Håp for gjeldsordning?

Forum for gjeldsproblemer. Boliglån, kredittkortgjeld, forbruksgjeld, spillegjeld. Gjeldsordning og refinansiering.
Svar
Leiavalt
Innlegg: 1
Registrert: 2021-03-26 06:31

Håp for gjeldsordning?

Legg inn av Leiavalt » 2021-03-26 06:40

Hei! Jeg prøver å komme ut av ett gjeldsproblem som har vedvart i flere år. Siste 3 årene klarte jeg ikke å betjene gjelden som er rundt 1700000 kr i hovedsakelig forbruksgjeld men også en del fra Lånekassen. Har hatt utlegstrekk i tre år nå. Jeg tjener nå ca 550 tusen i året.
Er det mulighet å kunne tenke seg gjeldsordning? Eneste gjelden de siste årene er litt hos Lånekassen som gjorde at jeg fikk tatt en utdannelse slik at jeg nå har fast jobb. Ønsker å komme meg videre i livet og ordne opp i alt som har skjedd tidligere. Snakket med NAV gjeld, men de kunne ikke gi nå særlig informasjon om ny gjeld. De mente også at jeg bare kunne søke direkte til namsmannen grunnet den høye gjelden og at jeg har levd på livsoppholdsatsen siste årene og ikke har mulighet til å lage avtaler siden det er allerede trekk i all lønnen som kan bli trekt.
Håper du har noen oppmuntrende svar på om gjelden er for fersk? Alt er eldre enn fire år, utenom litt hos Lånekassen. Og er det fem år som er vanlig? Burde jeg bare søke og se?

Mvh meg

TBergh
Innlegg: 73
Registrert: 2020-02-26 00:36

Re: Håp for gjeldsordning?

Legg inn av TBergh » 2021-03-28 15:24

Hei
Det gjeldsordningsloven (Gol/gol) sier er at mesteparten av gjelden ikke må være nyere enn 2 – to år.
I gol
«§ 1-4.Forhold som er til hinder for åpning av gjeldsforhandling
Åpning av gjeldsforhandling skal nektes dersom omstendighetene ved gjeldsstiftelsen eller skyldnerens senere disposisjoner klart tyder på at denne på illojal måte har innrettet seg med sikte på å oppnå gjeldsordning, eller skyldneren forsettlig eller grovt uaktsomt har gitt feilaktige eller villedende opplysninger til namsmyndighetene om forhold av vesentlig betydning for saken. Det samme gjelder dersom det foreligger uavklarte økonomiske forhold som i vesentlig grad vil vanskeliggjøre gjennomføringen av en gjeldsforhandling.

Åpning av gjeldsforhandling skal også nektes dersom det åpenbart vil virke støtende for andre skyldnere eller samfunnet for øvrig. Ved vurderingen skal det særlig legges vekt på om:
a) størstedelen av gjelden er nylig stiftet. Det skal ses bort fra forsvarlige låneopptak til refinansiering eller til nødvendig bolig o.l.,
b) en ikke ubetydelig del av gjelden stammer fra straffbare forhold som er avgjort ved dom eller forelegg mindre enn tre år før søknad leveres. Dersom skyldneren klart er i en rehabiliteringssituasjon, kan gjeldsforhandling likevel åpnes,
c) skyldneren har foretatt disposisjoner som ville vært omstøtelige i konkurs, jf. dekningsloven kapittel 5,
d) skyldneren i den nærmeste tiden før søknad om gjeldsforhandling ble fremmet, på sterkt klanderverdig måte har unnlatt å oppfylle sine forpliktelser så langt det var mulig,
e) en betydelig andel av skyldnerens samlede gjeld er skatte- og avgiftsgjeld, og om skyldneren kan klandres for forhold knyttet til denne.

Det kan ikke åpnes gjeldsforhandling dersom skyldneren tidligere har oppnådd gjeldsordning etter loven her. Gjeldsforhandling kan likevel åpnes dersom særegne forhold tilsier det.»

Når det gjelder lånekassen kan denne holdes utenfor en gjeldsordning, etter det Høyesterett konkluderer med.

Det heter i Ernst Moes bok, Gjeldsordningsloven i praksis, s. 94, punkt 4.3.2 andre avsnitt (ledd)
«Med «største delen av gjelden» siktes til mer enn halvparten av skyldnerens totale gjeld.»

Det heter videre angående begrepet «nylig» Samme bok, samme punkt, andre ledd, annet punktum:
«…som eksempel at dersom mer enn halvparten av skyldnerens gjeld er stiftet i løpet av de to siste årene, bør bestemmelsen klart komme til anvendelse , uten at det er sagt noe om gjeldens størrelse.
Det taler for at jo større den nylig stiftete gjelden er i forhold til totalgjelden, jo lengre tilbake i tid kan vurderingen omfatte»
(Min utheving)

Gol stiller opp forskjellige kriterier, krav av økonomisk art og andre krav, bl.a. til det å ha forhandlet med dine kreditorer på egen hånd. Dette sier gol om dette:
«§ 1-3.Økonomisk vilkår
Skyldnere som er varig ute av stand til å oppfylle sine forpliktelser, kan oppnå gjeldsordning etter loven her. En skyldner anses som varig ute av stand til å oppfylle sine forpliktelser når det må antas at vedkommende ikke er i stand til å innfri forpliktelsene fullt ut innen et for skyldneren rimelig tidsrom sett i forhold til forpliktelsenes art og omstendighetene ellers, eller uten urimelig oppofrelse.

Det kan ikke åpnes gjeldsforhandling etter loven her før skyldneren etter evne har forsøkt å komme frem til en gjeldsordning på egen hånd.

Gjeldsforhandling kan åpnes uhindret av annet ledd dersom det er grunn til å anta at forhandlinger med fordringshaverne ikke vil føre frem. Ved vurderingen skal det særlig legges vekt på skyldnerens personlige ressurser, sakens omfang og karakter, samt kreditorenes holdning. Det skal også legges vekt på kommunens muligheter til å yte bistand i saken,
jf. § 1-5. Dersom kommunen har opplyst at den ikke kommer til å behandle saken, skal vilkåret i annet ledd anses oppfylt med mindre det er klart at skyldneren selv ikke har gjort det denne evner for å komme frem til en gjeldsordning på egen hånd.»

(Min utheving) Med kommunen menes Nav.

Levd med trekk i flere år.
Dette punktet er det viktig du dokumenterer, da dette skal medføre at din gjeldsordning skal trekke i retning av en kortere periode enn lovens normale tid, som er 5 – fem år.

Det heter i samme bok som ovenfor nevn:
Punkt 2.2, . 272, siste ledd: «Har skyldneren i flere år før han søkte om gjeldsordning hatt store gjeldsproblemer og levd på eksistensminimum kan det begrunne en kortere gjeldsordningsperiode enn fem år»

Håper dette gir noe svar og avklaringer på det du spør om.

Med vennlig hilsen
TBergh
Med vennlig hilsen
TBergh
t53.berg@gmail.com

Svar