Gjeldsordning-Samboer opplysning

Forum for gjeldsproblemer. Boliglån, kredittkortgjeld, forbruksgjeld, spillegjeld. Gjeldsordning og refinansiering.
Svar
NAST
Innlegg: 1
Registrert: 2022-03-25 14:41

Gjeldsordning-Samboer opplysning

Legg inn av NAST » 2022-03-25 14:48

Hei.

Jeg skal søke gjeldsordning men min samboer nekter å gi opplysning om hennes inntekt og skattemelding for namsmannen. Jeg har snakket med namsmannen og hun sier at hvis hun ikke får opplysningene om samboer inntekt mm, kan jeg ikke søke gjeldsordning. Er det riktig? Hva skal jeg gjøre hvis jeg får ikke opplysningene hennes? Det kan ikke være mulig at på en måte tvinger namsmannen oss å splitte lag for at det blir mulig for meg å søke gjeldsordning. Vi har 3 barn sammen.

Mvh, NAST

Montanus
Innlegg: 2
Registrert: 2022-03-31 09:44

Re: Gjeldsordning-Samboer opplysning

Legg inn av Montanus » 2022-03-31 10:03

Det din samboer må vite, er at det er lovpålagt gjennom gjeldsordningsloven (GOL) § 2-1.Søknad om gjeldsforhandling, at samboer også skal gi opplysninger.

Videre så er det ikke enkelt for samboere/ektefeller at den ene parten har kommet i et økonomisk uføre, som vil påvirke den felles privatøkonomien over mange år. Men hva kan så du gjøre? Skal du være en gjeldsslave resten av livet, eller skal du gjøre noe med dine fremtidsutsikter som på et tidspunkt kan gi den et normalt liv og økonomi tilbake?

Det blir tøffe valg og prioriteringer, men om du ikke får din samboer på lag om dette, så har dere jo valget om å gå ifra hverandre (litt brutalt kanskje) slik at dere får levd et liv. Du med 3 barn, rettigheter når det kommer avsetning til leie av leilighet som rommer deg og dine barn.

Når alt dette er sagt så er det jo mange ting som spiller inn i din situasjon i dag, slik som om dere eier hus sammen i dag, er samboer medskyldig i gjelden osv.

Ellers er det viktig å holde løpende kontakt med namsmann, som jeg mener er og vil være den beste støttespilleren gjennom hele gjeldsordnings prosessen og tiden.

Hilsen M

TBergh
Innlegg: 73
Registrert: 2020-02-26 00:36

Re: Gjeldsordning-Samboer opplysning

Legg inn av TBergh » 2022-03-31 20:58

Hei.
Hva er begrunnelsen for at din samboer nekter å oppgi inntekt og skattemelding?

Med vennlig hilsen
TBergh
Med vennlig hilsen
TBergh
t53.berg@gmail.com

Svar