Gjeldsordning - 6årig

Forum for gjeldsproblemer. Boliglån, kredittkortgjeld, forbruksgjeld, spillegjeld. Gjeldsordning og refinansiering.
Svar
Gijili83
Innlegg: 5
Registrert: 2021-07-10 10:22

Gjeldsordning - 6årig

Legg inn av Gijili83 » 2021-07-10 11:03

Hei,
jeg og min samboer (Hun er i frivillig) mens jeg er i en tvungen gjeldsordning der den i utgangspunktet skulle vare 5år, men etter at en av kreditorene krevde 6 årig gjeldsordning for min samboer, og jeg også hadde et krav til samme kreditor så stilte namsmannen kreditoren det spørsmålet om hvorfor hun skal ha 6-årig mens jeg skal ha 5-årig, resultatet ble da selvsagt at vi begge sitter med en 6-årig gjeldsordning.
Det går helt fint det altså, og jeg har ikke hatt noen kontakt med kreditorene gjennom hele gjeldsordningen som kom igang for ca 3 1/2 år siden, og den økonomiske belastningen i etterkant av ordningen har vært betydelig lavere enn når vi fikk innført ordningen.

Vi har sånn sett vært heldige under ordningen, har fått ny jobb hvor det også fulgte med fri bruk av firmabil, og vi har fått kjøpe hus under ordningen (husbanklån finansiering), begge deler ble sendt inn til kreditorer som godtok endringene.
Når gjeldsordning ble inngått bodde vi i en 2-roms leilighet på 53KVM, meg, min samboer, og ett barn, og så vi fikk et nytt barn i 2019 så det sier seg selv at behovet for et større hjem var nødvendig, så her ble vi ikke møtt med noen motstand, og heller ikke med fri bruk av firmabilen siden jeg samtidig økte i lønn som dekket opp for

Siden åpningen av gjeldsordningen har jeg økt ca 120' i lønn + firmabil. (Her trekker jeg 570kr/mnd ut av livsoppholdsatsen min for å dekke transport).
I tillegg var det stadfestet i ordningen at vi kom til å betale ca 14' hver måned, mens jeg i 2018 betalte 18', i 2019 18,2', og i 2020 15'.
Her har det jo underveis kommet mange nye kostnader som livsoppholdsatser til 2 barn, 2 barnehager, firmabil etc, men likevel har det hele tiden blitt betalt inn flere tusen mer hver måned enn opprinnelig avtalt, som da antagelig også er årsak til at jeg ikke har blitt møtt med noen innvendinger ved endringer etc.

Jeg har sendt noen spørsmål til namsmannen, som de ikke har hatt anledning til å svare meg på (Vi var ikke en prioritert sak lenger siden vi hadde så god kontroll på avsettinger, etc) men jeg tenkte å forhøre meg her, siden jeg har lest så mange gode vel utfylte svar.

Dette er da sendt til Namsmannen:

"Fra den 01.05.21 har jeg fått en lønnsøkning fra 520860,- til 570000,- pga gode resultater levert, men skal jeg lage et infoskriv på dette?
Dette vil jo uansett kun være positivt for kreditorene, og vi følger et stramt skjema hvor vi aldri beholder mer enn livsoppholdsatsen indikerer at vi skal + de tingene vi har fått avtalt underveis (Firmabil, Firmatelefon etc).
Totalt sett ser det ut til å utgjøre ca 4000kr mer i månedlig avsetting.

Fra April/Mai neste år vil jeg også gå over på å bruke El-Bil, dette vil gi ytterligere ca 1400kr mer månedlig avsetting til kreditorene.
Forventet lønnsvekst neste år er uvisst enda, men det vil trolig bli behov for å evt. Sende et infoskriv neste år som vil informere om både overgang til El-Bil, samt en eventuell lønnsvekst.
Dersom det skjer endringer i inntektene våre, så fyller vi jo alltid dette inn i skjemaet, og kun beholder livsoppholdsatsene + eventuelle andre ting som vi har fått med i gjeldsordningen.
Lønnsøkningen påvirker oss ikke før vi er ferdig med gjeldsordningen, samme som feriepenger, halv skatt etc.

