kjøp leilighet mens samboer har gjeldsordning

Forum for gjeldsproblemer. Boliglån, kredittkortgjeld, forbruksgjeld, spillegjeld. Gjeldsordning og refinansiering.
Svar
Laffatus
Innlegg: 7
Registrert: 2021-02-21 09:42

kjøp leilighet mens samboer har gjeldsordning

Legg inn av Laffatus » 2021-02-27 14:48

Kan jeg kjøpe leilighet mens min samboer søker gjeldsordning denne ville jeg kjøpt med noe av arv . Kan han bli nekta gjeldsordning eller får vi problemer med kreditor. Jeg vill ikke gi hans kredito ei krone så mår være sikker føre de forlanger noe av mine penger

TBergh
Innlegg: 73
Registrert: 2020-02-26 00:36

Re: kjøp leilighet mens samboer har gjeldsordning

Legg inn av TBergh » 2021-03-08 13:46

Hei.
Kjøp av bolig
Ja du klan kjøpe bolig. Det som kan bli et problem er hvor mye din samboer skal betale i husleie, for å bo i din bolig.
Men orienter namsmannen om at du skal kjøpe bolig, kun for å unngå eventuelle problemer med namsmannen eller kreditorene senere.
Vær også oppmerksom på at kreditorene kan prøve seg på å holde deg ansvarlig for din samboer gjeld, «da dere bor sammen som i et ekteskap».
Møter du på denne eller andre argumenter fra namsmannen eller kreditorene be om lovhjemmel. Altså hvilken lov sier at du er ansvarlig e.l. for din samboers gjeld.
Les ekteskapsloven § 41/42 om ektefellers ansvar for den andre ektefelles gjeld.

Husleie
Den vanlige fordelingen for å finne ut en akseptabel husleie for din samboer er:
Alle fellesutgifter deles 50/50 dere imellom. Dette vil da være slike ting om strøm, oppvarming, renter på boliglånet, og halvparten av eventuelle utgifter til barn, så som SFO og barnehage.
Det din samboer ikke kan være med på å betale er avdragene på boliglånet. Da dette vil medføre at din samboer vil være med på å øke din formue.

Sett ned den husleien dere har nå med en tusenlapp for hans del, og start der. Så vil din samboer få tilbakemelding fra namsmannen og/eller kreditorene.
Da vil kreditorene få en tusenlapp mer enn hvis dere fortsetter å leie.

Betale til kreditorene
Men kreditorene kan ikke under noen omstendigheter rører noen av dine penger, uansett.
Din samboers kreditorer kan kun kreve penger av den eller de personer som har underskrevet gjeldsbrev eller kredittavtalen, ingen andre.

Vil din økonomi påvirke din samboer gjeldsordning?
Nei hvilke disposisjoner du velger å gjøre med din økonomi, skal og vil ikke påvirke din samboers muligheter til å få åpnet for gjeldsforhandlinger.

Håper dette svarer på de spørsmål du har stilt.

Med vennlig hilsen
TBergh
Med vennlig hilsen
TBergh
t53.berg@gmail.com

Laffatus
Innlegg: 7
Registrert: 2021-02-21 09:42

Re: kjøp leilighet mens samboer har gjeldsordning

Legg inn av Laffatus » 2021-03-11 12:02

Et siste apørsmål jeg har lett etter svar men finner ingen på nette.vi mår flytte grunn av huset skal rives de ska bygge bokig får blå kors. Da mår vi kjøpe hvite varer har han rett på og få noe av utleggtrekk de trekker eller mår jeg betalle alt . Takk får du hjelper meg

TBergh
Innlegg: 73
Registrert: 2020-02-26 00:36

Re: kjøp leilighet mens samboer har gjeldsordning

Legg inn av TBergh » 2021-03-11 13:26

Hei.
Dette har jeg ikke vært borti tidligere, men basert på gols bestemmelser og den praksis som gjelder vil jeg tro at han vil ha krav på å få dekket halvparten av disse utgiftene, da dette vil være deler av felles innbo, altså felles formuesgode, og alle fellesutgifter skal deles på dere begge.

Hvis dette ikke blir akseptert hadde jeg krevd mer i husleie, og på den måten fått tilbake pengene.
Felles er felles.

Du finner denne kjennelsen på Lovdata om husleie
Husleie til samboer
LA-2019-23630

Instans Agder lagmannsrett – Kjennelse
Dato 2019-02-28
Publisert LA-2019-23630
Stikkord Pengekravsrett. Gjeldsordning. Boutgifter. Gjeldsordningsloven § 4-3.
Sammendrag Spørsmål om avsetning til boutgifter i et tilfelle hvor skyldneren bodde i en bolig eid av ektefellen. Lagmannsretten la til grunn at det kan avsettes et beløp til dekning av en andel av boutgiftene, men at dette ikke skal dekke avdrag på boliglån. Det er ikke avgjørende hva markedsleie utgjør.


og denne kjennelsen om at en samboer som fikk gjeldsordning kunne være med på å betale for sin samboers barn.

Forsørgelse av særkullsbarn under ordning

LH-2018-86915

Instans Hålogaland lagmannsrett – Kjennelse
Dato 2018-07-25
Publisert LH-2018-86915
Stikkord Gjeldsforpliktelser. Tvungen gjeldsordning. Gjeldsordningsloven § 4-3.
Sammendrag Lagmannsretten kom til, ut fra de konkrete omstendighetene i saken, at det ikke var i strid med gjeldsordningsloven § 4-3 at skyldneren indirekte bidrar til forsørgelse av samboers særkullsbarn.

Dette vil underbygge din argumentasjon ved kjøp av hvitevarer eller lignende som det er behov for når dere må flytte.

Husk å dokumenter så godt dere kan om at dere er tvunget til å flytte, i tilfelle de nye bokostnadene blir høye.

Håper dette er til hjelp

Med vennlig hilsen
TBergh
Med vennlig hilsen
TBergh
t53.berg@gmail.com

Laffatus
Innlegg: 7
Registrert: 2021-02-21 09:42

Re: kjøp leilighet mens samboer har gjeldsordning

Legg inn av Laffatus » 2021-03-11 23:05

Vi skal leie fikk en Mail av de vi leier av at huset rives 2023 og det nye skal være ferdig 2024 takk får du svarte.

Svar