Gjeldordning / Privat gjeld

Forum for gjeldsproblemer. Boliglån, kredittkortgjeld, forbruksgjeld, spillegjeld. Gjeldsordning og refinansiering.
Svar
macbul
Innlegg: 8
Registrert: 2021-05-18 12:49

Gjeldordning / Privat gjeld

Legg inn av macbul » 2021-05-18 13:03

Hei,

Jeg er igang med gjeldsrådgivning gjennom NAV der vi skal søk gjeldsordning fra Namsmannen og jeg tenker jeg skal spør noen spørsmål her. Det er snakk om i underkant av 1.500.000,- i forbruks gjeld og rundt 500.000,- til en eksmann i privat gjeld. Privat gjeld er en "dom" jeg fikk via rettsmekling nå i Februar og begynte å betale nå i April.

Spørsmål 1: Blir dette privat gjeld regnet med også over de 5 årene eller må jeg dekke det selv utenom etter at jeg har fått det av livsopphold sats?

2: Jeg skal flytte inn med kjæresten der han eier hus. Hva blir dekket der? Er det kun en del av rente eller kan jeg betale han en "leie beløp"? Dekker de strøm osv..

3: Jeg får barnebidrag så jeg regner med at dette blir regnet med når de skal trekke fra lønn men hva skjer når de blir 18, bor i huset enda og går enda på skolen? Får jeg fortsatt en sats for de frem til de er ferdig på skolen uansett alder?

4: Tar de alt av feriepenger, skatt i November og overtid eller kan jeg behold litt av det selv av og til?

5: Hvis jeg får lov å behold noe ekstra, har jeg lov å spare litt på det til annet som ekstra uventet arbeid i huset hvis det dukker opp slik at jeg kan bidra litt til kjæresten hvis ikke han får noe fra meg?

6: Er det noe mer sats å tenke på utenom livsopphold sats og tillegg for barn jeg må tenke på?

TBergh
Innlegg: 73
Registrert: 2020-02-26 00:36

Re: Gjeldordning / Privat gjeld

Legg inn av TBergh » 2021-05-18 17:25

Hei
Jeg viser i flere tilfeller til ot. prp. 81. Dette er Odelstingsproposisjon nr 81 (1991-92) og det er her du vil finne lovgivernes argumenter for og imot. Det skal legges stor vekt på hva lovgiverne har uttalt.
Dette kalles lovens intensjon, altså hensikt. Ot. prp. i gjeldsordningssaker blir henvist til både av namsmannen og av tingretten, og er av meget stor betydning for saken, ofte avgjørende.

Spørsmål 1
Ja din private gjeld skal inkluderes i gjeldsordningen.

Det heter i gjeldsordningsloven (gol)
Ǥ 4-8.Fordelingen mellom fordringshaverne
Gjeldsordningen skal omfatte alle skyldnerens forpliktelser som ikke er betaling for en fremtidig motytelse som skyldneren har rett til å motta etter §§ 4-3 til 4-5 og skatte- og»

Spørsmål 2
Du kan være med på å dele alle fellesutgifter, renter, strøm, innboforsikring og et beløp for normal slitasje. Du kan ikke være med på å dekke avdrag på lån bundet opp til boligen.

Spørsmål 3
Her skal avgjøres etter Lov om barn og foreldre (barnelova) og hva loven fastsetter om forsørgeransvar.

Spørsmål 4
Dette er et forhandlingsspørsmål, men vanlig praksis er at du får beholde 35% av overtid og feriepenger, og kreditorene får 65%. Dette vil gi deg en motivasjon til å arbeide overtid, og kreditorene vil få mer penger.

Alle saker skal behandler individuelt.
Det heter i ot. prp. 81 at
«Det må derfor i hvert enkelt tilfelle foretas en konkret vurdering, der det legges vekt på skyldnerens alder/livsfase og familiesituasjon, og eventuelle særskilte behov som for eksempel barnehageutgifter. Det skal tas hensyn til at skyldnerens barn gis anledning til å delta i normale skole- og fritidsaktiviteter på linje med andre barn. Dersom skyldneren eller noen i hans husstand har spesielle behov, f eks på grunn av handikap, eller har behov for medisiner, hyppige legebesøk etc, bør det kunne godtas at skyldneren setter av et høyere beløp til livsopphold.»

Kortere periode enn lovens normaltid på 5 – fem år.
Den gangen gol ble skrevet var den basert på de forhold, som den gangen eksisterte.
Et av disse forhold var at mange husstander bestod av mor, far og barn.
I ot. prp. 81 uttrykker lovgiverne klart at de er kjent med fenomenet barn, i forbindelse med gjeldsproblemer. I denne ot. prp. sier bl.a. lovgiverne følgende, under punkt 1.2.2. gjeldsbelastning for ulike grupper:
«1.2.2 Gjeldsbelastning for ulike grupper
Gjeldsbelastningen og gjeldsproblemer er ulikt fordelt mellom grupper. De økonomiske forhold beskrevet under forrige punkt, og erfaring fra hjelpeapparatet for folk med gjeldsproblemer, indikerer at følgende grupper er utsatt - og spesielt de som faller inn under flere av kriteriene:
- husholdninger som tok opp store lån under andre del av 1980-tallet, gjerne til boligkjøp
- enslige forsørgere
- par under 40 år med barn
- yngre mennesker i etableringsfasen, gjerne med høy studiegjeld
- arbeidsledige»

Årsaken til at dette blir nevnt er at det etter min erfaring, basert på flere saker hvor jeg har bistått har blitt avvist at det å ha forsørgeransvar eller samvær med barn IKKE har noen betydning, for ordningens lengde. Argumentasjonen har vært: «Det er ikke noe spesielt eller unikt ved det å ha barn, det har de fleste»

Imidlertid sier lovgiverne klart og tydelig i denne ot. prp. at:
«Det skal tas hensyn til at skyldnerens barn gis anledning til å delta i normale skole- og fritidsaktiviteter på linje med andre barn.»

