Feriepenger og gjeldsordning?

Forum for gjeldsproblemer. Boliglån, kredittkortgjeld, forbruksgjeld, spillegjeld. Gjeldsordning og refinansiering.
Svar
Charlotte
Innlegg: 6
Registrert: 2021-07-15 17:40

Feriepenger og gjeldsordning?

Legg inn av Charlotte » 2021-07-15 18:40

Hei! Både meg og min samboer har søkt om gjeldsordning hos namsmannen. Nå er det ferieavvikling så jeg får ikke svar på det jeg går og grubler på før om noen uker, så jeg spør her.
Er det noen mulighet til å beholde feriepengene under gjeldsordningen? Eller ihvertfall at en av oss beholder feriepengene? Vi har barn sammen, kan det hjelpe?
Det er kanskje urealistisk å beholde alle feriepenger, men hva med halvparten? Blir jo litt dumt for barnas del og ikke kunne finne på noe om sommeren i 5 år...men vi får vel uansett gjøre det beste ut av det. Kanskje er det mulig å få en lengre gjeldsordningsperiode og på den måten beholde feriepenger?
Er ihvertfall veldig glad for at vi får hjelp til gjeldsproblemene nå.

Gijili83
Innlegg: 5
Registrert: 2021-07-10 10:22

Re: Feriepenger og gjeldsordning?

Legg inn av Gijili83 » 2021-07-15 18:59

Hei!
Har dere søkt, eller fått innvilget søknad som i at gjeldsforhandlinger er igang?
Eller har dere søkt, fått innvilget og gjeldsordningsperioden er allerede i gang?
Eller har dere søkt, men ikke fått svar/innkalling til møte?

Meg og min samboer har begge gjeldsordning 6-årig, men vi har separate ordninger selv om det søkt om samtidig.
Vi er på vårt 4 år nå, og har ikke hatt feriepenger hele ordningen, ingenting, og heller ingen halv skatt i desember.

Har selv sendt inn spørsmål på dette i forumet her, og til Namsmannen da vi nå har 2 barn på 5år og 2år, ting var annerledes når vi kun hadde ett barn og det barnet var på baby status, og vi ser at pengene ikke strekker til rundt jul, og ferie.

Jeg vil «anta» at så lenge det er barn inni bildet så går som oftest kreditorene med på innvilge en fordeling av feriepenger etter 35/65 regel (dere beholder 35%), og beholder halv skatt i desember.

Når vi inngikk ordningen visste vi at det ville bli tøft, men det er oss det skal være tøft for, ikke barna, og en 35/65 fordeling, pluss halv skatt i desember vil skjerme de litt fra den tøffe økonomien som venter i en gjeldsordning.

Charlotte
Innlegg: 6
Registrert: 2021-07-15 17:40

Re: Feriepenger og gjeldsordning?

Legg inn av Charlotte » 2021-07-15 19:21

Hei, takk for svar! 😊 Vi har søkt, og vært på møte. Har også tatt takst på boligen i den forbindelse og venter bare på videre behandling.
Huff, så dere har ikke beholdt noe av feriepengene altså? Jeg trodde det var vanlig å få beholde noe, ihvertfall om ordningen er lengre enn 5 år og det er barn inn i bildet. Det står vel også noe om dette i loven, nemlig at barn skal skjermes...
Men hvorfor har dere 6 år og ikke 5?
Under forhandlingene, tok dere da opp dette med namsmann at dere ønsket en 35/65 fordeling, eller ble dere ikke informert om dette? Har nemlig hørt om flere med barn som får beholde alt av feriepenger også, men vet ikke om de kanskje har en utenrettslig ordning.

Charlotte
Innlegg: 6
Registrert: 2021-07-15 17:40

Re: Feriepenger og gjeldsordning?

Legg inn av Charlotte » 2021-07-15 19:25

Da kan dere vel heller ikke ta ut noe ferie heller da om dere ikke får beholde noe feriepenger...? Det kan jo bli slitsomt i så mange år. Er vel og lovpålagt å ta ut litt ferie?
Jeg har ikke tatt ut noe særlig ferie selv de to siste årene pga gjelden, så sånn sett så er jeg jo vant med å jobbe mye. Men min samboer er pålagt å ta ut 4 uker ferie hvert år, noe som blir vanskelig da om han skal gå 4 uker uten inntekt.

Gijili83
Innlegg: 5
Registrert: 2021-07-10 10:22

Re: Feriepenger og gjeldsordning?

Legg inn av Gijili83 » 2021-07-15 20:01

Hei!
Da blir det spennende å høre hvordan det går, vi måtte også gjennom takst etc men fikk beholde bolig, og verdien knyttet til den (var ikke så nevneverdig mye).
Vi ble ikke informert om 35/65 fordeling, men hun som var vår Namsmann under prosessen var ganske «hard», mens den nye vi har fått er flinkere til å forstå belastningen en slik ordning ligger på familien.

