Det årlige forsikringsbyttet - ut med Gjensidige Forsikring ASA

Tråder om forbruk, tilbud, sparetips og lignende
Svar
Brukeravatar
Utbytteprinsen
Innlegg: 171
Registrert: 2019-06-17 11:57
Kontakt:

Det årlige forsikringsbyttet - ut med Gjensidige Forsikring ASA

Legg inn av Utbytteprinsen » 2019-12-04 11:49

Et sikkert tegn på at det nærmer seg årsskiftet er den årlige "forsikringsdansen" der forsikringsselskapene setter opp prisen. Hvert år prøver de å sette opp prisen så lite at det ikke merkes, slik at de trauste trofaste kundene ikke reagerer nevneverdig. Dette året velger jeg å sette søkelyset på Gjensidige Forsikring ASA som prøver seg på å sette opp bilforsikringen (kun ansvar) med 10,5 %. Dette er uhørt!!! Begrunnelsen er som vanlig diffus: "Prisen er økt som følge av økning i erstatningsutbetalingene og oppdatering av den individuelle risikovurderingen. Dette gjøres for å bedre reflektere faktisk kjøreadferd og risikoen knyttet til bilen/bilene i bruk. Prisen på forsikringen påvirkes derfor også av individuell skadehistorikk".
Samt: "Justering i grunnpris pr 01.01.2020 som følge av økte kostnader. Grunnpris på forsikringer dekker administrasjonskostnader knyttet til kundeforholdet. Grunnprisen blir nå lik for alle kunder, uavhengig av om det er valgt elektroniske dokumenter, eller dokumenter på papir".

Tre tastetrykk senere (og nytt forsikringsselskap) så har jeg spart 37,5 % i forhold til gammel pris hos Gjensidige og hele 43,5 % i forhold til den nye prisen de tilbød meg på bilforsikring-ansvar.

Så til litt interessante fakta hentet fra Gjensidige ASA sin kvartalsrapport for Q3 2019. Dette er for året så langt (sammenlignet med 2018) for enheten General Insurance Private der våre forsikringer ligger under.
Earned premiums increased to NOK 6,642.3 million (6,532.3), mainly due to price increases for motor and property insurance. Price increases were implemented for all main product lines. The number of insured objects declined somewhat compared with the same period last year, both as a result of the ongoing pricing measures for motor and property in particular, and because of the previously announced termination of the NITO partner agreement with effect from 1 January 2019.
Claims incurred amounted to NOK 4,307.3 million (4,572.0). The loss ratio improved to 64.8 (70.0), primarily driven by a 4.8 percentage point improvement in the underlying frequency loss ratio. Lower large losses also contributed positively, while run-off gains were somewhat lower than in the same period last year.
Operating expenses increased to NOK 860.4 million (836.5). The cost ratio was 13.0 (12.8).
De har altså økt inntjeningen i segmentet så langt i 2019, reduserte forsikringsutbetalinger så langt i 2019, men økte driftskostnader (administrasjon) fra 12,8 % til 13,0 %. Altså lyver de oss midt oppi trynet i teksten som forklarer hvorfor akkurat min bilforsikring blir dyrere. Hovedgrunnen til de økte forsikringsprisene er bortfallet av avtalen med NITO. De har ferre kunder i segmentet og må derfor øke prisene tilsvarende for å holde budsjettet. Enkel blåruss-matte. Jeg gidder i alle fall ikke å dekke inn denne differansen samt betale for økte administrasjonsutgifter og høyere bonuser/lønn til ledelsen. Adjø Gjensidige Forsikring ASA! Gleder meg til dere ringer når dere oppdager at jeg har byttet forsikring :lol: :twisted:
Følg min vei mot økonomisk frihet her: https://www.darkpool.no | https://twitter.com/utbytteprinsen | Få 200 kr gratis når du oppretter Aksjesparekonto her: https://kron.no/api/referral/invite/kgxy9

Brukeravatar
skallmann
Innlegg: 93
Registrert: 2019-06-10 02:37

Re: Det årlige forsikringsbyttet - ut med Gjensidige Forsikring ASA

Legg inn av skallmann » 2019-12-09 03:04

Sjekka historikken i Gjensidige nå. Innboforsikringa mi har vært på 834 kroner i året de siste tre årene. Har ikke fått faktura for 2020 ennå. Bilforsikringa gikk ned 250 kroner, faktisk. Men bonusen har jo også gått fra 40 prosent til 50 prosent. Trafikkforsikringsavgifta til staten gikk derimot opp ca. 50 kroner, så det var 250 kroner mindre å betale. I årets dokumenter står det også «Rabatt for 2019 for Tekna og KOL Avtale utgjør kr 1 575».

Ser altså ikke ut som jeg har noe å klage på her. ;)

Brukeravatar
Utbytteprinsen
Innlegg: 171
Registrert: 2019-06-17 11:57
Kontakt:

Re: Det årlige forsikringsbyttet - ut med Gjensidige Forsikring ASA

Legg inn av Utbytteprinsen » 2019-12-09 08:56

Ser ut som det er en viss grad av forskjellsbehandling når det kommer til innboforsikring. Min har også ligget på 834 kr de siste årene, men ved årets fornyelse er den blitt satt opp til 858 kr (2,88% økning). Skal snart sjekke ut andre forsikringsselskaper for å se hva de kan tilby. Virker uansett som det kan være litt å spare på å ta en gjennomgang av forsikringene hvert år.
Ut fra tallene du oppgir over ser det ut som du nå betaler ca. 2800 kr i avsvarsforsikring på bil. Ta en rask sjekk på et annet av de store selskapene og se hva de kan tilby ;) Min "nye" Gjensidige-pris lå på 2748 kr (med bonus 75 % 3. år + andre rabatter). Hoppa effektivt ned til 1553 kr ved bytte til konkurrerende selskap.
Følg min vei mot økonomisk frihet her: https://www.darkpool.no | https://twitter.com/utbytteprinsen | Få 200 kr gratis når du oppretter Aksjesparekonto her: https://kron.no/api/referral/invite/kgxy9

ca119
Innlegg: 5
Registrert: 2019-10-19 09:20

Re: Det årlige forsikringsbyttet - ut med Gjensidige Forsikring ASA

Legg inn av ca119 » 2020-09-03 09:35

Her er min liste over forsikringer (billigst sist):

1) IF - den store, ikke den billigste, men sannsynlig den som ordner opp best. Slepper nok egenandel på glass om du har vært kunde lenge
2) Storebrand - de var rimeligere en IF og de er store. Men tilbudet til Nemi kunne de ikke match noen år etterpå
3) Nemi - her er jeg kunde for tiden etter en dørselger kom på døra. Men alt blir dessverre dyrere med tiden.
4) Troll - fikk tel fra en selger for snart 2 år siden. Fortalte at jeg ikke er den som bytter i ett sett.
Jammen sendte han meg nytt tilbud 2 år etterpå, og det var fristende! Men var det bare et lokketilbud?

Det er noen som anbefaler å bytte forsikring alle 1-2 år siden man da kan få det beste tilbud. Men om det er uglesett på hos noen forsikringer vet jeg ikke (de spør faktisk om du har byttet forsikringen siste år!). Men det er klar vi som kunder er prisbevist og ta det rimeligste av det beste.
Vel - det billigste er ikke alltid best når ulykken skjer - derfor jeg har tatt med IF som pleier å være problemfri men dyrt.

Svar