Videre heter det i samme ot. prp.
«Sosiale forhold må også tillegges vekt. Dersom skyldneren har barn å forsørge, vil dette isolert betraktet trekke i retning av en kortere nedbetalingstid»

Spørsmål 5
Hva du bruker ditt aksepterte livsoppholdsbeløp til, er helt og holdent opp til deg.
Du kan spare pengene eller bruke opp alt sammen samme dag som du mottar lønn.

Spørsmål 6
I tillegg til gols livsoppholdssatser skal du ha tillegg for slike ting som:
SFO – Barnehage – varige sykdomsutgifter; så som reseptbelagte medisiner, behandlinger som skyldes sykdommen, reiseutgifter til/fra hjem/lege/behandler/apotek/hjem samt eventuelle parkeringsutgifter.

Håper dette gir deg svar på det du spør om

Med vennlig hilsen
TBergh
Med vennlig hilsen
TBergh
t53.berg@gmail.com

macbul
Innlegg: 8
Registrert: 2021-05-18 12:49

Re: Gjeldordning / Privat gjeld

Legg inn av macbul » 2021-05-19 08:04

Hei,

Takk for en meget utfyllende svar. En liten ting til om spørsmål nummer to. For å dekke disse utgiftene til han kjæresten lurer jeg på en ting. Skal jeg dekke det med de vanlige sats som er litt under 8000,- i måneden eller kommer det litt ekstra for å dekke renter, strøm osv...?

TBergh
Innlegg: 73
Registrert: 2020-02-26 00:36

Re: Gjeldordning / Privat gjeld

Legg inn av TBergh » 2021-05-19 08:47

Hei.
Nei. Boutgifter kommer i tillegg til dine livsoppholdsutgifter, som pr d.d.d er på kr 8 989,00 pr. mnd.
Husk også å be om å få satt av penger til eventuelle konfirmasjoner og bursdager og jul.
Hvis du ikke ber om å få en utgift dekket, vil du ikke få det.
Så spør om å få dekket utgifter, så får helle saksbehandler svare nei.
Er svaret nei, så be om å få opplyst om hvor det står skrevet at slike utgifter ikke kommer som tillegg til livsoppholsbeløpet.
Du skal selv lese dette svaret. Så ikke bare aksepter et avslag.

Hvis det er mere du lurer på kan du, hvis du ønsker ta dirkete kontakt med meg på e-postadresse t53.berg@gmail.com,
Hjelpen/bistanden er gratis
Med vennlig hilsen
TBergh
t53.berg@gmail.com

macbul
Innlegg: 8
Registrert: 2021-05-18 12:49

Re: Gjeldordning / Privat gjeld

Legg inn av macbul » 2021-05-20 15:22

Hei,

Takk for info. Mye nyttig her som NAV har ikke forklart. Jeg tar kontakt på mail hvis jeg har flere spørsmål.

macbul
Innlegg: 8
Registrert: 2021-05-18 12:49

Re: Gjeldordning / Privat gjeld

Legg inn av macbul » 2021-10-18 11:21

Hei,

Det er lang ventetid her ser jeg og Namsmanenn får ikke behandlet saken før neste sommer :o så nå er det trekk i lønn frem til da.

Ikke noe jeg kan gjøre med det men en ting som kom opp angende gjeldsordning var deling av utgifter til borretslaget. Huset han samboeren eier er borretslag og spørsmålet vår er får jeg dekket deler av fellesutgifter under gjeldsordning? Fellesutgifter dekker blandt annet vedlikehold, kommunal utgifter osv.. så jeg regner med deler av dette blir dekket utenom vanlig sats?

TBergh
Innlegg: 73
Registrert: 2020-02-26 00:36

Re: Gjeldordning / Privat gjeld

Legg inn av TBergh » 2021-10-19 12:47

Hei.
Ja du kan kreve å få dekket alle fellesutgifter, med unntak av de utgiftene din samboer som vil øke hans formue. Dette vil typisk være avdrag på lånet. Men rentene skal dere dele, strøm, innboforsikring, mat, o.l.

Med vennlig hilsen
TBergh
Med vennlig hilsen
TBergh
t53.berg@gmail.com

macbul
Innlegg: 8
Registrert: 2021-05-18 12:49

Re: Gjeldordning / Privat gjeld

Legg inn av macbul » 2022-02-23 09:57

Hei,

Jeg har fått en ny jobb tilbud dom er bedre betalt så det blir mest sannsynlig jobbskifte her slik at jeg kan betale ting mye fortere. Men i den tilbud er det snakk om en bilgodtgjørelse. Dette fordi at selskapet vil at jeg skal ha en bil slik at jeg kan kjøre litt rundt i landet, dra på møte osv..

Hvordan ser namsmannen på det? Er det slik at de trekker kun fra grunnlønn eller kommer det til å trekke fra totalbeløp? Jeg og mannen min har prøvde å finne ut av det men finner ikke så god svar på det.

Svar