Satser livsopphold gjeldsordning.

Forum for gjeldsproblemer. Boliglån, kredittkortgjeld, forbruksgjeld, spillegjeld. Gjeldsordning og refinansiering.
Svar
Tornerose
Innlegg: 2
Registrert: 2021-03-13 18:16

Satser livsopphold gjeldsordning.

Legg inn av Tornerose » 2021-03-13 18:50

Hei.
Jeg har følgende spørsmål etter å ga googlet og googlet uten å finne svar.
Skal satsene til livsopphold justeres under en gjeldsordning? Jeg fikk en gjeldsordning i 2016. Har vært år uoppfordret sendt likning, a-melding og oversikt over overtid til alle mine kreditorer. (Trodde dette var påkrevd) i 2017 ble gjeldsordningen forlenget med 3 måneder pga høyere inntekt. Hørte ingenting i 2018, 2019 eller 2020. Så fikk jeg i 2021 brev fra tingretten at en kreditor begjæret endring av gjeldsordningen pga høyere inntekt. Kontakten namsmannen som har laget et endringsforslag med hvor mye som skal etterbetales for de siste tre årene. (Litt over 120 000) Dette er greit, men namsmannen har brukt livsoppholdssatser for 2017 for alle årene. Men denne satsen blir forhøyet hvert år. Vi får alle sammen en lønnsjustering hvert år. Dette fordi det å leve blir dyrere. Det er også derfor livsoppholdssats blir justert hvert år. Synes det er rart at kreditorene skal ha denne lønnsjusteringen uten at jeg får beholde det som er justert opp i livsopphold. I tillegg var jeg mye permittert fjor. Dette gjorde utslag på skatten. Etter en skatteberegning for 2020 ser jeg at jeg får en baksmell på ca 15000. Namsmannen sier dette er ny stiftet gjeld og jeg må betale dette selv. Ja jeg har betalt for lite i skatt, men de pengene som skulle gått til skatt blir nå gitt til kreditorene i stedet. Jeg har sendt inn a-meldingen til namsmannen for 2020. De ser på min netto, trekker fra husleien og livsopphold etter sats 2017 og det jeg har betalt ifølge betalingsplan. Alt over det går til kreditorene. Merkelig at jeg må betale baksmellen selv. Skulle vært trekt ut fra beløpet jeg må etterbetale til kreditorene. Namsmannen sa jeg måtte enten kontakte skattekontoret og be om at baksmellen ble stående til etter at gjeldsordningen var ferdig, eller sette gjeldsordningen på vent for å betale skatten. Da vil gjeldsordningen bli forlenget. Igjen.

TBergh
Innlegg: 73
Registrert: 2020-02-26 00:36

Re: Satser livsopphold gjeldsordning.

Legg inn av TBergh » 2021-03-13 19:55

Hei.
Du har en opplysningsplikt i hht gjeldsordningsloven (Gol/gol). Dette fremkommer i gols
Ǥ 6-4.Skyldnerens opplysningsplikt overfor fordringshaverne
Dersom det inntreffer omstendigheter som skyldneren forstår eller må forstå kan gi fordringshaverne rett til omgjøring eller tilsidesettelse etter § 6-2 skal skyldneren innen rimelig tid på betryggende måte opplyse fordringshaverne og namsmannen om dette.»

Forhøyelse av inntekt skal medføre at dividenden økes og ikke ordnings lengde.
Imidlertid hvis du ikke har informert om inntektsøkning og først etter en stund blir dette oppdaget, så vil en løsning være å forlenge ordningens periode.

Skatt.
Hvis du får til gode på skatten skal dette til gode beløpet fordeles blant kreditorene da de har fått for lav inntekt.
Det samme gjelder hvis du har fått restskatt. Da har kreditorene fått for høy dividende og da skal restskatten betales til skatteetaten før det på nytt utbetales dividende etter den opprinnelige dividendenøkkelen.

Livsoppholdssats.
Når ny dividende beregnes i en allerede pågående ordning, skal livsoppholdsbeløpet for det år, hvor ny dividende beregnes legges til grunn.

Justering av livsoppholdssats.
Enten justeres livsoppholdssatsen etter den nye satsen, eller du får tillegg med konsumprisindeksen, ellers vil din kjøpekraft bli dramatisk redusert.

