Gjeldsordning og barn + noen spørsmål

Forum for gjeldsproblemer. Boliglån, kredittkortgjeld, forbruksgjeld, spillegjeld. Gjeldsordning og refinansiering.
Svar
Benarfa89
Innlegg: 2
Registrert: 2023-09-20 14:46

Gjeldsordning og barn + noen spørsmål

Legg inn av Benarfa89 » 2023-09-20 15:39

Hei. Jeg har søkt gjeldsordning og i august ble det åpnet gjeldsforhandlinger. Jeg søker alene men har samboer. Samboer er gravid med termin I februar. Har forøvrig en datter på 13 år ifra et annet forhold.

Har man krav på støtte til feks barnevogn, barnestol osv før barnet melder sin ankomst eller er det bare å glemme ?

Har fått beskjed om at overtid på jobb blir 65%/35% der jeg beholder 35% av overtid. Men ble usikker på feriepenger. Dette er et sitat ifra namsfogd:

"I en gjeldsordning skal feriepenger på sommeren og halv skatt i desember gå til kreditorene. I stedet for at du betaler mye mer i juni og desember, fordeles det ekstra overskuddet disse månedene jevnt ut over hele året. Du betaler altså f.eks. mer enn det egentlige overskuddet ditt i september (faktisk overskudd da er kr 15 717,42) og mindre enn det faktiske overskuddet ditt i desember (faktisk overskudd da er kr 25 921,87). Hvis du ikke ønsker en slik jevn fordeling der du betaler det samme beløpet alle måneder, kan vi endre det sånn at du betaler det faktiske overskuddet ditt hver måned. De fleste ønsker jevn fordeling, men det er opp til deg".

Hva mener namsfogd her ?

Hva ligger i ordet felles kostnader ? Samboer eier leilighet og jeg har forstått at jeg kun kan betale renter på avdraget.

Stemmer det at strøm, Internett og nettleie må betales av livsopphold satsen?

TBergh
Innlegg: 73
Registrert: 2020-02-26 00:36

Re: Gjeldsordning og barn + noen spørsmål

Legg inn av TBergh » 2023-09-20 18:13

Hei.
Under forhandlingsperioden på 4 – fire eller 5 – fem måneder skal du sette av penger. Du kan be om at disse pengene brukes til barnevogn og andre ting til barnet. Men dette skal deles mellom deg og din samboer.

Hvis du aksepterer namsmannens første forslag «I stedet for at du betaler mye mer i juni og desember, fordeles det ekstra overskuddet disse månedene jevnt ut over hele året.»
Dette vil medføre at du går med underskudd hver måned, da feriepengene og halv skatt fordeles ut over hver mnd. Dette betyr i praksis at du må ta av livsoppholdsbeløpet, som pr d.d. er på kr 8 817,00

Felleskostnader er at dere skal dele på alle utgifter i forbindelse med boligen, unntatt avdragene.
Du skal ikke betale på samboers avdrag fordi du er med på å øke samboers formue.
Jeg hadde krevd å få dekket litt under normale husleieutgifter, da kreditor vil tjene på at du bor sammen med samboer, i stedet for at du skal leie alene.

Du spør om: «Stemmer det at strøm, Internett og nettleie må betales av livsopphold satsen?», Ja det stemmner

Med vennlig hilsen
TBergh
Med vennlig hilsen
TBergh
t53.berg@gmail.com

Benarfa89
Innlegg: 2
Registrert: 2023-09-20 14:46

Re: Gjeldsordning og barn + noen spørsmål

Legg inn av Benarfa89 » 2023-09-20 18:57

Hei. Takk for svar. Det er vanskelig å sette av penger. Det blir tvangstrekt alt i mellom 24000 kr å 30000 kr på hver lønn.
Lønn i september skulle være første normale "lønn" der jeg hadde til livsopphold. Men når boutgifter er betalt sitter jeg igjen med ca 5400kr I livsopphold.
Hadde 39 % på skatt og forsåvidt hatt i hele år. Men fikk beskjed idag om å endre den til 32 %.

Du skriver viss du godtar namsmann første forslag går det ut over livsopphold sats ? Hva betyr det? Vil livsopphold satsen bli mindre hver mnd? Er det slik å forstå at det nå jeg må forhandle meg fram til feks 65 %/ 35 % på feriepenger? Hvordan gå frem ?

Hvorfor kreve litt under normale husutgifter ? Hvorfor ikke dele på 50 % ?

Så må jeg bare beklage at jeg kanskje spør "dumme" spørsmål.

TBergh
Innlegg: 73
Registrert: 2020-02-26 00:36

Re: Gjeldsordning og barn + noen spørsmål

Legg inn av TBergh » 2023-09-20 21:12

Hei.
Jeg er medlem av en Facebookgruppe som heter Gjeldsordning Og Hjelp Til Selvhjelp
Klikk på lenken under og du blir koblet over til Facebookgruppen.
Du må melde deg inn, men det er gratis.
https://www.facebook.com/groups/240353816532716/

Øverst på gruppens side er det en overskrift som heter Fremhevet. Ved å klikke på den vil du bli koblet over på en side hvor du vil finne lenker til dokumenter og lovforarbeider som vil gi svar på de oftest stilte spørsmål rundt en gjeldsordning eller du kan klikke på lenken under.
https://www.facebook.com/groups/2403538 ... 579457229/
vil du finne 2 – to dokumenter hhv.
VIKTIGE INFORMASJON, TIPS OG RÅD OM RETTSLIG GJELDSORDNING
HVA SKJER ETTER AT DU HAR SENDT INN SØKNAD OM GJELDSORDNING
som tar for seg de oftest stilte spørsmål rundt gjeldsordning, hvor lang tid det kan ta etter at du har levert inn søknad om GO. Du vil også kunne lese om de fallgruver du kan risikere å gå i når du har søkt om GO.
Du vil i disse dok. også finne svar med eksempler på det du spør om.
Håper dette er i orden for deg.

Med vennlig hilsen
TBergh
Med vennlig hilsen
TBergh
t53.berg@gmail.com

Svar