Koronaviruset COVID-19

Her kan man diskutere gårsdagens curlingkamp, spørre hvem som har størst amygdala, bare si hei, eller si sin mening om oxford-komma.
Svar
Brukeravatar
skallmann
Innlegg: 93
Registrert: 2019-06-10 02:37

Koronaviruset COVID-19

Legg inn av skallmann » 2020-02-22 03:13

COVID-19 er i spredning for tiden. Det kunne en stund se ut som man klarte å holde spredningen av viruset for det meste innenfor Kina, men de siste dagene har vist stor spredning også utenfor Kina. Særlig Sør-Korea har hatt en nærmest eksplosiv vekst de siste dagene, med firedobling i antall kjente tilfeller på omtrent to døgn. Min egen forestilling av hvordan viruset ser ut vises på bildet under:
koronavirus.png
koronavirus.png (32.08 kiB) Vist 40402 ganger
La oss se litt på tallene: Så langt har Kina ca. 98 % av de kjente tilfellene. Et cruiseskip som har holdt seg ved Japan de siste ukene står for ca. 1 % av tilfellene, og hele resten av verden står for den resterende prosenten av tilfellene.

I Kina kan det se ut som man begynner å få ned spredningen. Halve landet har vært ute av drift den siste tiden og flere hundre millioner mennesker har holdt seg hjemme. Kun en og annen ordensmann har stått ved veien inn til de rammede byene og stoppet biler. Grafene under er tatt fra https://www.worldometers.info/coronavirus/ og viser antall bekreftet smittet og antall døde totalt i verden, altså i all hovedsak Kina. Antall smittede tar jeg med med mange klyper salt, siden de kun har kapasitet til å teste noen tusen personer hver dag. Antall døde har steget nesten lineært de siste ti dagene.
koronagrafer.png
koronagrafer.png (34.77 kiB) Vist 40402 ganger
Men hva med resten av verden? I resten av verden har man ikke den samme stålkontrollen på befolkningen, og det vil være atskillig vanskeligere å hindre folk i å møtes og tvinge folk til å holde seg i ro. Vi har heller ikke den samme kulturen for å gå med munnbind, i den grad det har noen effekt.

Når Sør-Korea nå har hatt 137 nye bekreftede tilfeller på ett døgn er det lite grunn til å tro at spredningen av viruset stopper. Iran melder om fire dødsfall på to dager, og kun 18 personer bekreftet smittet. Dette tyder på store mørketall når det gjelder antall smittede i Iran. I USA, Japan og Italia ser man også små utbrudd med minst 10 nye bekreftede tilfeller i hvert av landene det siste døgnet.

Så hvor farlig er viruset egentlig? Svaret her er at man aner ikke ennå, og estimater varierer mellom 0,2 prosent og 10 prosent dødsrate. Kina er foreløpig eneste nasjon med nok døde til å kunne gi noen fornuftige tall, men også her støter man på problemer. For å regne ut dødsraten må man vite antall smittede, også de som har være smittede uten å få symptomer, og Kina har kun hatt kapasitet til å sjekke en liten andel av folk. Da velger man selvfølgelig å sjekke de med klare symptomer. Det er blitt gitt ut anslag over dødsraten per aldersgruppe fra Kina, gjengitt i tabellen under.

Kode: Velg alt

Alder      Dødsrate
80+ år     14.8%
70-79 år   8.0%
60-69 år   3.6%
50-59 år   1.3%
40-49 år   0.4%
30-39 år   0.2%
20-29 år   0.2%
10-19 år   0.2%
0-9 år     Ingen dødsfall
For meg virker det sannsynlig at det faktiske tallet for hele befolkningen ligger et sted mellom 0,3 og 2 prosent. Husk i alle fall på at tallene over er estimater, og på ingen måte en fasit på spørsmålet. Det er fortsatt mye slingringsmonn og det er ikke oppgitt noen feilmargin.

Her kan kanskje cruiseskipet Diamond Princess gi en god pekepinn, siden det er en isolert folkemengde (ca. 4000 personer) hvor man har muligheten til å teste alle. Det vil sikkert ta minst en måned til før man vet hvordan det har gått med alle, men når sykdomsforløpet er over for alle smittede vil det gi et godt tilskudd til statistikken. Selvfølgelig justert for at alder og helse hos den gemene cruiseskipturist ikke nødvendigvis representerer den gjennomsnittlige befolkningen.

Er det grunn til panikk? Nei. For folk flest, absolutt ikke. Panikk hjelper dessuten sjelden mot noe som helst. Det er likevel ikke til å stikke under en stol at viruset kan få en stygg effekt på eldre og personer som allerede er svekket på grunn av andre sykdommer. Og hvordan vet du egentlig om du har en underliggende sykdom som du ikke vet om?