Håper dette gir svar på det du lurer spør om.

Med vennlig hilsen
TBergh
Med vennlig hilsen
TBergh
t53.berg@gmail.com

TBergh
Innlegg: 73
Registrert: 2020-02-26 00:36

Re: Satser livsopphold gjeldsordning.

Legg inn av TBergh » 2021-03-13 19:55

Hei.
Du har en opplysningsplikt i hht gjeldsordningsloven (Gol/gol). Dette fremkommer i gols
Ǥ 6-4.Skyldnerens opplysningsplikt overfor fordringshaverne
Dersom det inntreffer omstendigheter som skyldneren forstår eller må forstå kan gi fordringshaverne rett til omgjøring eller tilsidesettelse etter § 6-2 skal skyldneren innen rimelig tid på betryggende måte opplyse fordringshaverne og namsmannen om dette.»

Forhøyelse av inntekt skal medføre at dividenden økes og ikke ordnings lengde.
Imidlertid hvis du ikke har informert om inntektsøkning og først etter en stund blir dette oppdaget, så vil en løsning være å forlenge ordningens periode.

Skatt.
Hvis du får til gode på skatten skal dette til gode beløpet fordeles blant kreditorene da de har fått for lav inntekt.
Det samme gjelder hvis du har fått restskatt. Da har kreditorene fått for høy dividende og da skal restskatten betales til skatteetaten før det på nytt utbetales dividende etter den opprinnelige dividendenøkkelen.

Livsoppholdssats.
Når ny dividende beregnes i en allerede pågående ordning, skal livsoppholdsbeløpet for det år, hvor ny dividende beregnes legges til grunn.

Justering av livsoppholdssats.
Enten justeres livsoppholdssatsen etter den nye satsen, eller du får tillegg med konsumprisindeksen, ellers vil din kjøpekraft bli dramatisk redusert.

Håper dette gir svar på det du lurer spør om.

Med vennlig hilsen
TBergh
Med vennlig hilsen
TBergh
t53.berg@gmail.com

Tornerose
Innlegg: 2
Registrert: 2021-03-13 18:16

Re: Satser livsopphold gjeldsordning.

Legg inn av Tornerose » 2021-03-13 21:55

Tusen takk for svar.
Jeg har gitt beskjed om inntektsøkning i form av at jeg sender likning til alle kreditorer hvert år. Ingen sa noe i 2018, eller 2019. I 2020 fikk jeg svar fra en kreditor som takket for innsendte papirer. De så jeg hadde en inntektsøkning men den var ikke høy nok til å begjære endring. De ba meg ta kontakt hvis det ville komme en økning i tiden fremover. Så fikk jeg år beskjed at Lindorff har tatt meg til retten for endring av året 2018 og 2019. Jeg tok kontakt med namsmannen. Siden vi er ferdig med 2020 valgte han og ta med dette året også. Da ble det korrigering for de tre siste årene. Jeg betaler inn dette beløpet så jeg slipper en forlengelse. Når namsmannen har beregnet livsopphold for 2018, 2019 og 2020 er det med satsen som var i 2017. Men da er det riktig? Endringen på gjeldsordningen blir gjort i år og jeg har årlig innbetaling. Namsmannen venter på godkjenning på endring for de tre årene som har vært før han setter opp plan for 2021, som er det siste året mitt. Skal jeg ha satsen fra 1. juli 2020 i den nye endringen min som blir å gjelde for 2021? ( siden jeg går på dagpenger er vi blitt enige om at det lages en innbetalingsplan etter det jeg tjener nå. Når samfunnet åpner opp, en gang i fremtiden betaler jeg inn det som har vært hittil i år, og det lages en ny endring med min opprinnelige inntekt for de månedene som er igjen)
Skatten har jeg gitt opp å forklare. Namsmannen sa noe om at når gjeldsordningen ble inngått var det beregnet et skattetrekk. Hvis jeg hadde betalt inn for lite i skatt skulle ikke dette gå utover kreditorene? Men nå etterbetaler jeg for tre år 125000 Kr så de får mye mer en det som lå til grunn i avtalen fra 2016. Så må jeg i tillegg betale restskatten. Men mener du at jeg skal trekke skattetrekket fra det som skal til kreditorene? Namsmannen sa jeg kunne ta et opphold i betalingen til dem for å prioriterer skatteetaten. Men da ville den tiden bli plusset på gjeldsordningen. Ergo er jeg like langt. I år skal jeg passe på å ikke gå i minus.

