Etter å ha lest om Hernos sin sparerate på 70 % tok jeg for første gang på et par år et nytt dypdykk i min egen økonomi for å finne ut hvor jeg kan spare inn på ting.
Jeg tar det enkle i denne posten, nemlig faste utgifter. Jeg har valgt å ta med strøm som fast utgift, selv om det er litt variabelt. Samtidig har jeg utelatt mat og klær som fast utgift, fordi det kan variere ganske mye fra måned til måned og år til år.
Her er en kort gjennomgang av mine faste utgifter:
Boliglånsrenter, studielånsrenter, betaling til sameiet, kommunale avgifter, innboforsikring, strøm og utgjør til sammen 6800 kroner i måneden. Avdrag på lånene er ikke en utgift og er ikke inkludert. Boliglånsrenten er på 2,07% og jeg kan ikke forstille meg at jeg får noe bedre. Hvis jeg kan senke noen utgifter er det strøm, men det meste er nok oppvarming (med varmepumpe), så det er begrensede muligheter der også.
Bilforsikring (nå inkl. årsavgift) og en EU-kontroll annethvert år koster meg i snitt 313 kroner i måneden. Finner ikke vesentlig billigere alternativer heller. Bilen er ikke i bruk daglig, så bensin og bompenger får komme på variable utgifter i neste post.
Digitale tjenester utgjorde mer enn jeg først trodde. Telefon og internett betales av jobb. Men Spotify, Netflix, HBO Nordic, Dropbox, noen domener (Domeneshop og GoDaddy), eposttjeneste (FastMail) og virtuelle servere (DigitalOcean) utgjorde ca. 750 kroner i måneden. Her var det penger å spare. Jeg klarer å presse serverkostnadene ned med 100 kroner i måneden. For å være helt ærlig, TV-serier er underholdende, men det meste av tiden jeg bruker på det er bortkasta. En god bok er bedre tidsbruk. Jeg stopper Netflix (HBO stoppes etter at Game of Thrones og Chernobyl er ferdigkonsumert). Når vinteren kommer og jeg sitter mer innendørs kommer sikkert enten Netflix eller HBO tilbake, men skal prøve å unngå abonnement på begge samtidig. Totalt spart på digitale tjenester: Ca. 220 kroner i måneden foreløpig, litt avhengig av lengden på sommerlig seriesølibat.
Den største innsparingen min er på transport. Månedskort på bussen koster 785 kroner i Trondheim. I sommermånedene har jeg nå bestemt meg for å gå til og fra jobb (og til sentrum når det trengs). Hvis jeg holder på dette ut september og busser oktober til mars (ja, jeg er et sommermenneske), kan jeg kutte busskostnaden til halvparten i snitt. Spart på buss: 392 kroner i måneden
Fagforeningsmedlemskapet mitt koster 4500 kroner i året, men jeg føler ikke jeg får veldig mye ut av det. Samtidig kan det trekkes fra på skattegrunnlaget, så faktisk kostnad er nærmere 3000 kroner i året. Ergo kan jeg melde meg ut. Litt avventende med denne. Potensielt spart: Ca. 250 kroner i måneden.
Resten av mine faste utgifter er på 663 kroner i måneden. Dette inkluderer medlemskap i DNT, Naturvernforbundet og to idrettslag, pluss faste kostnader i forbindelse med idrettene. DNT-meldemskapet sparer jeg på, siden jeg bruker hyttetilbudet deres litt, Naturvernforbundet er for å støtte en god og stadig viktigere sak, idrettslagene er jeg aktiv i og glad i. Innsparing i denne kategorien: 0 kroner
Totalt spart på faste utgifter pr. måned (fortsatt medlem i fagforening): 612 kroner pr. måned. Det er 7344 kroner i året. Spareraten øker med nesten 2 prosent. Ikke all verdens, men sparing er som en muskel som må trenes og det gjør meg ikke godt i lengden å ligge på latsiden.
Fremover skal jeg se gjennomgå utgifter til mat, klær restaurant/pub/øl, klær, bensin/bompenger. Innerst inne vet jeg at det er minst et par titusener å spare bare på mat, restaurant og øl per år, og det uten å bli særlig asketisk. Mer om dette i neste post.