Det er også mulig at jeg går over på El-bil fra nyåret, som også vil gi en lavere firmabil beskatning pr.måned, men det blir for tidlig å si noe om hva den nye kostnaden eventuelt blir.
Dette vil også kun være positivt for kreditorene.

Jeg hadde noen spørsmål, som jeg blir litt usikker på om det skal tas fra livsoppholdsatsen, er jo litt begrenset hvor mye den strekker til av uforutsette utgifter":

1.Vi har et integrert kjøleskap som fulgte med boligen men som var altfor lite til en familie på 4, og rett over nyttår så slutter det å fungere, og da måtte vi ut og skaffe et nytt kjøleskap som ville passe inn på kjøkkenet, og siden det er integrert så vil et frittstående kjøleskap bli for dypt i forhold til resten, og det ville vært ulogisk å satt et nytt kombiskap inn for så å ha den samme plassmangelen vi trenger til mat her hjemme, og altfor fulle kjøleskap=for lite luft mellom hyllene, som igjen resulterer i kortere holdbarhet, så da kjøpte vi et integrert kjøleskap oppe, og et fryseskap nede, og dette forenkler hele mat lagringen så mye mer. Nå er det mulig å kjøpe mat på tilbud, og fryse det ned, det er mulig å kjøpe mye mer strategisk og økonomisk, men kostnaden på disse to skapene kom på ca 21000,- og dette måtte vi få bistand fra familie for å kunne kjøpe. Blir det riktig måte å gjøre det på?
(Her skal det også nevnes at vaskemaskinen, og kombiskapet kortsluttet med ca 1 måned mellomrom, det ville vært helt umulig for oss å sitte av penger til dette.
Totalt måtte vi ha bistand på 21000kr for nytt fryseskap, kjøleskap, og så kom det i tillegg en kostnad på ca 5000kr for kjøp av ny vaskemaskin, totalt 26000kr)
I tillegg røk jo disse under et halvt år etter vi flyttet inn, og da har vi allerede fått bistand fra familie til innkjøp av nye ovner (de gamle ovnene i huset var direkte brannfarlig, og alle rommene var for kalde som et følge av dette, ingen ovner på barnerommene f.eks)
Peisen måtte også fjernes da denne ikke var lov å ha lenger (Ikke rent-brennende), og dette resulterte i et hull i veggen som måtte tettes igjen, nye gipsplater som måtte opp, manglende gulv under peisen som da resulterte i at hele gulvet i stuen måtte byttes, veggen måtte sparkles sparkling etc.
Vi klarte å betale det ved bistand fra familie, men det er en ekstra belastning å sitte seg i familie-gjeld som må tilbakebetales etter gjeldsordningen er fullført.

2. Jeg har via jobben fått time til MR som har avdekket at jeg har slitasje i nakken, og forkalkning i skuldrene, og har da gått til 10 behandlinger sammen med personlig trener på treningsstudio for å kunne bruke skulderen/sove om nettene pga smerter, og nå går jeg ukentlig til fysioterapi, men dette spiser opp store deler av livsoppholdet mitt. Blir dette riktig å måtte ta av livsoppholdet? Kostnaden på behandling med PT kom på 7500,- og nå går det rett i underkant av 2000kr/måneden med fysioterapi. Det er altfor lang kø på offentlig fysioterapi for å komme over på frikort, og det har jeg gjort en gang tidligere for 2år siden i 30 timer uten at jeg ble bedre av det.
Jeg forsøker nå å trene uten fysioterapi siden det blir for dyrt, men totalt sett har jeg måtte bruke 7500kr på PT, og 6440kr på fysioterapi.

3. Eldstemann vil trenge briller, og trolig nye briller hvert år avhengig av hvordan synet hans utvikler seg, og vi må kjøpe øyelapp for å trene opp det dårlige øyet hans, men kostnaden på dette er jeg ikke helt sikker på, NAV dekker noe av det, men trolig et sted mellom 1000-2000kr/årlig. Skal dette også tas av livsopphold?

