Bonusutbetaling og gjeldsordning

Forum for gjeldsproblemer. Boliglån, kredittkortgjeld, forbruksgjeld, spillegjeld. Gjeldsordning og refinansiering.
Svar
Tiril76
Innlegg: 6
Registrert: 2021-05-10 09:04

Bonusutbetaling og gjeldsordning

Legg inn av Tiril76 » 2022-04-27 14:53

Har et spørsmål, jeg har hatt tvangstrekk på lønn i flere år nå å håper å få gjeldsordning innen 1 år. Men hva skjer med bonusutbetalingen under gjeldsordning? Rekner med denne må brukes til å betale ned på gjelden? Er det lov at arbeidsgiver lar være å utbetale bonus å betaler ut denne når jeg evt. er ferdig med gjeldsordningen? (altså sparer opp all bonus jeg skal ha i løpet av 5-6 år?) Evt. noen andre måter å "lovlig" holde tilbake bonusen til arbeidstaker under slike forhold? Jeg tar selvsagt ikke sjangsen på å gjøre noe "ulovlig" i denne sammenhengen.

TBergh
Innlegg: 73
Registrert: 2020-02-26 00:36

Re: Bonusutbetaling og gjeldsordning

Legg inn av TBergh » 2022-04-29 13:13

Hei.
Jeg vil ikke anbefale deg å gjøre noe slikt. Hvis dette blir oppdaget, og vær klar over namsmannen har tilgang til absolutt alle økonomiske opplysninger, inkl. skattemeldingen for det året du søker og 2 - to år bakover i tid, og der vil dette komme frem, vil din gjeldsordning bli hevet, stanset og du vil aldri få noen gjeldsordning.
I tillegg vil dette kunne bli ansett for å være kreditorsvik, hvilket er straffbart.

Håper dette er til litt hjelp

Med vennlig hilsen
TBergh
Med vennlig hilsen
TBergh
t53.berg@gmail.com

Svar