Søke gjeldsordning

Forum for gjeldsproblemer. Boliglån, kredittkortgjeld, forbruksgjeld, spillegjeld. Gjeldsordning og refinansiering.
Svar
Laffatus
Innlegg: 7
Registrert: 2021-02-21 09:42

Søke gjeldsordning

Legg inn av Laffatus » 2021-02-21 09:48

Min samboer har 13000000 i gjeld til inkasso . Han mår søke gjeldsordning da gjelda blir gammel nok. Men jeg lurer på hvordan de regner samboer inn. I dette ? Jeg venter en stor arv da bli jeg gjeldsfri og har en million på konto . Kommer dette til og gå utover min samboer sin gjeldsordning. Jeg kommer ikke til og godta min at min arv går til hans kreditor

TBergh
Innlegg: 73
Registrert: 2020-02-26 00:36

Re: Søke gjeldsordning

Legg inn av TBergh » 2021-02-21 14:44

Hei
Du oppgir at din samboer har 13 000 000 – tretten millioner i gjeld.

Din samboer og ditt ansvar for hans gjeld.
Du som samboer vil ikke bli krevd for noe av din samboers gjeld, uansett.
Dette vil gjelde din fremtidige arv, eller det beløpet du har innestående på sparekonto.
Det er kun den som har undertegnet på gjeldsbrevet som er ansvarlig for gjelden.
Selv om du hadde vært gift, ville ikke kreditorene kunne kreve deg for penger.

Hvordan påvirkes min samboer?
Din samboer vil kun kunne kreve halvparten av alle fellesutgifter, og hans livsoppholdsbeløp vil bli pr nå kr 7 611,00 pr mnd. Dette beløpet skal dekke alle hans utgifter til mat, klær, reiseutgifter hjem/arbeid/hjem, strøm, tlf. utgifter m.m. Utgifter han kun betaler hver annen, tredje eller fjerde mnd, må ham sette av penger til, av dette livsoppholdsbeløpet.
Han vil også kunne kreve dekket halvparten ave eventuelle utgifter i forbindelse med barn, så som utgifter til livsopphold, SFO og barnehage.

Søk på nette på ordet livsoppholdssatser, gjeldsordning.
Du vil få treff på bl.a. Lovdata, hvor du vil finne en oversikt over livsoppholdssatsene.
Gå også inn på Politiets sider å søk på gjeldsordning, og du vil finne en detaljert forklaring der.

Håper dette gir svar på det du lurer på.

Med vennlig hilsen
TBergh
Med vennlig hilsen
TBergh
t53.berg@gmail.com

Svar