Gjeldsordning, nulldividende, ufør. Halv skatt og skattefri mnd

Forum for gjeldsproblemer. Boliglån, kredittkortgjeld, forbruksgjeld, spillegjeld. Gjeldsordning og refinansiering.
Svar
Ufør nulldividende
Innlegg: 2
Registrert: 2023-11-05 00:42

Gjeldsordning, nulldividende, ufør. Halv skatt og skattefri mnd

Legg inn av Ufør nulldividende » 2023-11-05 01:07

Nå har jeg lest meg svimmel i lovverk, høringsuttalelser, forum og div, men finner ikke svaret jeg leter etter.

Det ble startet gjeldsforhandlinger i Mai i år. I september fikk jeg brev om inngått gjeldsordning.
Betalingsplanene for de fem neste årene viser at jeg går i minus hver mnd med rundt om 7-16 000 kr og at ingenting skal betales til kreditorene da jeg har/er nulldividende. Den er grei, det skjønner jeg.

Men så kommer det jeg grubler meg sprø på og Ikke finner ut av.
I forslaget til gjeldsforhandling som jeg måtte underskrive i mai står følgende " Feriepenger og skattefordel i juni og desember tilfaller fordringshaverne. Dette er ivaretatt i betalingsplanene.


Det står ikke på noen av årene i betalingsplanen at noe skal betales til fordringshavere, men at jeg er i minus og nulldividende.
Namsmannen mente også det ikke var nødvendig å føre inn mine høye utgifter til medisiner og lege som følge av mine kroniske sykdommer, heller ikke utgiftene til min eldste datters medisiner og min yngste sin tannregulering, da jeg uansett var nulldividende og det ikke ville utgjøre en forskjell på betalingsplanen.

Betyr det at betalingsplanen er det jeg skal forholde meg til og ikke sette av det ekstra jeg får på uføretrygda i desember og juni, eller gjelder det som står i forslaget jeg fikk først som sier at fordringshaverene skal ha disse pengene?

Dette stresser meg veldig da disse pengene er det som har gitt mdg mulighet til å kjøpe julegaver til og lage en fin jul for jentene mine. Og da begge har bursdag i juni så har pengene da gått til bursdagsgaver.

TBergh
Innlegg: 73
Registrert: 2020-02-26 00:36

Re: Gjeldsordning, nulldividende, ufør. Halv skatt og skattefri mnd

Legg inn av TBergh » 2023-11-05 14:07

Hei.
Kursivert tekst er sitater.
Du skriver: «Betalingsplanene for de fem neste årene viser at jeg går i minus hver mnd med rundt om 7-16 000 kr og at ingenting skal betales til kreditorene da jeg har/er nulldividende.»

I de sakene jeg har bistått med har det i avtalevilkårene stått følgende eller en tilsvarende tekst:
«Før fordringshaverne kan kreve dekning, har skyldner rett til å sette av midler til dekning av underskudd i livsopphold.»

Hvis du har en tilsvarende tekst som nevnt ovenfor vil du har krav på å beholde et eventuelt overskudd når feriepenger og halv skatt blir utbetalt.

Du kan også søke om å få økonomisk bistand, når du har en gjeldsordning.
I gjeldsordningsloven (gol) heter det i
Ǥ 1-6.Forholdet til lov 18. desember 2009 nr. 131 om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen
Gjeldsordning etter loven her er ikke til hinder for at stønad kan gis etter lov 18. desember 2009 nr. 131 om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen kapittel 4.»


Håper dette er til hjelp

Med vennlig hilsen
TBergh
Med vennlig hilsen
TBergh
t53.berg@gmail.com

Ufør nulldividende
Innlegg: 2
Registrert: 2023-11-05 00:42

Re: Gjeldsordning, nulldividende, ufør. Halv skatt og skattefri mnd

Legg inn av Ufør nulldividende » 2023-11-05 18:42

Ja, det står det jo faktisk. Så da vil jeg heldigvis ikke miste muligheten til å kjøpe gaver og lage ei fin jul for jentene mine 🤗

Tusen takk for svar ❤️

Svar