Skatt tilgode gjeldsordning under forhandling.

Forum for gjeldsproblemer. Boliglån, kredittkortgjeld, forbruksgjeld, spillegjeld. Gjeldsordning og refinansiering.
Svar
Birch
Innlegg: 3
Registrert: 2021-03-28 10:51

Skatt tilgode gjeldsordning under forhandling.

Legg inn av Birch » 2021-03-28 12:00

Hei.

Jeg og min kone fikk i slutten av januar åpnet gjeldsforhandling hos namsmannen.
Det ble utsendt utregninger som viser at min kone (på AAP) går 65000 i minus hvert år, og jeg har 19000 til fordeling etter at noe av overskuddet mitt går til å dekke deler av fruens underskudd.

Under forhandlingsperioden har jeg trekk i lønn som senere skal tilbakebetales og forfordeles kreditorene.

I foregående år har jeg hatt 1000,- ekstra manuelt skattetrekk hver måned.

Nå nylig kom skattemeldingen til både meg og fruen som viste i underkant av 11000 tilgode hos fruen, og 13000 tilgode hos meg. Sånn de nye skattemeldingene har blitt, har allerede skattemeldingene blitt sendt tilbake og skatteoppgjøret er utbetalt på konto.

Umiddelbart tok jeg en telefon til Namsmannen og spurte om hva vi skal gjøre med de, men Namsmannen var usikker og skulle undersøke.



Noen her som vet om det er noe vi skal la de stå og vente på å måtte gi de fra oss, eller om det kan. Beholdes?

TBergh
Innlegg: 73
Registrert: 2020-02-26 00:36

Re: Skatt tilgode gjeldsordning under forhandling.

Legg inn av TBergh » 2021-03-28 14:27

Hei.

Slik jeg forstår dette, så drev dere med gjeldsforhandlinger året etter at du hadde oppjustert forskuddsskatten.
Basert på denne antagelsen er det riktige at disse pengene skal fordeles blant alle dine kjente kreditorer.
Dere skal forholde dere til gjeldsordningslovens (Gol/gol) livsoppholdssatser inkludert de eventuelle tillegg dere har blitt innrømmer pluss bokostnader. Alt annet av penger skal gå til fordelings blant dine kreditorer.

Dette følger av gols formålsparagraf, hvor det heter:
«§ 1-1.Formål
Loven skal gi personer med alvorlige gjeldsproblemer en mulighet til å få kontroll over sin økonomi. Den skal legge forholdene til rette for at skyldnere med slike problemer etter søknad om gjeldsforhandling kan oppnå en gjeldsordning enten ved avtale med fordringshaverne (frivillig gjeldsordning) eller ved stadfestelse av tingretten (tvungen gjeldsordning). Loven skal sikre at skyldneren innfrir sine forpliktelser så langt det er mulig, samt at det skjer en ordnet fordeling av skyldnerens midler mellom fordringshaverne.»
(Min utheving)


Korrigering forfordeles.
Pirk fra min side.
Å forfordele betyr at du betaler mer til en eller flere kreditorer enn de andre, og dette kalles kreditorsvik og er straffbart. Det du skal gjøre er å fordele det samlede beløp namsmannen har trukket under gjeldsforhandlingsperioden. Som sagt, kun pirk.

I gol § 1-1 heter det:
Loven skal sikre at skyldneren innfrir sine forpliktelser så langt det er mulig, samt at det skjer en ordnet fordeling av skyldnerens midler mellom fordringshaverne.
(Min utheving)

Håper dette gir svar på det du lurer på.

Med vennlig hilsen
TBergh
Med vennlig hilsen
TBergh
t53.berg@gmail.com

Birch
Innlegg: 3
Registrert: 2021-03-28 10:51

Re: Skatt tilgode gjeldsordning under forhandling.

Legg inn av Birch » 2021-03-28 17:32

Takk for svar 😊

Jeg minnes å ha lest at siden kona har inntekt under sin halvpart av nødvendig livsopphold og fellesutgifter, at hu da kan beholde sitt skatteoppgjør, men at jeg som har overskudd til fordeling må fordele mitt oppgjør 🤔

Om tilgodebeløpet kommer som et resultat av at jeg har hatt ekstra skattetrekk, vil dette da kunne anses som sparing av livsoppholdet? Jeg har i 2020 betalt ned gjeld for ca. Samme beløp som er avsatt i budsjettet for 2021 🤔

TBergh
Innlegg: 73
Registrert: 2020-02-26 00:36

Re: Skatt tilgode gjeldsordning under forhandling.

Legg inn av TBergh » 2021-03-29 15:31

Hei.
Beholde tilgodebeløp på skatt
Ja dette stemmer for så vidt. Når man får underskudd i livsoppholdssatsen kan man kreve dette underskuddet dekket ved neste dividendeutbetaling. Dette kalle å motregne.
Men det kan ikke motregnes mer enn eller med et større beløp enn hva underskuddet måned før var på.
Men dette bør tas særskilt inn i ordningen, slik at enhver form for misforståelser, eller tolkningsproblemer i fremtiden unngås.

Tilgodebeløp.
Nei du kan ikke trekke ekstra skatt og hevde at dette er livsopphold.
Ved å trekke, f.eks. kr 1 000 – tusen mer pr mnd, vil dette medføre at kreditorene får kr 1 000,- mindre til fordeling.

Skatt.
Du har en del spørsmål rundet dette med skatt. Er ikke dette avklart med namsmannen og skatteetaten at dere begge har korrekt skattetrekk, slik at dere unngår restskatt?

Du sier i et innlegg at:
«Det ble utsendt utregninger som viser at min kone (på AAP) går 65000 i minus hvert år,…»

Håper at du har fått godkjent at du skal dekke opp dette underskuddet, før det blir beregnet et månedsbeløp til fordeling.

Håper dette er svar ppå det du lurer på.

Med vennlig hilsen
TBergh
Med vennlig hilsen
TBergh
t53.berg@gmail.com

Svar