Mange har påpekt at vi har et mye bedre helsevesen i mye av den vestlige verden enn de har i Kina, derfor vil dødsraten sannsynligvis være lavere her. Dette er noe jeg også er tilbøyelig til å tro på. Samtidig kan man spørre seg hva som vil skje hvis 5 prosent av befolkningen over 60 år plutselig må behandles på sykehus, la oss si i snitt en uke hver, over et tidsrom på 3 måneder. Det vil uten tvil bli mye kaos.

Hva skal vi gjøre da? Det er ikke stort annet å gjøre enn å fortsette å leve og kose seg med hver dag som kommer. Personlig klarer jeg ikke å være særlig bekymret, men når man ser på tallene er det uten tvil skumle tendenser. Jeg håper i det lengste at jeg tar feil når jeg sier at sannsynligheten for en faktisk pandemi er ganske stor. Imens kan du ta deg en øl eller en boks brus, spise litt god mat, gå en tur og lese en god bok. Livet er for kort til å bekymre seg over ting en ikke kan gjøre noe med.

Hva tror dere? I hvor stor grad vil vi bli rammet i Norge? Vil viruset til slutt spres like mye som en vanlig influensa i Norge? Vil vi få en fungerende vaksine? Blir koronaviruset en tilbakevendende trussel med sesongvarianter slik som influensa? Hvilke økonomiske konsekvenser får dette i verden?

Alle tall i saken er hentet fra https://www.worldometers.info/coronavirus/. Siden har godt tallmateriale og er verdt å ta en titt på.

Brukeravatar
skallmann
Innlegg: 93
Registrert: 2019-06-10 02:37

Re: Koronaviruset COVID-19

Legg inn av skallmann » 2020-03-01 00:55

En uke siden forrige post om koronaviruset. Følgende har skjedd som jeg har fått med meg:

I Kina har spredningen fortsatt nedover. Sør-Korea har nå flere nye smittede hver dag enn Kina. Italia og Iran har også mange nye tilfeller, og Iran bærer fortsatt preg av tilsynelatende underdimensjonert testkapasitet. Vi passerer sannsynligvis totalt 3000 døde globalt i løpet av det kommende døgnet. 64 land har så langt påviste tilfeller.

For de fleste av oss er nå tallene utenfor Kina blitt de mest spennende. Grafen under er en og samme graf med lineær og logaritmisk y-akse. En rett linje på skrå oppover i den logaritmiske grafen vil si at antall tilfeller øker ekspnonentielt. Det er der vi er nå. (Nok en gang tatt fra https://www.worldometers.info/coronavir ... rus-cases/)
coronacases.png
coronacases.png (48.26 kiB) Vist 40320 ganger
Iran: BBC meldte fredag om at Iran har mange flere døde enn det som er rapportert. (https://www.bbc.com/news/world-middle-east-51673053) Hvis dette er sant tyder det igjen på at de hadde et sted fra 8000 smittede og oppover allerede fredag.

USA: Et kapittel for seg selv. Som omtrent eneste i-land i verde har de en stor andel av befolkningen som ikke har råd til å ta noen dager fri fra jobb eller gå til legen for noe som ikke er livsviktig. I tillegg ryktes det at det har vært mangel på testing kits i landet. (https://news.ycombinator.com/item?id=22451866) (https://old.reddit.com/r/nyc/comments/f ... _brooklyn/) Når dette sprer seg for alvor i USA og de får testa nok folk til å få gode tall på det, tror jeg vi vil se mange tilfeller på kort tid. Synd for USA på kort sikt, forhåpentligvis hjelper det sjansene for ny president etter neste valg.

Sør-Korea: Om Sør-Korea har jeg ikke så mye å si annet enn å påpeke at de har over 40 prosent av de rapporterte tilfellene utenfor Kina. 813 nye tilfeller siste døgn, ca. dobbelt så mange som Kina. Dødeligheten i Sør-Korea har foreløpig vist seg å være svært lav, under 1 %.

Italia gjør tiltak så godt de kan. Vanskelig å vite hvor det bærer. Totalt 1128 tilfeller i skrivende stund, 239 av dem oppdaget siste døgn.

Norge: 15 tilfeller totalt. FHI sier "Det er smitte fra nordmann til nordmann, men alle de 15 tilfellene har kjent smittevei." At viruset vil fortsette å komme til fedrelandet og spre seg er ganske åpenbart nå, men vi får håpe det skjer så sakte at helsevesenet kan gi god behandling til de som trenger det.

Frankrike og Spania har hatt henholdsvis 43 og 25 tilfeller det siste døgnet, igjen tall som tyder på at de ikke klarer å holde dette under kontroll. Jeg tipper at vi kommer til å se en økning opp mot dagens italienske nivåer i både Frankrike og Spania i løpet av den kommende uka.