TBergh
Innlegg: 73
Registrert: 2020-02-26 00:36

Re: Satser livsopphold gjeldsordning.

Legg inn av TBergh » 2021-03-14 07:45

Hei.
For å kunne gi deg et så korrekt svar som mulig ville det vært en fordel å kunne se hva din opprinnelig ordning lød på, samt begjæringen fra Lindorff, og hva namsmannen eventuelt har sagt om saken.

Jeg synes hele saken din fremstår som mer enn merkelig, slik du forklarer den.

Har du noen mulighet til å oversende meg de forannevnte dokumenter til e-post t53-berg@gmail.com
Hjelpen bistanden er gratis.

Med vennlig hilsen
TBergh
Med vennlig hilsen
TBergh
t53.berg@gmail.com

G.ordning2018
Innlegg: 4
Registrert: 2021-05-06 13:54

Re: Satser livsopphold gjeldsordning.

Legg inn av G.ordning2018 » 2021-05-06 14:21

Hei.

Kreditorene har ifølge GOL 2 mnd på seg å begjære endring av gjeldsordningen din etter at du har opplyst de om inntektsøkningen sin (GOL §6-5).

Såfremt du har varslet de på en tilfredsstillende måte, så kan de rett og slett ikke kreve endring tilbake i tid! Dette er dobbeltsjekket med både advokat og ekspert på gjeldsordningsloven Egil Rokhaug. Ved litt googling så finnes dette også bekreftet både i NAV sin veileder til økonomisk rådgivning, skatteetaten, samt at det også dukker opp et skriv fra Lindorff som ønsker å endre loven slik at de skal slippe å agere innen 2 måneder.

Jeg har selv gjeldsordning, og har steget i lønn, og varslet kreditorene og Namsmann om dette. Noen kreditorer takket for opplysningene, mens Lindorff har vært helt taus. Namsmannen tok kontakt med meg ett år senere og påstod at jeg hadde en endringsplikt av gjeldsordningen ettersom jeg hadde steget i lønn. Dette nektet jeg, og viste til at loven presiserer at jeg har en opplysningsplikt, ikke en endringsplikt. Jeg kan også vise til ovenfornevnte dokumenter, samtaler med advokat og E.Rokhaug. I tillegg har jeg også mail-korrespondanse med alle kreditorer inkludert Lindorff der de spesifikkt har bedd meg om å bruke en gitt mailadresse for kontakt om min gjeldsordning. Det er på denne jeg har varslet om lønnsøkningen.
Namsmannen her var ikke enig, men kunne ikke vise til lovverket hvor det evt skulle stå at jeg har endringsplikt, og ikke opplysningsplikt. Rettspraksis viser at en viss lønnsøkning kan godtas uten at kreditorene skal kunne kreve dette i dividende.

Nå skal ikke jeg fortelle deg hva du skal gjøre, men i min sak så kommer jeg til å la retten avgjøre utfallet dersom kreditorene (Lindorff) plutselig kommer på banen å vil ha tilbakebetalt for flere år. Etter min mening er loven her helt klar på at dersom kreditor ikke krever endring etter fristen gitt i GOL §6-5, så skjer det ikke noen endring. Det er ikke bare skyldneren i en gjeldsordning som har plikter, kreditoren også.

Hva gjelder skatt, så er dette godt regulert i avtalen min ihvertfall. " Dersom skyldnaren har fått for lavt forskudd gjennom gjeldsorningsperioden, og dette har ført til høgare dividende enn dersom forskuddet hadde vært rett, skal den skattegjelda som har oppstått på grunn av dette, dekkast fullt ut ved at dividenden til kreditorane blir sett ned tilsvarande. Dette gjeld inntil skattekravet med renter og kostnader er betalt.

Kreditorene, og spesielt Lindorff, prøver seg hele veien på å gå utenom loven ved å true med det ene og det andre. I mitt tilfelle så har advokat og domstol satt de på plass ved flere anledninger. Namsmennene har for dårlig kompetanse om lovverk og rettspraksis, så jeg ville ikke stolt utelukkende på hva denne forteller deg.

Lykke til :-)

Svar