Gjeldsordning overtid/tillegg

Forum for gjeldsproblemer. Boliglån, kredittkortgjeld, forbruksgjeld, spillegjeld. Gjeldsordning og refinansiering.
Svar
macbul
Innlegg: 8
Registrert: 2021-05-18 12:49

Gjeldsordning overtid/tillegg

Legg inn av macbul » 2023-11-30 12:28

Hei,

Jeg har gått på gjeldsordning i nesten ett år nå. Jeg skal bytte jobb der arbeidsgiveren forventer at jeg reiser litt offshore, kanskje 3/4 ganger i året. Da får jeg betalt litt ekstra i en Offshore tillegg de dagene jeg er ut i havet. Jeg tror det er 1200 dagen eller noe slik ekstra jeg får.

Jeg mener dette er en tillegg og ikke fastlønn så her er det samme som for eksempel overtid der jeg kan beholde 35% og kreditorene får 65% men namsmannen men jeg får ikke noe av det og alt går til kreditorene. Dette blir helt feil i min hodet da det er egentlig en slags overtid tillegg siden jeg skal jobbe 12 timer der ute istedenfor de vanlige 7,5 timer jeg jobber på land ellers.

Er det noen som har en formening om det? Jeg er sterk i tvil om min mann vil at jeg reiser vekk uten at vi som en familie får i det minste noe ut av det.

TBergh
Innlegg: 73
Registrert: 2020-02-26 00:36

Re: Gjeldsordning overtid/tillegg

Legg inn av TBergh » 2023-12-05 19:08

Hei.
Spørsmålet er om din arbeidsgiver sier om at du kan, og ikke må?
Spør din arbeidsgiver, hvordan de ser på dette. Kan dette sammenlignesmed overtid?

Ellers blir de som er stasjonert offshore og de tilleggene disse får regnet inn som fast inntekt.

Det er det beste svaret jeg kan gi.

Med vennlig hilsen
TBergh
Med vennlig hilsen
TBergh
t53.berg@gmail.com

macbul
Innlegg: 8
Registrert: 2021-05-18 12:49

Re: Gjeldsordning overtid/tillegg

Legg inn av macbul » 2023-12-08 07:57

Hei,

I kontrakten min står det at jeg er 100% ansatt på land men at det må påregnes litt reising både offshore og andre steder i landet. I min hodet ser jeg på dette som det samme som overtid.

TBergh
Innlegg: 73
Registrert: 2020-02-26 00:36

Re: Gjeldsordning overtid/tillegg

Legg inn av TBergh » 2023-12-08 21:40

Hei.
Basert på din info så er jeg enig, dette må bli å anse som overtid. En arbeidsgiver kan beordre en ansatt til å arbeide overtid. Jeg antar da også at det samme vil gjelde i din sak. Lovforarbeidene til gol sier at overtidsarbeid skal fordeles 35/65% til skyldner/kreditor. Begrunnelsen for at skyldner skal ha noe igjen for å stå overtid, er for å motivere skyldner til å påta seg overtidsarbeid, samtidig som det da også blir mer penger på kreditorene.
Med vennlig hilsen
TBergh
t53.berg@gmail.com

macbul
Innlegg: 8
Registrert: 2021-05-18 12:49

Re: Gjeldsordning overtid/tillegg

Legg inn av macbul » 2023-12-15 12:20

Takk,

Helt enig. Det blir også påtvungen natt arbeid med brekking av skift de mener de skal ha alt av også. Det også blir ikke aktuelt da det er ikke en del av min 100% fast kontor stilling.

Svar