Sparemål 2021

Diskuter sparetips, budsjett, forbruk, og alt annet pengerelatert som ikke passer i noen av de andre kategoriene.
Svar
Un9
Innlegg: 5
Registrert: 2020-01-17 01:32

Sparemål 2021

Legg inn av Un9 » 2021-01-11 02:20

Er det noen som har sparemål i 2021? Hva er ditt sparemål? Jeg tjener ikke så mye, mellom 18 og 21000 i måneden, da jeg jobber halv nattevaktstilling. Så tar jeg litt vakter ved siden av. Har jo mye fri. Til tross for det, sparer jeg litt i fond og aksjer, og har en grei buffer. Jeg sparer ikke for å bli økonomisk uavhengig, men for å klare meg fint i hverdagen. Så mine mål for 2021, er å fortsette å sette av litt til fond og aksjer, og fortsette buffersparingen min. Jeg har også begynt en feriesparing til vi kan dra på ferie igjen. Det skjer nok ikke i 2021 så det blir en langvarig sparing. Det er mine sparemål for 2021.

Brukeravatar
Utbytteprinsen
Innlegg: 171
Registrert: 2019-06-17 11:57
Kontakt:

Re: Sparemål 2021

Legg inn av Utbytteprinsen » 2021-01-11 12:53

Hei! Veldig bra sparemål. Selv prøver jeg å putte så mye som mulig inn i utbytteaksjer hver måned. For 2020 lå jeg på rundt 40 % sparerate av netto lønn som gikk rett i aksjer/fond. For 2021 blir det litt annerledes :?

Jeg skal ha pappaperm med 80 % lønn. I tillegg tar jeg meg ulønnet permisjon slik at "ferien" strekker seg helt til 1. august 2021. For å greie å spare en del i år også der jeg har 6 måneder "fri" har jeg tatt følgende grep:
  • Betaler bare renter på boliglånet de 6 første månedene i 2021
  • Jeg har satt ned skattesatsen på skattekortet slik at jeg får en liten baksmell i 2022
  • Jeg satser på å lage mer rimelig næringsrik mat fra bunnen for å spare litt penger og leve sunnere
  • Vi utvider grønnsaklandet med 100 % areale for å dyrke mer selv
  • Jeg vil forsøke å tjene 50k i affiliate-inntekter i 2021
Noen andre tips til hvordan jeg kan spare mer dette året?
Sist redigert av Utbytteprinsen den 2021-01-12 08:30, redigert 1 gang totalt.
Følg min vei mot økonomisk frihet her: https://www.darkpool.no | https://twitter.com/utbytteprinsen | Få 200 kr gratis når du oppretter Aksjesparekonto her: https://kron.no/api/referral/invite/kgxy9

Brukeravatar
skallmann
Innlegg: 93
Registrert: 2019-06-10 02:37

Re: Sparemål 2021

Legg inn av skallmann » 2021-01-12 08:17

Mange interessante mål her. Un9, flott å se at det går an å leve greit med halv nattevaktstilling. Frister meg litt å gå ned til 60 % på sikt. :-) Utbytteprinsen: Gleder meg til å høre om ditt halvår uten jobb! Livet er til for å leves. :-D

For meg er det så kjedelig som å forsette å spare 150 000 i løpet året. Da regner jeg med avdragene på boliglånet som sparing. Prøvde å øke i fjor til 180000, men fant ut at det var vanskelig, selv i en pandemi. :-P

Slik dette halvåret ser ut til å bli, kan det jo hende jeg får spart litt ekstra, siden det nok blir lite reising og lite turer på byen, men så skal det kjøpes inn både Garmin-klokke og TV, kanskje litt og med ny (brukt)bil (spørs på hvordan EU-kontrollen går).

Sparer ellers ikke til noe spesielt, men til å kunne gjøre litt som Un9 på sikt. Akkurat nå vet jeg at jeg kan slutte i jobben og leve i to år på kun oppsparte midler om jeg skulle trenge det. En veldig betryggende tanke.

Har egentlig fokus på helt andre mål dette året, som mer trening, mer turer i skog og mark og fjell, oppussing hjemme, gjøre litt mer kreative ting (både musikalsk og grafisk). Hadde også en liten plan om å ta ut noe ekstra ubetalt fri, slik som Utbytteprinsen, men det får bli neste år. Nå i pandemien med begrenset reising og begrensninger på det meste av sosiale aktiviteter har det ikke noe for seg for meg å ta ekstra fri.

bobil
Innlegg: 3
Registrert: 2021-08-08 13:57

Re: Sparemål 2021

Legg inn av bobil » 2021-08-08 14:35

Mitt mål er å komme ned i lånegrad under 75% på min andel av lånet.
I tilegg skal jeg spare 36000 i pensjon og 50 000 i fond i år.

Pensjon og fond går som vanlig. Der har jeg kun små justeringer for å nå målet.
Nedbetaling på lån må jeg stå på litt ekstra resten av året for å klare. Dvs at jeg må inn med ca 50 000 i tillegg til de avdragene jeg betaler månedlig for å klare det. Men det skal gå.

Svar