Årsaken til at kreditorene ville ha 6-år på min samboer var at gjelden var for ny og stor, mens på meg ble det 6-år siden Namsmannen spurte kreditoren som hadde bedt om 6-år (var kun 1 kreditor som krevde det) hvorfor ikke jeg også skulle ha 6-år, så endte vi begge opp med det.

Min samboers ordning er Frivillig mens min er tvungen siden kreditorene mente jeg ville klare å betjene gjelden uten ordning, men på den tiden jobbet jeg veldig mye overtid og overtid skal ikke tas med i beregning på om du klarer å betjene gjelden, ergo ble det inngått tvungen ordning uten noen innsigelser.
Selv dommeren mente også at det var feil å kreve 6år, men ting har vært bra for oss i etterkant av ordningen.

Jeg byttet jobb for 2år siden og jobben krevde at man hadde bil, og denne jobben kom med firmabil ordning som for kreditorene ville bety at jeg måtte beholde ca 4500kr i måneden i skattebelastning, dette godtok alle. (Men også dette var til dels pga jobben også var vesentlig bedre betalt så det ville ikke belaste de så mye)

Når vi fikk et barn til ble leiligheten for liten, og vi begynte en 1-årig lang prosess med Boligetaten for å få huslån, dette fikk vi omsider innvilget og alle kreditorer godtok de nye kostnadene (var ikke mer enn noen 5-600kr mer pr.mnd)

Selv med økte bokostnader, ny bil kostnad, økt livsoppholdkostnader (pga forøkning av familien), og to barnehageplasser vil jeg med den nye jobben som er betydelig bedre betalt ende opp med å tilbakebetale ca 97-100% av hele gjelden min, og det blir som namsmannen selv sier betydelig mer enn alle kunne forvente, og heller ikke meningen.

Når gjeldsordningen ble inngått godtok alle kreditorer at man betalte tilbake ca 12000kr/mnd,(mulig det var 14000kr) mens jeg nå betaler ca 19000kr/mnd.

Jeg og min samboer må begge ta 5 uker ferie hvert år, hvis jeg ikke hadde tatt ut ferie noen av årene ville jeg trolig vært ferdig å betale all gjelden tidlig i 2023, men det er ikke mulig.
I tillegg krever også barnehagen at barna har fri 4 uker hvert barnehage år, og dette er første år der begge barna er oppe og går på beina/krever sitt.

Ser også at det ikke er sunt for verken oss, eller barna å nekte de en sommerferie, vinterferie, påskeferie etc.
Det er helt urimelig at livsoppholdet skal dekke alle daglige kostnader, uforutsette kostnader som feks fryseskap som ryker, peis som må plomberes/fjernes, kjøleskap som ryker, vaskemaskin etc, og så i tillegg ha nok penger til å ta barna med på underholdning de neste 2 årene + dette året.

Når vi går hjemme med to barn i 4 uker, så sier det seg selv at livsoppholdet ikke strekker til, «alt» som er gøy å gjøre koster alltid noe, det være seg Is, Leker, Inngangsbilletter, Overnatting, Middag etc. Gratis er det ihvertfall ikke, om man skal forholde seg til livsoppholdssatsene.

I min ordning har det også vært slik at feks barnehagen krever at man er med på mat-avtalen som koster ca 1000kr i måneden, og dette skulle også dekkes av livsoppholdet.
Min nåværende namsmann sa derimot med en gang at det kunne vi bare slutte med, dette skulle ikke tas fra livsopphold.

Har nok inngått en altfor stram ordning til å begynne med, men håper at kreditorene ser min velvilje til å betale mer enn forventet, og forstår vår problemstilling med ferier og høytid.

Charlotte
Innlegg: 6
Registrert: 2021-07-15 17:40

Re: Feriepenger og gjeldsordning?

Legg inn av Charlotte » 2021-07-15 22:37

Det høres ut som dere bør få den nye namsmannen til å gå igjennom ordningen og endre den da, siden den virker litt urettferdig. Så kanskje dere ihvertfall får litt feriepenger de to siste årene! Og få dekket matpenger som barnehagen krever osv. Slik jeg har tolket loven så skal det være mulighet å beholde litt feriepenger når man har barn, siden de ikke skal rammes av ordningen. Men nå er ikke jeg akkurat flink på dette her...synes det er så mye ulik info om dette. :-P
Vi regner også med å få beholde boligen da den ikke er for stor for oss osv, når man har barn som har skole og nettverk osv i nærområdet så er det visst veldig sjelden et krav at man må selge boligen slik jeg har forstått det? Og det finnes nesten ikke leieboliger i området her, og hadde vi funnet noe så er leieprisene mye høyere enn kostnaden med å bo i eiet bolig.
Huff dette blir spennende, håper det går raskt og at vi slipper å sende sakene til tingretten.

TBergh
Innlegg: 73
Registrert: 2020-02-26 00:36

Re: Feriepenger og gjeldsordning?

