Sparing under gjeldsordning

Forum for gjeldsproblemer. Boliglån, kredittkortgjeld, forbruksgjeld, spillegjeld. Gjeldsordning og refinansiering.
Svar
Ny start
Innlegg: 2
Registrert: 2021-05-07 11:57

Sparing under gjeldsordning

Legg inn av Ny start » 2021-05-07 14:38

Jeg har nylig fått innvilget gjeldsordning som vil gå frem til Nov 2025.

Bor med min nylig fylte 17 år gamle datter jeg har aleneomsorg for, og vi mottar begge to grunn og hjelpestønad som vi får beholde unntatt fra gjeldsordningen. Dette fordi det er en behovsprøvd ytelse.
Alt av feriepenger og skattefordel i Nov/Des skal gå til kreditorer i perioden.
Dersom jeg jobber overtid eller ekstrajobb får jeg beholde 35% av netto og resten til kreditorer.

Hvis man klarer å spare noe av det man får beholde til Livsopphold og utgifter, kan jeg da bli straffet ved at de tar fra meg dette når det har kommet opp i et visst beløp?

Tenker spesielt på oppsparing til eventuell flytting og depositum til annen bolig i kommune der min kjæreste bor slik at vi bor nærmere hverandre. Men boligen vil isåfall blitil samme leiepris som nåværende bolig jeg får beholde utgifter til ( 12000 kr)

TBergh
Innlegg: 73
Registrert: 2020-02-26 00:36

Re: Sparing under gjeldsordning

Legg inn av TBergh » 2021-05-08 00:20

Hei.

Du har fått tildelt penger til å dekke alle dine livsnødvendige utgifter. Dette vil da bl.a. gjelde boligutgifter, livsopphold etter gjeldsordningslovens livsoppholdssatser pluss eventuelle tillegg for barn, samvær med barn, SFO og barnehage.

Hva du bruker disse pengene til er helt og holdent opp til deg. Så lenge du betaler i hht. den betalingsplanen du skal ha fått av namsmannen kan ikke kreditorene begjære, be om, endring av ordningen.

Det du må gjøre er å snakke med namsmannen, slik at saksbehandleren din er kjent med at du vil prøve å spare av livsoppholdsbeløpet.

Uansett så må du forholde deg til den saksbehandleren du fikk i forbindelse med gjeldsordningen.
Når det gjelder fremtidige økonomiske disposisjoner så snakk først med saksbehandleren.
Alle henvendelser til saksbehandleren anbefaler jeg på det sterkeste at du gjør skriftlig, i brevs form.
Årsaken er at hvis det skulle oppstå noen spørsmål rundt de økonomiske disposisjonene du gjør, så kan du henvise til et skriftlig svar fra saksbehandleren, og at du har forholdt deg til hva saksbehandler har anbefalt, og/eller sagt at du skal gjøre.

Håper dette ir svar på det du lurer på.

Med vennlig hilsen
TBergh
Med vennlig hilsen
TBergh
t53.berg@gmail.com

Ny start
Innlegg: 2
Registrert: 2021-05-07 11:57

Re: Sparing under gjeldsordning

Legg inn av Ny start » 2021-05-08 09:13

Tusen takk for svar😊

Jeg har faktisk et spørsmål til. Hvis min datter begynner på en internatskole og mottar borteboerstipend, er dette noe jeg må informere namsmannen om også? Hennes stipend kan vel ikke regnes inn som inntekt på meg?

Jeg er heldigvis veldig fornøyd med hun jeg har fått som saksbehandler, føler hun har hjulpet meg veldig mye fra vi satte igang. Jeg driver støtt og stadig å skriver eposter til henne med spørsmål slik at jeg ikke skal gjøre noen feil som ødelegger for meg. Det å få innvilget gjeldsordning løftet en svært tung bør fra skuldrene mine med vissheten om at jeg får muligheten til et normalt liv igjen om 4,5 år etter det helvetet jeg har vært igjennom.

TBergh
Innlegg: 73
Registrert: 2020-02-26 00:36

Re: Sparing under gjeldsordning

Legg inn av TBergh » 2021-05-08 11:26

Hei
Dette har jeg ikke vært borti før. Men jeg skal svare så godt jeg kan.
Utgangspunkt.
Din datter bor hjemme, og vil flytte når hun begynner på internatskole.
Hvis din datter er under 18 -atten år har du fått et livsoppholdsbeløp som skal gå til dekning av dine utgifter i forbindelse med din datter.

Hvis/når din datter begynner på skolen må du melde ifra til din saksbehandler.

Din datter bor hjemme, og vil bli boende hjemme når hun begynner på internatskole.
Du må melde ifra til saksbehandler, da jeg antar at borteboerstipendet skal dekke mat og bolig.
Da vil hun være selvforsørgende, og jeg vil anta at du da ikke lengre har krav på gols livsoppholdsbeløpet til å dekke dine utgifter i forbindelse med din datter.

Hvis borteboerstipendet utgjør mindre enn gols livsoppholdsbeløpet som du har fått til din datter, ville jeg ha krevd å få beholde differansen mellom gols livsoppholdsbeløp og borteboerstipendet.
Eksempel
Gols livsoppholdsbeløp kr 4 756,00 pr mnd.
Borteboerstipend kr 3 000,00 pr mnd
Differanse kr 1 756,00 pr mnd

Hvis/når din datter begynner på skolen må du melde ifra til din saksbehandler.

Slik som sagt innledningsvis, så har jeg ikke vært borti en tilsvarende sak.

Med vennlig hilsen
TBergh
Med vennlig hilsen
TBergh
t53.berg@gmail.com

Svar