Gjeldsordning - hvordan??

Forum for gjeldsproblemer. Boliglån, kredittkortgjeld, forbruksgjeld, spillegjeld. Gjeldsordning og refinansiering.
Svar
Kattenersøt
Innlegg: 2
Registrert: 2021-01-13 21:18

Gjeldsordning - hvordan??

Legg inn av Kattenersøt » 2021-01-13 21:27

Hei!

Har endel spørsmål og håper på svar.

* Kan man få gjeldsordning dersom all gjeld er betjent, men utgiftene til gjeld er så høye at man ikke har nok å leve for?

* Kan man kjøpe ny telefon under gjeldsordning?

* Kan man beholde bil dersom man trenger det for å komme seg til og fra jobb?

Har en forbruksgjeld på ca 1.4 millioner og billån utenom på 260.000 ca. Hver måned betaler jeg og min mann over 26.000 kroner utenom husleie. Vi har begge faste jobber og vi har betjent gjelden helt frem til nå. Vi har ingen inkasso eller betalingsanmerkninger. Vi er et gift par, 27 og 27 år, ingen barn, all gjeld er felles.

* Har vår betalingshistorikk noe å si når det kommer til å få en gjeldsordning?

*

tomf
Innlegg: 1
Registrert: 2020-01-25 15:11

Re: Gjeldsordning - hvordan??

Legg inn av tomf » 2021-01-16 10:27

Kattenersøt skrev:
2021-01-13 21:27
Hei!

Har endel spørsmål og håper på svar.

* Kan man få gjeldsordning dersom all gjeld er betjent, men utgiftene til gjeld er så høye at man ikke har nok å leve for?

* Kan man kjøpe ny telefon under gjeldsordning?

* Kan man beholde bil dersom man trenger det for å komme seg til og fra jobb?

Har en forbruksgjeld på ca 1.4 millioner og billån utenom på 260.000 ca. Hver måned betaler jeg og min mann over 26.000 kroner utenom husleie. Vi har begge faste jobber og vi har betjent gjelden helt frem til nå. Vi har ingen inkasso eller betalingsanmerkninger. Vi er et gift par, 27 og 27 år, ingen barn, all gjeld er felles.

* Har vår betalingshistorikk noe å si når det kommer til å få en gjeldsordning?

*
Hei.

Kan svare på dette da jeg selv har hatt gjeldsordning under samme forutsetninger, dvs gjeld uten inkasso eller betalingsanmerkning, kjøpt ny telefon, bil pga. jobbpendling. Jeg søkte direkte til NM, og fikk innvilget frivillig gjeldsordning. Det skal sies at jeg forsøkte å få istand en utenrettslig gjeldsordning med kreditorene først, dette må du dokumentere til NM sammen med søknad om offentlig gjeldsordning.

Ja. Hadde betjent all gjeld før oppstart av gjeldsordning, dvs ingen inkasso eller betalingsanmerkning. NM ser kun på om gjelden er såpass stor at den ikke kan betjenes ned i en overskuelig fremtid.

Du kan kjøpe ny telefon under gjeldsordning, dette går fra ditt livsopphold.

Du kan beholde bil dersom denne er nødvendig ift. jobb. dvs. at kollektiv ikke kan bringe deg frem og tilbake fra jobb uten at det tar uforholdsmessig lengre tid. Tror grensen var utover 2 timer lengre enn dersom du tar bil. NM bruker mye skjønn her og kreditorene er som regel med på dette hvis bilutgifter tas med i selve gjeldsordningsforslaget sendt fra NM.

ifft. tidligere betalingshistorikk har det ikke så stor betydning. Viktig å si dette er svært individuellt fra sak til sak. Dersom du betjener en frivillig gjeldsordning og betaler en månedtlig dividende rettidig er dette bra for deg, dersom du ikke betaler til rett tid vil kreditorer vurdere å oppheve gjeldsordningen etterhvert, dvs bra for kreditorene.

Kattenersøt
Innlegg: 2
Registrert: 2021-01-13 21:18

Re: Gjeldsordning - hvordan??

Legg inn av Kattenersøt » 2021-01-31 10:55

Hei, og takk for svar!

Har noen flere spørmål også.

1. Lånene er felles mellom meg og mannen min, men de siste kortene står i mitt navn. Hvis kun jeg ønsker gjeldsordning, kan jeg få det da? Blir min del av gjelden tatt i en ordning, mens hans del står igjen? Blir hans månedsbeløp da lavere? Og dersom vi skulle tatt ut separasjon, hva skjer med gjelda/ordningen?

2. "NM bruker mye skjønn her og kreditorene er som regel med på dette hvis bilutgifter tas med i selve gjeldsordningsforslaget sendt fra NM." Mener du da at billånet skal trekkes fra beløpet vi ville hatt å leve for i mnd, eller skal det trekkes av beløpet som skulle gå til kreditoerne?

3. Kan man beholde forsikringer? Eller blir de sagt opp når man går inn i en sånn ordning?

4. Når det kommer til bil så tar det ikke 2 timer lenger å bruke kollektivtrafikk, men jeg jobber i helsevesenet, hvor jeg jobber til alle døgnets tider og hver helg. I helgen går det ikke buss, så jeg er avhengig av bil for å komme meg til og fra jobb med bilen.