Hva mer? Det har vært snakk om gjentakende smitte pga. hurtig mutering når viruset replikerer seg. Dette er sannsynligvis bare rykter/misforståelser i følge eksperter: https://www.scmp.com/news/china/science ... ly-cluster

Økonomisk sett:
https://www.dn.no/makrookonomi/koronavi ... 2-1-764885
https://www.nrk.no/norge/verste-pa-over ... 1.14923405

Brukeravatar
Utbytteprinsen
Innlegg: 171
Registrert: 2019-06-17 11:57
Kontakt:

Re: Koronaviruset COVID-19

Legg inn av Utbytteprinsen » 2020-03-10 21:00

Per nå 339 smittede i Norge og smittetakten har skutt i været det siste døgnet. Det virker som de har gitt opp å spore smitteveier siden dette nå ikke oppgis på de siste tilfellene.

Corona Smitte.JPG
Corona Smitte.JPG (45.12 kiB) Vist 40224 ganger

Nå mener VG at det er alvor. Birken har blitt avlyst og en rekke andre sports- og kulturarrangementer avlyses fortløpende.

Birken Alvorlig.JPG
Birken Alvorlig.JPG (144.86 kiB) Vist 40224 ganger

Har du en ny oppdatering til oss Skallmann?
Følg min vei mot økonomisk frihet her: https://www.darkpool.no | https://twitter.com/utbytteprinsen | Få 200 kr gratis når du oppretter Aksjesparekonto her: https://kron.no/api/referral/invite/kgxy9

Brukeravatar
skallmann
Innlegg: 93
Registrert: 2019-06-10 02:37

Re: Koronaviruset COVID-19

Legg inn av skallmann » 2020-03-11 00:11

Ny oppdatering? Ja, jo. La oss se på dødstallene først. Vi ser nå i natt at dette så langt er det døgnet med flest antall døde av COVID-19. 244 mennesker har dødd det siste døgnet på verdensbasis, og da venter vi fortsatt på tall fra Kina, som nok betyr at tallet er nærmere 260. Takten er fremdeles økende i hele verden bortsett fra Kina og Sør-Korea. I Italia vil vi nok se en nedgang i dødsfall per dag innen få dager, iallfall en uke, mens resten av Europa vil fortsette oppover. Fra USA og Iran har jeg ikke noe tiltro til tallene (har faktisk mer tiltro til dødstallene fra Kina) grunnet manglende testing. USA kan komme til å få overfylte sykehus før de har rukket noe som helst.

Italia har heldigvis vist vei og advart resten av Europa, og vi ser nå strengere tiltak for hver dag som går. Noen skoler og arbeidsplasser holder stengt. Helsedirektoratet ber bedrifter om å la folk jobbe fra hjemmekontor der hvor man har muligheten til det. (KIlde: https://www.dn.no/koronaviruset/norge/l ... 2-1-770853) Dette vil ikke nødvendigvis senke antallet smittede, men det vil forsinke utviklingen slik at man får færre på sykehus samtidig. Omtrent 10 % av alle som får symptomer trenger behandling på sykehus, gjerne i to til fire uker. Det sier seg selv at dette fort vil gå ut over annen behandling. Fremdeles øker faren med alder, og oss under 40 trenger ikke bekymre oss veldig for oss selv hvis vi ikke har underliggende sykdom. Det er på for andres beste vi holder karantene og avstand.

Økonomien oppi det hele: Jeg tror vi skal ned, ned, ned over hele linja, for å feilsitere Dum Dum Boys. Dette kan vare i måneder. Det hjelper ikke hvor mange milliarder staten spytter inn. Det vil ta minst halvannen måned fra nå før reisefrekvensen begynner å ta seg opp igjen. Folk vil tilbringe mer tid hjemme (bra for privatøkonomien). Kantiner, restauranter og barer kan komme til å slite, turistnæringen, hotellnæringen og flyselskapene sliter allerede. Frisører, badeland, spa, lekeparker kommer til å slite. Byggeprosjekter kommer til å stoppe opp midlertidig og råvareprodusenter kommer til å slite. Foredlingsindustri og industriell produksjon generelt kommer til å slite. Bilindustrien. Hjembestilling av mat kan gå oppover, både fra restauranter og dagligvarebutikker. Netflix, Disney, HBO osv. kan få en boost. Tankmarkedet har allerede fått den. :-)

På den positive siden kommer dette til å vise at vi greier oss overraskende bra likevel. Forurensingen kommer til å gå ned, forbruket kommer til å gå ned, kraftbehovet kommer til å gå ned. Folk i karantene får litt mer tid til å sysle med sitt og tenke over hvor godt livet er når man ikke må stresse rundt i rotteracet hele dagen. Kanskje hele idéen om at man for enhver pris må være mest mulig produktiv får seg en knekk. Kanskje folk innser at ja, vi kan forbruke mindre og slippe ut mindre klimagasser, vi trenger ikke å bygge ned viktige naturområder til vindkraft eller fabrikker på bekostning av artsmangfoldet, vi trenger ikke å bore etter olje enda lenger nord, vi trenger ikke å la fraktbåter kjøre på den billigste oljen for å frakte nesten gratis nips fra Kina til Europa. Jeg drømmer, men det er lov å håpe. :-D

Det er spennende og lærerike tider, det er iallfall helt sikkert. :-)

Svar