Retten til egen strømmåler

Diskuter sparetips, budsjett, forbruk, og alt annet pengerelatert som ikke passer i noen av de andre kategoriene.
Svar
MonsieurDeo
Innlegg: 4
Registrert: 2021-04-08 14:17

Retten til egen strømmåler

Legg inn av MonsieurDeo » 2021-05-12 11:33

En bekjent forklarte forleden at han i flere år har hatt strømordning med utleier som går ut på at han får beregnet forbruket og hva han skal betale ut fra utleiers egne tall og beregninger. Det er altså ingen egen måler enn den som teller forbruket. Dermed er min bekjente henvist til å stole på utleiers tall hele tiden, og uten at dette kan sjekkes av leietaker. Han forteller at han vil gjerne ha en egen strømmåler, men denne ønsker ikke utleier å ta utgiften for, slik at ordningen hans ser ut til å bli den samme som før.

Er dette lovlig? Jeg forklarte at det neppe kan være tillatt å «selge» strøm til en leietaker, da et slikt salg er konsesjonbetinget og således må være godkjent av rette myndighet.

Dernest at utleier kanskje ser ut til å ha skaffet seg en ordning han synes er økonomisk gunstig, og at han ved å installere egen måler til utleieenheten vil gi leietaker innsyn i hva strømforbruket faktisk koster i leiligheten.

Mitt spørsmål blir som følger: Er det tillatt å leie ut en leilighet uten at den har egen strømmåler som gir brukeren anledning til å ha sitt eget abonnement/strømavtale og således sin egen mulighet til å kontrollere og styre eget forbruk, f.eks. i.f.m. priser etc.?

Noen med synspunkter eller kunnskap om slike ting her?

Svar