4.Jeg har en jobb som krever en del sosial sammenkomst, kaffebesøk, lunsjbesøk, middager etc.
Mye av dette får jeg dekker når det er i jobbreise-sammenheng, men når det er i lokal-bergen der hoved-delen foregår er det kun spesielle møter man får dette dekket på.
Og all sosial-nettverk bygging med kollegaer, kunder som «kreves» litt av den type jobb som jeg har må ofte utebli litt pga man ikke har råd, og i mitt yrke er det gjerne litt «rart» at man ikke har råd, så da blir det til at man gjerne dekker det opp med unnskyldninger.
Antagelig ikke noe som kan pålegges kreditorer, men det er jo selvsagt veldig kjedelig når man jobber og står på, får solide lønnsøkninger, gjør grep for å skaffe mer penger til kreditorene som f.eks overgang til El-bil neste år, så ser man ingenting igjen for det. (Før etter ordningen da selvfølgelig)

Stort sett går det bra for oss i denne ordningen, og de tøffeste tidene er som oftest rundt ferie, høytider, og ved store lønnsjusteringer som denne gang hvor man får økt lønnen pga god innsats, men ikke kan beholde noe av det selv, samtidig som uforutsette store utgifter også skal tas fra livsopphold.

Og for barna sin del også er det jo veldig vanskelig å spare seg opp til ferien med livsoppholdsatsen, og da enda vanskeligere når nye uforutsette utgifter også dukker opp som man må dekke fra livsoppholdet.

Heldigvis er barna fremdeles så unge at de ikke forstår hvorfor vi aldri kan dra noe sted, er nok mye verre for de som sitter i en ordning med eldre barn.
Men jeg ville bare forhøre meg om det er riktig at det skal være slik?

TBergh
Innlegg: 73
Registrert: 2020-02-26 00:36

Re: Gjeldsordning - 6årig

Legg inn av TBergh » 2021-07-16 03:13

Hei.
Beklager sent svar, men her er det mye jeg stusser over.

Du oppgir en masse opplysninger som ikke sier så mye, og derfor er vanskelig å kommentere.
Kjøp av kjøleskap m.m.
Du sier i ditt innlegg følgende:
«(Her skal det også nevnes at vaskemaskinen, og kombiskapet kortsluttet med ca 1 måned mellomrom, det ville vært helt umulig for oss å sitte av penger til dette.
Totalt måtte vi ha bistand på 21000kr for nytt fryseskap, kjøleskap, og så kom det i tillegg en kostnad på ca 5000kr for kjøp av ny vaskemaskin, totalt 26000kr)
I tillegg røk jo disse under et halvt år etter vi flyttet inn, og da har vi allerede fått bistand fra familie til innkjøp av nye ovner (de gamle ovnene i huset var direkte brannfarlig, og alle rommene var for kalde som et følge av dette, ingen ovner på barnerommene f.eks)
Peisen måtte også fjernes da denne ikke var lov å ha lenger (Ikke rent-brennende), og dette resulterte i et hull i veggen som måtte tettes igjen, nye gipsplater som måtte opp, manglende gulv under peisen som da resulterte i at hele gulvet i stuen måtte byttes, veggen måtte sparkles sparkling etc.
Vi klarte å betale det ved bistand fra familie, men det er en ekstra belastning å sitte seg i familie-gjeld som må tilbakebetales etter gjeldsordningen er fullført.»

Nei dette du her snakker om SKAL IKKE tas av livsoppholdsbeløpet. Hvitevarer har du krav på å få dekket, men til en rimelig penge og kvalitet. Det at du mener det ikke passer inn har over hodet ingen ting med saken å gjøre.
Dette skal gjøres på følgende måte.
Du skal begjære endring av ordningen og kreve at dere får kjøpt nødvendige hvitevarer til en fornuftig pris og kvalitet, og dette skal tas av de pengene som skulle ha gått til kreditorene.

