Gjeldsordning spørsmål

Forum for gjeldsproblemer. Boliglån, kredittkortgjeld, forbruksgjeld, spillegjeld. Gjeldsordning og refinansiering.
Svar
Spørrende
Innlegg: 1
Registrert: 2020-04-26 15:49

Gjeldsordning spørsmål

Legg inn av Spørrende » 2020-04-26 16:12

Samboerpar fått innvilget GO. Eier bolig 50%/ 50%.
Er det riktig at boliglån kun skal rentebetales? Fått kun beholde midler til rentebetaling..
( leste et innlegg om at man skal kunne få holde av midler til avdraget på boliglånet) men mulig det ikke gjelder oss.

Kreditorer har 50% pant i boligen, på mannens del. Han f.eks vil flytte ut av boligen, den andre parten blir boende igjen. Kan det gå? Hva må ev til her?

Kan livsoppholdets beløp / beløpet som skal beholdes pr måned påklages hvis det ikke rekker til sparing av noe slag (komm.avgifter etc) sitter igjen med null en stund før ny lønn?

TBergh
Innlegg: 73
Registrert: 2020-02-26 00:36

Re: Gjeldsordning spørsmål

Legg inn av TBergh » 2020-05-04 13:49

Hei.

Beklager sent svar.
Betale kun renter og ikke avdrag
I gjeldsordningslovens (Gol eller gol) § 4-8 heter det:
(a) Fordringer sikret ved pant i bolig
Dersom skyldneren skal beholde eiet bolig, skal fordringer sikret ved pant i boligen innenfor boligens omsetningsverdi med tillegg av 10 prosent, gis avtalt rente under gjeldsordningen. Det skal ikke betales avdrag i gjeldsordningsperioden, men hovedstolen består. Krav sikret ved lovbestemt pant i boligen i henhold til panteloven § 6-1 skal likevel gis full dekning.

Salg av bolig beholdt under gjeldsordning.

Jeg har aldri vært borti denne problemstillingen tidligere, men på generelt grunn kan jeg si dette, om salg av ideell halvdel av bolig.
Salg av ideell halvdel av bolig er fullt mulig.
Spørsmålet du da må stille deg er hvem skal kjøpe denne halvdelen. Deg eller en vilt fremmed?
Jeg skjønner ikke hvorfor dette spørsmålet dukker opp. Hva er din samboer, eller du, tror at dere vil kunne oppnå?
Hvis dette skjer da må gjeldsordningen endres.

Livsoppholdsbeløp/Gols livsoppholdssats

Gols livsoppholdssats skal dekke alle normale daglige utgifter, så som strøm, mat, innboforsikring, kjøp av klær, telefon, internett.
Det livsoppholdssatsen ikke skal dekke, rentebetalingen på beholdt bolig, barnehage, SFO, sykdomsutgifter ved varig sykdom, og andre ekstraordinære utgifter. Dette kan f.eks. være hvis du har ekstra store kostnader ved reise hjem/arbeid/hjem, lang reisevei, mange bytter av offentlig kommunikasjon, større strømutgifter enn hva som er vanlig, grunnet, f.eks. dårlig isolert bolig, samværsutgifter ved samvær med barn.

Jeg kan ikke helt skjønne hva som kan ha skjedd her. Er det utgifter samboer ikke har oppgitt, eller har han fått avslag på utgifter. I så fall hvilke utgifter.
Gols livsoppholdssatser medfører en trang økonomi. Men det skal være fullt mulig å leve på dette beløpet.

Er det utgifter din samboer har krevd, men fått avslag på, kan han anke/klage saken inn for tingretten. Jeg tror ikke dette vil komme under gols kapittel 6, om endring av gjeldsordningen.

Når det gjelder innlegget du har lest, så kan det være mitt innlegg. Her har jeg, som det så populært heter «Dretet på draget» Jeg har blandet kortene, og gitt direkte feil og misvisende informasjon. Dette beklages selvfølgelig.

Håper dette har gitt deg noe svar på hva du lurer på.


Med vennlig hilsen
TBergh
Med vennlig hilsen
TBergh
t53.berg@gmail.com

Svar