Lønnstrekk/pant

Forum for gjeldsproblemer. Boliglån, kredittkortgjeld, forbruksgjeld, spillegjeld. Gjeldsordning og refinansiering.
Svar
Snoopi
Innlegg: 5
Registrert: 2022-04-24 08:12

Lønnstrekk/pant

Legg inn av Snoopi » 2022-05-21 10:04

Hei. Leste at namsmann kan ta kjæledyr å selge de . Gjør de virkelig det ?
Jeg har akurat levert søknad om gjeldsordning og blir redd for hunden vår.
Bør jeg sette noen andre som eier ?

TBergh
Innlegg: 73
Registrert: 2020-02-26 00:36

Re: Lønnstrekk/pant

Legg inn av TBergh » 2022-05-21 13:34

Hei

Deknl. § 2-2 Hva fordringshaver kan kreve dekning i.
Ǥ 2-2. Hovedregel om beslagsretten.
Når ikke annet er fastsatt ved lov eller annen gyldig bestemmelse, har fordringshaverne rett til dekning i et hvert formuesgode som tilhører skyldneren på beslagstiden, og som kan selges, utleies eller på annen måte omgjøres i penger.»
Dette betyr faktisk at namsmannen også kan ta dekning, altså hente og omsette, bl.a. kjæledyr, f.eks. rasekatter og dyre rasehunder, hester osv. Men namsmannen må ta hensyn til om dette vil være økonomisk forsvarlig. Eks. Du skylder kr 6 000,00 – seks tusen. Hvis du har en rasekatt som har kostet kr 5 000-0 – fem tusen, og det vil koste namsmannen kr 3 900 – tretusen nihundre kroner, inkludert dyrehospital, og andre utgifter for å kunne holde rasekatten i live. I tillegg vil helt sikkert koste å få omsatt dyret. Samlet koster dette kr 4 200,00 – firetusen tohundre.
Jeg vil da påstå at dette er ikke økonomisk forsvarlig. Årsaken til dette er at de utgifter som påløper er uforholdsmessig store, sett i forhold til hva namsmannen faktisk kan få dekket av ditt utestående krav, det du skylder av penger.

Håper dette er til litt hjelp

Med vennlig hilsen
TBergh
Med vennlig hilsen
TBergh
t53.berg@gmail.com

Svar