Uforutsette utgifter

Du sier videre: «…men ikke kan beholde noe av det selv, samtidig som uforutsette store utgifter også skal tas fra livsopphold.»

Nei uforutsette utgifter SKAL IKKE dekkes av livsopphold. Les mitt ovenstående svar.

Barn
.
Når det er barn i husstanden, skal dette medføre en kortere gjeldsordning.
I ot. prp. 81 (1991-92) heter det under punkt 3.8 GJELDSORDNINGENS LENGDE
«Sosiale forhold må også tillegges vekt. Dersom skyldneren har barn å forsørge, vil dette isolert betraktet trekke i retning av en kortere nedbetalingstid. Dette er i overensstemmelse med dansk rett.»

Spørsmål til Namsmannen
Du sier:
«Jeg har sendt noen spørsmål til namsmannen, som de ikke har hatt anledning til å svare meg på (Vi var ikke en prioritert sak lenger siden vi hadde så god kontroll på avsettinger, etc) men jeg tenkte å forhøre meg her, siden jeg har lest så mange gode vel utfylte svar»

Namsmannen har en lovpålagt oppfølgingsplikt.
Dette fremkommer i gjeldsordningsloven (Gol/gol)
Ǥ 2-2. Namsmannens veiledningsplikt
Namsmannen skal sørge for at skyldneren får den veiledning denne trenger for å kunne gjennomføre en gjeldsforhandling, utforme et forslag til gjeldsordning som ligger innenfor lovens rammer, og i tilfelle begjære tvungen gjeldsordning.

Namsmannen skal forsikre seg om at skyldneren har forstått hvordan den foreslåtte gjeldsordningen skal gjennomføres. Dersom forslaget ikke er utformet som nevnt i § 4-2 tredje ledd første punktum, skal namsmannen sørge for nødvendig oppfølging og kontroll av gjeldsordningens gjennomføring.»

Paragraf 4-2, tredje ledd som det blir henvist til ovenfor i lovteksten er det snakk om en normal gjeldsordning, hvor skyldner betaler et fast beløp inn til kreditorene hver termin. Enten terminen er pr mnd, pr kvartal, pr halvårlig osv.


Inntil du oppgir mer detaljerte opplysninger er det vanskelig å gi noe bedre svar enn det jeg allerede har gitt.

Håper dette gir svar på noe av det du lurer på

Med vennlig hilsen
TBergh
Med vennlig hilsen
TBergh
t53.berg@gmail.com

Gijili83
Innlegg: 5
Registrert: 2021-07-10 10:22

Re: Gjeldsordning - 6årig

Legg inn av Gijili83 » 2021-07-16 09:33

Hei, takk for svar ☺️

Blir fort gjerne litt usammenhengende tekst når man begynner å skrive, beklager det.

Vi fikk innvilget finansiering av nytt hus ifjor, og overtok dette i Juli ifjor, huset var ikke et oppussingsprosjekt, men vi oppdaget raskt når høsten kom at det var altfor kaldt i huset, spesielt på soverommene/inngangsparti.

Huskostnader

Ovner:
Da kjøpte vi nye 4stk panelovner i Desember for egen lomme, totalkostnad på ca 5000kr (Kunne nok gjerne vært noe rimeligere).

Peis:
Peisen som sto i stuen var som nevnt ikke rent-brennende, og måtte da enten plomberes, eller fjernes.
Vi valgte å fjerne den siden peisen var veldig stor med masse skarpe i lav høyde hvor barna fort kunne skadet seg.
Dette resulterte i at det manglet gulv under peis, og et stort hull som måtte tettes, samt at veggen hvor peisen sto måtte ha nye gipsplater, sparkles og males på nytt.
Totalkostnaden på dette ble ca 20-30000kr.

