Gjeldsordning og lånekassen

Forum for gjeldsproblemer. Boliglån, kredittkortgjeld, forbruksgjeld, spillegjeld. Gjeldsordning og refinansiering.
Svar
Lezzie
Innlegg: 1
Registrert: 2020-08-15 12:16

Gjeldsordning og lånekassen

Legg inn av Lezzie » 2020-08-15 12:27

Hei!

I 2019 fikk jeg innvilget frivillig gjeldsordning og er veldig glad for det selv om økonomien er stram.

Jeg får AAP fra NAV og fikk endelig fullført studiekompetansen min i vår. NAV og Namsmannen er inneforstått med at min behandlingsplan inneholder utdannelse og nå har jeg begynt på universitetet.

Namsmannen er ikke en person jeg liker å prate med, det kan virke som om det misforstås med vilje og opplever at kompetansen ikke er så høy og jeg unngår møter med personen så langt jeg klarer.

På universitetet så er det umiddelbart høyere utgifter enn hva jeg tenker jeg kan klare. Skal søke om dekninger av bøker og slikt fra NAV, men de dekker blant annet ikke PC, som igjen er et krav hos universitetet.
Men, til poenget, jeg har også lekt med ideen om å søke lån hos lånekassen. Er dette mulig når man er i gjeldsordning? Jeg finner ingenting i min avtale som sier noe om å ta opp nye lån, de nevner heller ikke stipend på noen måte, og 40% av lån fra lånekassen omgjøres til stipend ved fullført studie.
Samtidig så er det dette med opplysningsplikt og st namsmannen vil nok se lånet på skattemeldingen når den tid kommer.

Om jeg ikke bruker lånet i sin helhet så er dette min sjanse til å ha det liggende og rente seg, og få noen slanter etter endt utdannelse .

TBergh
Innlegg: 73
Registrert: 2020-02-26 00:36

Re: Gjeldsordning og lånekassen

Legg inn av TBergh » 2020-09-01 12:50

Hei.
Ja du har full mulighet til å ta opp nytt lån under en gjeldsordning.
Du opplyser at namsmannen var informert om din utdannelse.
Sjekk om det frivillige forslaget som namsmannen har sendt ut til kreditorene også inneholder dette, eventuelt om du kan finne noe skriftlig fra namsmannen, eller fra deg til namsmannen om dette. Det kan være e-post, brev eller bare et notat.

Basert på dine opplysninger hadde jeg tatt skriftlig kontakt med namsmannen og opplys at du må be om en midlertidig endring av gjeldsordningen, grunnet kjøp av Pc, da PC er et krav fra universitetet.
Legg ved en eller annen form for dokumentasjon for universitet krav om PC.
Finn også dokumentasjon fra Nav om utdannelsen og at det er Nav som betaler for utdannelse.
Poenget er at hvis namsmannen nekter en midlertidig endring, vil dette medføre at namsmannen vil tvinge deg til å bryte de forutsetninger som Nav har gitt, i forbindelse med din etterutdanning.

I tillegg er det namsmannens plikt til å hjelpe deg å utforme et forslag til gjeldsordning, frivillig eller tvungent, hvilket da skulle ha inkludert at du ville kunne måtte kjøpe en PC.
Sjekk også hvor lenge universitet har hatt krav om PC. Gjør det samme med noen andre universiteter, slik at du vil ha en argumentasjon, i tilfelle namsmannen hevder at dette er noe nytt eller helt ukjent for namsmannen.

Du MÅ IKKE UNDER NOEN OMSTENDIGHETER TA OPP LÅN UTEN FØRST Å HA SNAKKET MED NAMSMANNEN.

Dette fremkommer klart i lovforarbeider og kjennelser, samt er praksis.
Hvis du gjør dette vil ikke bare namsmannen, men også en eller flere av dine kreditorer oppdage dette, hvis de etterlyser din skattemelding (selvangivelsen). Det verste som kan hende er at du gjennomfører gjeldsordningen, og i etterperioden ber en eller flere kreditorer om innsyn i din gjeldsordning, inkludert skattemeldingen, og oppdager lånet, og begjærer at gjeldsordningen din heves, ved å henvise til din konkrete gjeldsordningsavtale, hvor det ikke står noen ting om at du kan ta opp lån, og med den argumentasjonen at du har brutt avtale. Dette vil kunne bli godkjent av tingretten. Da vil hele din gjeldsordning være totalt bortkastet.

I alle gjeldsordning vil det i større eller mindre grad oppstå situasjoner, som i ettertid, kan fremstå som: «å svarte at jeg eller namsmannen ikke tenkte på dette».

Men husk også at kreditorene også har en plikt. Den plikten er selvfølgelig å påpeke feil og/eller mangler eller «glipp» i ditt gjeldsforhandlingsforslag. Så hvis ditt gjeldsordningsforslag, inneholder opplysninger om at du skal ta en universitetsdannelse, under gjeldsordningsperioden, så vil ikke du være den første skyldner som gjør dette. Dette betyr at kreditorene må ha vært borti en eller flere saker, hvor dette med krav om PC i forbindelse med utdannelse har dukket opp.

Så ta først kontakt med Nav, forklar situasjonen, og spør om hva de anbefaler. At Nav ikke dekker PC finner jeg litt merkelig, da dette heller ikke kan ha vært den første situasjonen de har dekket utgifter vedrørende universitetsutdannelse, og hvor krav til PC er blitt tatt opp, snakket om, blitt berørt.

Eventuelt kan du søke om lån fra Nav.

Her er lenken til Navs side om hva du kan søke om, som bl.a. omfatter lån
Dette kan du søke om
https://www.nav.no/sosialhjelp/dette-ka ... om?lang=nb



Håper dette gir noe svar på det du lurte på

Med vennlig hilsen
TBergh
Med vennlig hilsen
TBergh
t53.berg@gmail.com

Svar