Når man får utleggstrekk

Forum for gjeldsproblemer. Boliglån, kredittkortgjeld, forbruksgjeld, spillegjeld. Gjeldsordning og refinansiering.
Svar
Snoopi
Innlegg: 5
Registrert: 2022-04-24 08:12

Når man får utleggstrekk

Legg inn av Snoopi » 2022-07-07 22:37

Så står det i brevet at det avholdes møte hos politiet eller hjemme hos meg.
Kommer de hjem til meg ?
Jeg har ikke noe å trekke for har allerede et lønnstrekk. Har en leilighet men der er ikke nok å hente så de kan ikke gjøre noe der annet enn å ta pant. Men da går panten over verdien . Fortsette de bare å tar pant eller venter de bare på at første trekk skal bli ferdig?
Jeg har ikke fått noe brev med info. Bare sett det på mine sider hos namsmann . Jeg har søkt gjeldsordning så alt dette er veldig nytt for meg

TBergh
Innlegg: 73
Registrert: 2020-02-26 00:36

Re: Når man får utleggstrekk

Legg inn av TBergh » 2022-07-09 16:21

Hei.
Det er utrolig skjeldent de kommer hjem til noen.
Ja det er opp til den enkelte kreditor å avgjøre hva de ønsker pant i.

Pant utover en eiendoms faktiske markedsverdi.
Pant i fast eiendom langt utenfor eiendommens markedsverdi, er bedre enn ingen pant.
Årsaken er at det har vist seg at folk betaler på pantekrav, og etter hvert som de forskjellige pantekravene blir betalt, blir de slett osv. osv. «og langt om lenge» så har den siste pantekreditor fått sikkerhet for sitt krav. Men den situasjonen du skisserer så kan det gå «lengre enn langt» før den siste kreditor får reell sikkerhet sin panteheftelse.
Men som sagt, hva en kreditor begjærer pant i, for å sikre seg sitt pengekrav er helt og holdent opp til den enkelte kreditor.

Utleggstrekk, påleggstrekk, tvangstrekk betyr det samme.
Ja, prinsippet om utleggstrekk er: "først til mølla får først malt" Kreditorene står altså i kø, inntil trekket foran løper ut.
Maksimal trekkperioder 2 - to år.

Kreditor som har begjært trekk i inntekten kan ta pant for å sikre sitt krav.

I det brevet du har fått har du ikke blitt oppfordret til å gi svar til namsmannen. Det skal vedlegges et skjema du skal fylle ut om din inntekt, som også inneholder spørsmål om du har andre trekk, og om hva du selv mener det kan trekks, pantes i.

Hvis du ikke finner et slikt skjema ta umiddelbart skriftlig kontakt med namsmannen og få et slik skjema oversendt.

Håper dette avklarer det du lurer på.

Med vennlig hilsen
TBergh
Med vennlig hilsen
TBergh
t53.berg@gmail.com

Snoopi
Innlegg: 5
Registrert: 2022-04-24 08:12

Re: Når man får utleggstrekk

Legg inn av Snoopi » 2022-07-12 08:14

Jeg gikk inn på mine sider hos namsmann og der fant jeg brev. Men ikke fått i post eller noe annet sted.
Jeg har ikke bil eller verdier så da blir det pant.
Og lønnstrekk . Men det går bra. Skjønner mer nå når jeg har lest meg opp her inne .

Svar