Kjøleskap/Frys/Vaskemaskin:
Vaskemaskinen sluttet å fungere i Desember, mens Kombiskapet sluttet å fungere i Januar.
Vaskemaskinen betalte vi 5000kr for på tilbud.
Siden kombiskapet var så lite valgte vi å kjøpe et kjøleskap istedenfor, og et eget fryseskap til å ha nede.
De var ikke av det rimeligste slaget, totalt 21000kr for Kjøl og Frys, men vi fikk bistand fra familie til å heller kjøpe noe vi kunne/ville ha etter gjeldsordningen også.

Varmtvannsbeholder
Denne har vi ikke byttet enda, men den kan komme til å ryke da den er 44år gammel, har ikke nevnt den enda i noen sammenheng.

Barn/Familie

Eldstemann trenger briller, og ifjor ble det kjøpt nye briller til han, kostnad ca 1500kr.
I år ble det kjøpt nye briller siden synet har endret seg, og enda en ny kostnad på ca 1500kr.
Her er det i tillegg noen ekstra kostnader på feks midler øyelegen bruker på å finne ut av status, men stort sett er ikke det mer enn 150-300kr pr år.

Ferie/Halv skatt desember
Vi får ikke beholde noen feriepenger/ekstra kostnader knyttet til dette, men det er ønskelig å kunne ta med barna på ferie/ha penger til å kunne underholde de i perioder der de ikke er i barnehagen.

Egen helse:
Jeg har gått til fysioterapi, men ikke en fysioterapeut med tilskuddsordning, og må også trene fast hver uke for at ikke helsen skal gi etter.
(Har påvist slitasje i nakke, og forkalkning i skuldre)
Kostnad sålangt er 350kr/måneden for trening, og 6500kr for fysioterapi, har benyttet PT i 10 timer for å trene riktig, kostnad på dette er 7500kr.

Selve ordningen
Vi har begge 6-årig gjeldsordning, hvor jeg har tvungen ordning, og min samboer har frivillig.
Ordningen er slik at vi betaler inn en gang årlig, og kun beholder livsoppholdssatser + kostnader som firmabil/firmatelefon.
Beløpet vi betaler inn pr år er varierende etter hva vi tjente det året, men beløpet er alltid høyere enn kreditorene har opprinnelig blitt forespeilet.

Jeg kan gjerne sende deg hele ordningen vi begge har, samt informasjon om eksakte summer som blir innbetalt årlig.

Hva jeg/vi håper å oppnå med dette innlegget er å få utformet/innspill til endring av gjeldsordningen i henhold til hva som er lovsatt, samt hvor mye vi bør kunne be kreditorene om å godta i form av uforutsette utgifter (+de utgiftene vi allerede har lagt ut for)
Dersom vi må fortsette med en 6-årig gjeldsordning begge to, så ønsker vi å få avsatt penger fra og med i år til ferie.
Optimalt sett helst etter 35/65 regelen.

Til info så kunne ikke Namsmannen se noen grunn til å avvike fra hovedregelen på 5-år, dette er noe kreditorene krevde under forhandlingene.

Gijili83
Innlegg: 5
Registrert: 2021-07-10 10:22

Re: Gjeldsordning - 6årig

Legg inn av Gijili83 » 2021-07-17 00:08

Hei,
har lest gjennom opprinnelig gjeldsordning som ble vedtatt for min del, samt hvordan det ble stadfestet i tingretten:

Namsmannen:
Det var ikke funnet grunnlag for å fravike fra lovens hovedregel på 5år.
I min samboers gjeldsordning ble det heller ikke funnet grunnlag, men en av kreditorene kom med en innsigelse hvor de krevde 6 år.
Dette gjaldt et krav hvor både meg, og min samboer var samskyldnere.
Når da Namsmannen fulgte opp med spørsmål om hvorfor de kun krevde 6år av hun, men ikke meg, så endret den kreditoren det til at de ønsket 6år fra meg også.