5. Kan man beholde skattepenger eller feriepenger? Jeg har regnet på dette med gjelden vår. Hvis alle kreditorer hadde nøgd seg med å kun få igjen det vi skylder uten renter, og vi hadde betalt inn 20.000 i mnd så hadde alle kreditorer fått det vi skylder i tillegg til at vi ville vært gjeldsfri om 5 år. Hvorfor er bankene så vanskelige 🥺 Vi ønsker jo egentlig å gi tilbake pengene vi skylder.. men dette går jo aldri nedover..

Håper på svar!

TBergh
Innlegg: 73
Registrert: 2020-02-26 00:36

Re: Gjeldsordning - hvordan??

Legg inn av TBergh » 2021-01-31 17:13

Hei.
Jeg svarer i den rekkefølgen du stiller spørsmålene.

Du spør om:
«1. Lånene er felles mellom meg og mannen min, men de siste kortene står i mitt navn. Hvis kun jeg ønsker gjeldsordning, kan jeg få det da?»

Nei all gjeld må tas med i en gjeldsordning. Dette fremkommer i
§ 4-8.Fordelingen mellom fordringshaverne
«Gjeldsordningen skal omfatte alle skyldnerens forpliktelse…»

2. "NM bruker mye skjønn her og kreditorene er som regel med på dette hvis bilutgifter tas med i selve gjeldsordningsforslaget sendt fra NM." Mener du da at billånet skal trekkes fra beløpet vi ville hatt å leve for i mnd, eller skal det trekkes av beløpet som skulle gå til kreditoerne?

Under visse omstendigheter kan du ha krav på å få beholde bil/ene. Da må holdeplassen for den offentlige transporten enten være langt unna eller du må lever barn i barnehage for så å rekke arbeidet, eller du må bytte off. transport mange ganger, eller at off. transpor tar vesentlig lengre tid enn ved bruk av privatbil. Elle hvis du trenger bil pga. handicap, varig sykdom.

3. Kan man beholde forsikringer? Eller blir de sagt opp når man går inn i en sånn ordning?

Innboforsikring dekkes av livsoppholdsbeløpet, mens boligforsikringen, forsikringen av selve bolien kommer i tillegg til livsoppholdssatsene.
4. Når det kommer til bil så tar det ikke 2 timer lenger å bruke kollektivtrafikk, men jeg jobber i helsevesenet, hvor jeg jobber til alle døgnets tider og hver helg. I helgen går det ikke buss, så jeg er avhengig av bil for å komme meg til og fra jobb med bilen.

Du vil mest sannsynlig få beholde bilen pga. den helkontinuerlige skiftordningen, samt det faktum at du må på arbeid i helgene, når offentlig transport ikke går.
Alt dette må dokumenteres.

5. Kan man beholde skattepenger eller feriepenger? Jeg har regnet på dette med gjelden vår. Hvis alle kreditorer hadde nøgd seg med å kun få igjen det vi skylder uten renter, og vi hadde betalt inn 20.000 i mnd så hadde alle kreditorer fått det vi skylder i tillegg til at vi ville vært gjeldsfri om 5 år. Hvorfor er bankene så vanskelige 🥺 Vi ønsker jo egentlig å gi tilbake pengene vi skylder.. men dette går jo aldri nedover..

Skattepenger.
Får du til gode på skatten skal disse pengene gå til kreditorene.
Når det gjelder feriepenger er dette et forhandlingsspørsmål. Hvis du har barn så skal det være en større sjans for at du får beholde feriepenger, da barn skal kunne føre et normalt liv.

Betalt inn kr 20 000,- i mnd.
Hvis dere har en mulighet til å betale inn kr 20 000,00 pr mnd så kan du fremme dette i det frivillige forslaget under gjeldsforhandlingene.
Men mitt spørsmål er: hvordan har du kommet frem til dette beløpet?
Har du da tatt hensyn til alle dine faktiske utgifter, altså de reelle utgiftene, ikke beregnede utgifter.
Slike utgifter som: hvor mye drivstoff bruker bilen pr mil, i gjennomsnitt, inkl. vinterstid, service, nye dekk, andre rep og vedlikeholdskostnader, bilforsikring, eventuelt bompenger, vinduspussere, pærer til bilen, oljeskift osv.
Dette er faktiske og reelle utgifter du vil møte under en gjeldsordning, og alle utgifter som man kan forutse før gjeldsforhandlingene starter skal og må legges ved i gjeldsforhandlingene.


Håper dette gir svar på dine spørsmål, og at jeg har forklart meg slik at du forstår det.

Med vennlig hilsen
TBergh
Med vennlig hilsen
TBergh
t53.berg@gmail.com

Johns
Innlegg: 6
Registrert: 2021-05-10 21:26

Re: Gjeldsordning - hvordan??

Legg inn av Johns » 2021-05-10 21:30

Hei

Hvordan gikk det i denne saken?

Svar