Kjæreste eier hus, jeg er på Gjeldsanering

Forum for gjeldsproblemer. Boliglån, kredittkortgjeld, forbruksgjeld, spillegjeld. Gjeldsordning og refinansiering.
Svar
Maite83
Innlegg: 7
Registrert: 2021-04-08 13:09

Kjæreste eier hus, jeg er på Gjeldsanering

Legg inn av Maite83 » 2021-04-08 13:12

Hei!

Jeg har nylig fått innvilget Gjeldssanering som begynte Desember 2020. Kjæresten min eier i dag ett hus, men vi bor ikke sammen, men vi har jo lyst til å flytte sammen på sikt. Han er litt redd for at min Gjeldsordning skal gå på han, men gjør det dette ? Han er redd for at han skal få noen problemer om vi flytter sammen.

Jeg leier i dag og betaler 10.000 kr inkl strøm i mnd, hadde jeg bodd med han så hadde jeg kommet vesentlig bedre ut av dette.

Jeg har prøvd å google, men jeg finner liksom ikke noe svar på dette. Håper noen kan hjelpe meg! ;)

TBergh
Innlegg: 73
Registrert: 2020-02-26 00:36

Re: Kjæreste eier hus, jeg er på Gjeldsanering

Legg inn av TBergh » 2021-04-08 14:30

Hei

Endring av ordning.
Først og fremst, når du flytter, må du melde fra til namsmannen, slik at din gjeldsordning kan endres.

Kjæresten eier hus.
Når du flytter sammen så vil følgende skje.
Ditt livsoppholdsbeløp, som pr nå skal være på kr 8 989,00 bli redusert til kr 7 611,00.
Grunnen til reduksjonen er at dere nå vil være to stykk om alle fellesutgifter.

Redd for problemer når dere flytter sammen.
Nei han vil ikke på noen måte bli involvert, eller «dratt inn» i din ordning. Han vil og skal ikke oppleve noen problemer i så henseende.

Gjeldsordning desember 2020.
Du sier at: «Jeg har nylig fått innvilget Gjeldssanering som begynte Desember 2020»
Betyr dette at det i desember 2020, ble åpnet for gjeldsforhandlinger, eller at ditt forslag til frivillig gjeldsordning ble akseptert/godtatt av dine kreditorer eller at din tvungne gjeldsordning ble godtatt av tingretten.

En gjeldsordning begynner å gjelde fra det tidspunkt enten namsmannen eller tingretten åpner for gjeldsforhandlinger.

Håper dette gir svar på det du spør om.

Med vennlig hilsen
TBergh
Med vennlig hilsen
TBergh
t53.berg@gmail.com

Maite83
Innlegg: 7
Registrert: 2021-04-08 13:09

Re: Kjæreste eier hus, jeg er på Gjeldsanering

Legg inn av Maite83 » 2021-04-09 08:02

Hei igjen :)

OK det var godt å vite, nå blir det ikke noe flytting med det første, men han har vært litt redd for at det skal gå utover han :)

Godkjenningen av gjeldsordningen startet i Desember 2020, hvor alle kreditorer har " gått med på dette" Jeg har i allefall fått brev om dette og det stod det var innvilget fra Desember 2020. Så da bør det vel bli bra :)

TBergh
Innlegg: 73
Registrert: 2020-02-26 00:36

Re: Kjæreste eier hus, jeg er på Gjeldsanering

Legg inn av TBergh » 2021-04-10 18:01

Hei.
Når startet gjeldsforhandlingene dine?
Det er på dette tidspunktet at gjeldsordningsperioden også starter.
Gjeldsordningsperioden starter IKKE når kreditorene aksepterer ditt frivillig forslag eller tingretten stadfester, godkjenner, din tvungne gjeldsordning.

Med vennlig hilsen
TBergh
Med vennlig hilsen
TBergh
t53.berg@gmail.com

Svar