At barn skal være en årsak til kortere gjeldsordning har ikke vært et tema i noen av mine samtaler med Namsmannen, og det var heller ikke et tema i Tingretten.
Det var min forståelse i Tingretten at dersom jeg ikke godtok 6år, så kunne det hende at gjeldsordningen ikke ble noe av, og at jeg da måtte søke på nytt, så da gjorde jeg det som var tryggest siden det tok et helt år å komme igang med forhandlingene.

Ting er litt annerledes idag, enn det var ved opprinnelig gjeldsordningsingåelse, og jeg kan ta det litt punkt for punkt.

Status ved inngåelse:
1. Vi hadde kun ett barn, og det barnet var ett år når gjeldsordningen startet.
2. Det var sentralvarme i boligen, slik at strømutgiftene var meget lave.
3. Jeg hadde en jobb hvor overtid var en god mulighet til å tjene litt ekstra penger, siden jeg fikk beholde 35% av overtiden.
4. Ferie var rimeligere siden vi med et lite barn, hvor verken vi eller barnet hadde store ønsker om å nødvendigvis dra steder.
5. Alle bodde på samme soverom, og vi gikk fra Seng & Barneseng, til Køyseng 2 etasjer når barnet ble større, så det kunne få sove over oss.
Når barn nr.2 ble født, fikk han ligge i barnesengen vedsiden av køysengen, så vi lå alle 4 inne på et soverom på 12kvm.

Status idag:
1. Vi har nå to barn, henholdsvis 5år og 2år
2. Det er ikke sentralvarme, slik at strømutgiftene er dobbelt så høy, eller mer hver måned. - Må dekkes av livsoppholdet.
3. Jeg har ingen mulighet til å jobbe overtid lenger da dette ikke inngår i jobben, så min mulighet til å tjene ekstra penger har utgått.
4. Det eldste barnet har større behov, og en ferie i eget hus i år, og de neste 2 årene er ikke ønskelig, og heller ikke sunt for noen parter.
Barn nr.2 har andre behov
5. Det eldste barnet trenger nye briller hvert år
6. Vi flyttet fra leilighet til rekkehus som hadde en del utfordringer som nevnt i innlegget over.
7. Vi måtte ha egen seng, siden vi etter 5år med barn på rommet endelig fikk muligheten til å sove på eget soverom, men denne kostnaden kan vi bære selv.

Hovedsakelig så er alt jeg håper å oppnå å kunne få avklart om det er muligheter for følgende:
1. Reduksjon av gjeldsordningsperioden
2. 35/65 fordeling av feriepenger, og beholde halvskatt i desember. (Dette går i all hovedsak kun utover barna)
3. Kartlegge hvilke av de uforutsette utgiftene til hvitevarer, fysiobehandling, fjerning av peis/legging av gipsplater på veggen/tetting av hull/legging av gulv som blir riktig å kunne be om å få dekket enten hele eller deler av det.
4. Sosiale forhold jobbmessig - Som nevnt har jeg en jobb som krever en del sosialsammenkomst, og det er lett å havne utenfor hvis man aldri blir med på ting hvor man må dekke det selv. (Dette er noe Namsmannen selv nevnte at jeg kunne ta med i en evt. endring).

Jeg ønsker ikke å be om for mye som kan virke støtende da jeg syns at kreditorene har vært veldig imøtekommende på alle endringsforslag som er sendt og innvilget sålangt, selv om det å pålegge oss en ekstra belastning med 6årig lang gjeldsordning istedenfor 5år uten feriepenger gjerne ikke var helt optimalt for familien.

TBergh
Innlegg: 73
Registrert: 2020-02-26 00:36

Re: Gjeldsordning - 6årig

Legg inn av TBergh » 2021-07-17 13:59

Hei.
Saken din er for omfattende til å ta her på Pengenett.
Det er bedre du kontakter meg på e-post t53.berg@gmail.com så kan vi ta det etter at vi har opprett direkte kontakt.

Det mye av din sak dreier seg om er din rettsuvitenhet og at din rettssikkerhet har blitt krenket på det groveste.


Med vennlig hilsen
TBergh
Med vennlig hilsen
TBergh
t53.berg@gmail.com

Svar