Legg inn av TBergh » 2021-07-16 03:23

Hei.
Ja det vanlig at fordelingen av ferie-, og overtidspenger fordeles 35% til skyldner og 65% til kreditorene.
Dette blir sett på som et forhandlingsspørsmål.
Feriepengeargumentet er barna og hva ot. prp. 81 sier om dette, som jeg har gjengitt nedenfor.
Overtidspenger er argumentasjonen at dette vil gi deg grunn til å påta deg overtid og det vil igjen medføre at kreditorene får mer penger.
Men bruk også barna som argument her.

Barn.
Når det er barn i husstanden, skal dette medføre en kortere gjeldsordning.
I ot. prp. 81 (1991-92) heter det under punkt 3.8 GJELDSORDNINGENS LENGDE
«Sosiale forhold må også tillegges vekt. Dersom skyldneren har barn å forsørge, vil dette isolert betraktet trekke i retning av en kortere nedbetalingstid. Dette er i overensstemmelse med dansk rett.»

Det heter videre i samme ot. prp.
«Det skal tas hensyn til at skyldnerens barn gis anledning til å delta i normale skole- og fritidsaktiviteter på linje med andre barn. Dersom skyldneren eller noen i hans husstand har spesielle behov, f eks på grunn av handikap, eller har behov for medisiner, hyppige legebesøk etc, bør det kunne godtas at skyldneren setter av et høyere beløp til livsopphold.»

Håper dette gir svar på det du lurer på.

Søk etter bøker om gjeldsordning skrevet av Egil Rokhaug og Ernst Moe og lån disse på biblioteket.


Med vennlig hilsen
TBergh
Med vennlig hilsen
TBergh
t53.berg@gmail.com

Charlotte
Innlegg: 6
Registrert: 2021-07-15 17:40

Re: Feriepenger og gjeldsordning?

Legg inn av Charlotte » 2021-07-16 11:35

Tusen takk for svar! Da bør vi altså si at vi ønsker en sånn 35/65 fordeling under gjeldsforhandlingene.

Jeg lurer også på om de kan kreve at vi selger boligen, for pga vi alltid har prioritert å betale boliglånet så har vi litt friverdi i boligen. Men jeg håper virkelig vi får beholde den, namsmannen mente at det ikke burde være noe problem å få beholde den siden vi har barn. Men det spørs jo hva de regner som en nøktertn bolig da...vet du om det er noe krav de stiller der med tanke på størrelse osv? Nå er det eldste barnet akkurat fylt 18, men har jo fortsatt 1 år igjen på vgs og følger vanlig studieprogresjon der. Skal h*n regnes som barn da ut videregående? De kan vel ikke forlange at h*n flytter ut rett etter vgs heller, om h*n ønsker å ta et friår og jobbe for å spare seg opp litt penger? Yngste barnet går fortsatt på grunnskolen og har alle sine venner her, og er veldig avhengig av trygghet.

TBergh
Innlegg: 73
Registrert: 2020-02-26 00:36

Re: Feriepenger og gjeldsordning?

Legg inn av TBergh » 2021-07-16 21:51

Hei.

Bolig – salg fraflytting av bolig.
Salg av eiet bolig, eller flytting fra leieleilighet vil bli krevd dersom salg av boligen vil gi fordringshaverne best dekning og boligen overstiger skyldnerens og dennes husstands rimelige behov
Lovteksten lyder:
«§ 4-4.Skyldnerens plikt til å avhende bolig
Skyldneren har plikt til å avhende bolig dersom salg av boligen vil gi fordringshaverne best dekning og boligen overstiger skyldnerens og dennes husstands rimelige behov. Til grunn for vurderingen legges boligens omsetningsverdi, jfr. § 4-7 første ledd, og kostnaden for skyldneren» ved å skaffe seg og sin husstand en annen bolig som med hensyn til beliggenhet, størrelse, pris og andre forhold tilfredsstiller rimelige krav.»

2 – to krav som være oppfylt, samtidig, før det kan kreve salg av, eller fraflytting av bolig
Før saksbehandleren eller tingretten kan kreve at skyldneren skal selge eller flytte må 2 – to krav være oppfylt. Altså BEGGE disse kravene må være oppfylt, samtidig.

Disse 2 – to kravene er:
Krav a) Boligen må gi kreditorene best dekning.
Krav b) Boligen må overstige det behovet skyldneren har.

Med vennlig hilsen
TBergh
Med vennlig hilsen
TBergh
t53.berg@gmail.com

Charlotte
Innlegg: 6
Registrert: 2021-07-15 17:40

Re: Feriepenger og gjeldsordning?

Legg inn av Charlotte » 2021-07-17 17:11

Tusen takk! Ja da virker det jo egentlig som at vi får beholde den. Den er ikke så veldig stor, det er et rekkehus på ca 110kvm, og tre soverom. Har ikke ekstra gjesterom, ekstra stue, eller noe sånt som sikkert blir ansett som unødvendig.
Men lurer litt på om det er noe "standard" når det gjelder størrelse osv...at det ikke skal overstige våre behov kan vel være et tolkningsspørsmål, og er så redd kreditorene skal gjøre seg vanskelige. De kan vel sikkert påstå at den "overstiger våre behov" bare for å prøve seg?
Er litt nervevrak for tiden med tanke på dette. Huff.

Svar