Førtidig avslutning av gjeldsordning.

Forum for gjeldsproblemer. Boliglån, kredittkortgjeld, forbruksgjeld, spillegjeld. Gjeldsordning og refinansiering.
Svar
Allegra
Innlegg: 1
Registrert: 2023-02-04 08:45

Førtidig avslutning av gjeldsordning.

Legg inn av Allegra » 2023-02-04 09:08

Hei!

Jeg er på mitt 5. år under gjeldsordning. Gjeldsordningen skal vare i 7.5 år, grunnet at studielån utgjorde deler av gjelden.

Jeg har vært I full jobb med årsinntekt på ca 600.000 hele tiden, og betaler inn ca 350.000 til gjeldsordningen I året.

Nå er situasjonen den at min nærmeste leder slutter, og jeg er sterkt oppfordret til å søke på denne stillingen. Jeg har fått daglige henvendelser den siste tiden fra både kollegaer og andre ledere om at de ønsker meg inn i stillingen.

Dette vil gi en årlig lønnsvekst på ca 150.000. Samtidig er det en jobb med vesentlig mer ansvar enn jeg har pr i dag, og jeg mister blant annet muligheten jeg har nå til å være helt utilgjengelig på fritiden.

I utgangspunktet er nok dette "den rette jobben for meg" - en jobb som ville utfordret meg. Men motivasjonen på å gå inn i stillingen er ikke veldig høy - først og fremst med tanke på at jeg i realiteten ikke vil se noe til denne lønnsøkningen i praksis.

Jeg funderer på et par alternativer.
1.Kan det være et alternativ at jeg foreslår til kreditorer at jeg får beholde 50% av lønnshoppet selv? På den måten vil kreditorer få ca 75.000 mer i årer enn pr I dag.

2. Dersom jeg foreslår et kontant oppgjør for å avslutte gjeldsordningen nå (har selvsagt lagt kortene på bordet ovenfor arbeidsgiver, og et lån kan være aktuelt). Hvor stort bør et slik oppgjør være? Tilsvarende den summen jeg faktisk ville betalt inn til namsmannen?

Å gå inn I en slik stilling uten å sitte igjen med noe ekstra økonomisk er uaktuelt, kjenner jeg. En slik stilling vil også kreve litt mer i forhold til klær og kjøretøy for å nevne noe....

CrewTravus
Innlegg: 1
Registrert: 2023-07-06 16:59

Re: Førtidig avslutning av gjeldsordning.

Legg inn av CrewTravus » 2023-07-06 17:06

Hei! Vi er glade for å se at du har spørsmål knyttet til de økonomiske aspektene ved arbeidet ditt og nedbetaling av gjeld. Som advokater i Verkhovets Law kan vi imidlertid ikke gi økonomiske råd eller investeringsråd. I ditt tilfelle er det tilrådelig å ta kontakt med en finansiell rådgiver eller en spesialist på gjeldshåndtering, slik at de kan vurdere situasjonen din og foreslå de beste løsningene, med tanke på dine mål og omstendigheter.

Når det gjelder juridisk bistand, står vi klare til å gi deg råd og veiledning i juridiske spørsmål knyttet til nedbetaling av gjeld og kontrakter. Hvis du har juridiske problemer i forbindelse med forhandlinger med kreditorer eller vurderer å inngå et forlik, kan vårt juridiske team gi deg profesjonell hjelp og veiledning tilpasset dine behov.

Ta kontakt med oss for utførlig rådgivning og juridisk bistand i økonomiske og juridiske spørsmål. Vi står klare til å hjelpe deg med å ta informerte beslutninger og ivareta dine interesser.

TBergh
Innlegg: 73
Registrert: 2020-02-26 00:36

Re: Førtidig avslutning av gjeldsordning.

Legg inn av TBergh » 2023-07-08 16:55

Hei. Dette vil være et problem, da både namsmannen tingretten og spesielt kreditorene vil henvise til gols formålsparagraf hvor det bl.a. heter "Loven skal sikre at skyldneren innfrir sine forpliktelser så langt det er mulig,". Mange av kreditorene tenker at hvis du er forfremmet og/eller ny jobb vil dette kunne medføre enda høyere inntekt. Denne muligheten vil de selvfølgelig ikke la gå fra seg.
Med du kan spørre, så vil du vite hva du skal forholde deg til

Med vennelig hilsen
TBergh
Med vennlig hilsen
TBergh
t53.berg@gmail.com

Svar