-lags i kjelleren. De var merkbart kaldere, så vi hadde på vindusfilm (Tesa thermo cover). Ikke så veldig vakkert, så jeg ville ikke gjort det på stua, men utrolig billig og effektivt.
-Hvis du skal etterisolere - begynn øverst. Varmetapet mot tak er stort. Og hvis det allerede er isolert på loftet: gå etter og sjekk at alt sitter som det skal og at plasten er tett. Hos oss hadde noe falt ned, og det gjorde stor forskjell å stappe det tilbake på plass


Og så et tips som sparer tid, reduserer matutgifter og matsvinn, og sparer energi: Lag din egen ferdigmat og frys ned.
Med ujevne mellomrom lager vi store mengder middagsmat og fryser ned i porsjoner. Bolognese-saus, lasagne og kjøttkaker med saus er gode eksempler på ting som egner seg for bulk-matlaging. Eksempel på bolognese-oppskrift (ca 30 porsjoner):
-2 kg kjøttdeig
-3 paprika
-8 store sjampignon
-2 løk
-hvitløk
-1-2 squash
-5 gulrøtter
-8 bokser tomater
-1 glass tomatpure
-krydder
-buljong

Ta fram den største gryta du har. Brun kjøttdeig mens du kutter alle grønnsakene i terninger. Ha i løken og soppen først, og la det steke i noen minutter. Tøm i alt sammen og la det koke en halvtimes tid. Det er allerede ganske mye grønnsaker her, men hvis du vil ha ned kjøttprosenten enda mer så kan du tømme i et par bokser med røde linser. Porsjoner ut passelige mengder og frys ned (for vår familie på 4 gir 1 0,5l matboks nok til en middag). Hvis du er god på å planlegge, så tiner du maten i kjøleskapet for å utnytte kulden. Men vi bruker denne maten de dagene vi ikke har fått planlagt noe annet, eller dager vi får det litt ekstra travelt. Og da tiner den kjapt i mikroen mens man koker pasta. For en enda raskere variant så går det også an å blande i pasta før man fryser ned maten.

Brukeravatar
skallmann
Innlegg: 93
Registrert: 2019-06-10 02:37

Re: Sparetips!

Legg inn av skallmann » 2020-02-26 01:34

Gode tips, gaja (og velkommen)!
Når vi først er inne på oppvarming og isolasjon: Installer varmepumpe! Det tar noen år å få pengene tilbake, men lønner seg i lengden for de fleste. Spesielt hvis du har høye strømutgifter på oppvarming i utgangspunktet.

Psmith
Innlegg: 7
Registrert: 2020-08-17 14:20

Re: Sparetips!

Legg inn av Psmith » 2020-08-17 15:26

Registrer deg på Trumf /Kiwi Pluss. Sjekk at bankkonotene er registrert
Meld deg inn i Coop
Få appen til Rema
Registrer deg på kickback.no
Sjekk om du bør bytte bank. Sjekk på www.finansportalen.no
Legg til add-on til Viatrumf og Kickbak på nettleseren din
Opprett prisvarslinger på www.prisjakt.no
Bruk appene finn.no, togoodtogo, prisguiden, prisjakt, letsdeal, kupp, mattilbud
En del kundeklubber gir gavekort ved innmelding (f.eks Europris, Heinemann). Andre gir gavekort etter hvor mye man kjper (f.eks Jula).
Er du ansatt i staten? Statens pensjonskasse gir billige lånebetingelser.
Forsikring er ofte billig via fagforening.
Ofte kan studenter og lærlinger får veldig billige medlemskap i fagforening. Noen har også forsikringsordninger.
NAF-medlemskap gir mulighet for NAF-kort (kredittkort, gratis å få/ha). Som gir rabatt hos ladestasjoner for elbil.
Coop, Obos etc har også gode avtaler på strøm og annet.
Er du student kan du får gode priser på aviser, ferdigpizza, fri frakt hos CDON og mye annet https://www.studentkortet.no/
Elkjøp sin kundeklubb gir adgang (pr august 2020) til gratis prøveperioder hos Dplay (45 dager), 6 uker lydbøker hos Fabel mm. Gjelder for nye kunder.
Elkjøp, Power og CDON har gjerne ordninger med gratis prøveabonnement hos Viaplay hvis man handler for over en viss sum.
ICE, OneCall og Talkmore har gjerne prøveabonnement. Er du heldig kan dette kombineres med kickback eller Viatrumf.
Få Eurobonus når du handler https://eurobonus.shopping/nb/shops/lis ... e/1/search
Ta med top drikkeflaske når du skal på flyplassen.
Sjekk ulike måter å komme seg til og fra flyplass vha toandfromtheairport.com.
Eller finn alternativer hos www.rome2rio.com
https://filmbib.no/   Gratis strømmetjeneste for norske filmer og dokumentarer

Husk at det å spare er ikke = være gjerrig. Vær raus, generøs og del med andre.
Test gjerne ut www.kiva.org
Her kan du hjelpe andre. Kiva organiserer mikrolån. Slik at folk i fattige land kan starte opp egne små firma/bedrifter. Eller forbedre den de allerede har. Eller låne til andre ting. Noe som ofte er vanskelig.

Tylerdurden
Innlegg: 2
Registrert: 2021-06-06 01:09

Re: Sparetips!

Legg inn av Tylerdurden » 2021-06-06 01:47

Mine sparetips:

1. Avslutt Netflix-abonnementet og gjør det oldschool - last ned filmer og serier.

2. Kjøp datovarer på butikken med 30-50% avslag. Hvis du vil være litt ekstrem kan du hente masse gratis mat med dumpster diving.

3. Ikke bare fokuser på sparing, fokuser også på å øke inntekten. Det er begrenset hvor mye du kan spare per mnd., men potensialet for inntekt er ubegrenset. Jobb overtid, finn en sidebusiness, finn ut av en måte du kan tjene penger på hobbyen din (f.eks blogg), mange muligheter..

4. Husk at du i bunn og grunn taper penger når du setter penger inn i sparekontoen. Med en inflasjon på ca. 2.5% per år (sannsynligvis mer i år grunnet ekstrem pengetrykking), "taper" du penger ved å la pengene stå på konto urørt.

Og ikke minst:

Hvis mulig, flytt til et billigere land. Jeg flyttet for ca. 1 år siden til Indonesia, hvor jeg lever utrolig bra på kun 8000 NOK i måneden, og dersom jeg ville kunne jeg ha kuttet dette beløpet inn en del ekstra uten å måtte ofre komfort.

Leilighet: - 2500 NOK
Mat: - 2500 NOK (spiser nesten alltid ute eller bestiller takeaway)
Alt annet: -3000 NOK

Wisd0m
Innlegg: 1
Registrert: 2021-08-04 23:38

Re: Sparetips!

Legg inn av Wisd0m » 2021-08-04 23:44

1. Fokuser på de tre store. Transport, mat og bolig.
2. Gjør ting selv. Sjekk YouTube for videor.
3. Ha fokus på kosthold. Bra mat er billig mat. Kyllingfilet, laks og egg er billig proteinkilder. Proteinpulver og havregryn er fin miks.
4. Transport: Kjør elbil hvis du må ha bil. Helst en billig en. Ta deler av service selv (DIY).
5. Ha den billigste boliglånsrenten. Ikke lei folk når du skal ha noe gjort selv, men gjør alt selv.

Svar