Gjeldsordning og feriepenger

Forum for gjeldsproblemer. Boliglån, kredittkortgjeld, forbruksgjeld, spillegjeld. Gjeldsordning og refinansiering.
Svar
Laila
Innlegg: 1
Registrert: 2022-02-08 23:43

Gjeldsordning og feriepenger

Legg inn av Laila » 2022-02-08 23:49

Hei

Håper noen her inne kan svare på dette.

Min søster og mannen er under gjeldsordning. Det er den tredje året nå. Det er frivillig gjeldsordning. Mannen jobber 100% og min søster deltid. De fikk en datter under gjeldsordningen som er 3 år nå.

De har hele veien beholdt feriepengene. Men i år har namsmannen krevd at de betaler inn feriepengene. Har de rett til dette?

Det er eneste aktiviteten de hadde planlagt med deres datter i år var en liten Norges ferie. Men dette er jo da ikke mulig. Samtidig krever jobben at de skal ta ferie. Skal en da ikke bruke feriepengene den perioden de er hjemme uten lønn?

Barnehagen er jo stengt i en periode og mor blir hjemme med barn og selvfølgelig uten inntekt den måned barnehagen er stengt. Så uansett de feriepengene var beregnet for den perioden.

Har søkt mye på nett men finner ingen konkret svar

Takk på forhånd.

TBergh
Innlegg: 73
Registrert: 2020-02-26 00:36

Re: Gjeldsordning og feriepenger

Legg inn av TBergh » 2022-02-09 02:56

Hei.
Dette skal det stå om i den avtalen som er inngått. Står ofte sammen med hvordan overtidspenger skal fordeles.
Men jeg hadde bestdit namsmannens krav.
Be om hjemmel fra lov, forskrift osv.
Vanlig praksis er en fordeling av overtid og feriepenger er 35% til skyldner og 65% til kreditorene av det overskytende.
Namsmannen får da også oppgi en grunn for denne endringen av ordningen, hvis det ikke står noe om dette i avtalen.

Med vennlig hilsen
TBergh
Med vennlig hilsen
TBergh
t53.berg@gmail.com

Maite83
Innlegg: 7
Registrert: 2021-04-08 13:09

Re: Gjeldsordning og feriepenger

Legg inn av Maite83 » 2022-03-09 12:31

Hei, nå blander jeg meg i denne tråden istedenfor å starte en ny!

Jeg er også under Gjeldsordning, og i mine papirer står det :

4. Netto inntekter som skapes ved ekstraarbeid og/eller overtid ut over 100 % stilling, skal fordeles med 35 % til skyldneren og 65 % til fordringshaverne.
Feriepenger og skattefordel juni og desember, og beløp til gode på skatten som utbetales i gjeldsordningsperioden, skal i sin helhet tilfalle fordringshaverne.


Hvorfor er det slik at noen får beholde 35 % av ferie/halv skatt mens andre får beholde null?

Jeg lurer også på hvorfor er det noen som får trekk fra lønn, mens andre må opprette egen konto å sette av alt over 22.000 kr i mnd som jeg da har krav på ?

Montanus
Innlegg: 2
Registrert: 2022-03-31 09:44

Re: Gjeldsordning og feriepenger

Legg inn av Montanus » 2022-03-31 10:21

Alle som har inngått en avtale med kreditorer om en gjeldsordning, har inngått en juridisk avtale med punkter om henvisning til gjeldsordningsloven når det gjeldene endring og evt avslutning av denne.

Jeg kan ikke forstå hvorfor det plutselig blir bedt om endring i praksis av feriepenger, om praksisen tidligere har vært feil ift feriepenger osv. Men det er nyttig å lese gjennom avtalen og da særlig gjeldsordningsloven.

Jeg har selv gjeldsordning. Jeg betaler det samme beløpet hver eneste måned gjennom året. I dette regnestykket, så sitter jeg nok med noe mindre hver måned, men jeg får en større slump med penger i juni, samt at jeg får nyttiggjort meg med halv skatt i desember.

I fjor så fikk jeg over 25000 i restskatt. Min behandler i namsfogden fortalte meg pent at jeg kunne ta kontakt med Skatteetaten og få i stand en nedbetalingsplan. Jeg svarte med henvisning til gjeldsordnings avtalen og lovtekst, at jeg hadde betalt for mye dividende året før, og at det var ubalanse i betalt skatt osv.

Jeg fikk rask beskjed om at det ble sendt endringsmelding om dette til kreditorene, som selvfølgelig ikke hadde innspill på dette pga at det står tydelig i avtale og loven. Fikk dermed betalingsfri i juli og redusert i august slik at jeg fikk betalt ned skattekravet.

Anbefaler alltid å være kjent med avtalen sin og gjeldsordningsloven. Det finnes ingen dumme spørsmål til namsmann, og heller spør en ekstra gang for mye enn for lite. Det er ikke meninga at vi vanlige folk skal ha kompentanse om alt dette, men det grunnleggende kan vi vel sette oss inn i.


Hilsen M

TBergh
Innlegg: 73
Registrert: 2020-02-26 00:36

Re: Gjeldsordning og feriepenger

Legg inn av TBergh » 2022-04-02 20:03

Hei.
Beklager, men jeg ser først nå at jeg ikke besvarte ditt spørsmål fullt ut.
Du sier: "Men i år har namsmannen krevd at de betaler inn feriepengene. "
Namsmannen kan IKKE kreve dette. Skyldner har inngått en avtale med sine kreditorer og IKKE namsmannen.
Det må derfor være kreditorene som begjærer endring av avtalenm neb jeg finner dette heller tvilsomt.
Det din søster skal gjøre er og be om å få se begjæringen som er innsendt av kreditorene. Dessuten virker dette merkelig da dette er juridiske dokumenter og skal da også sendes til din søster og mannen.

Håper dette er til litt mere hjelp.

Med vennlig hilsen
TBergh
Med vennlig hilsen
TBergh
t53.berg@gmail.com

TBergh
Innlegg: 73
Registrert: 2020-02-26 00:36

Re: Gjeldsordning og feriepenger

Legg inn av TBergh » 2022-06-24 17:21

Hei
En fordringshaver er det samme som en kreditor. Så hvis det i en avtale stå¨r at overtid og feripenger tilfalle fordringshaver, betyr dette at det er dine kreditorer som skal ha disse pengene.

Imidlertid vil tilføye:
Hvis all overtidlønn skal tilfalle dine kreditorer har du fått en dårlig avtale. Dette vil ikke gi deg som skyldner noen god grunn til å arbeide overtid.
Det vanlige er at overtidslønn fordeles med 35% til skyldner og 65% til kreditor, altså fordringshaver.

Hvis det er barn i husstanden så bør den samme fordelingsnøkkelen gjelde for feriepenegr.
Begrunnelsen for dette er som følger:
Imidlertid sier lovgiverne klart og tydelig i Ot. prp. (18 1991-92) at: s 52 dette om det at det er barn i husstanden:
«Det SKAL tas hensyn til at skyldnerens barn gis anledning til å delta i normale skole- og fritidsaktiviteter på linje med andre barn.»

Videre heter det i samme Ot. prp. s 65
«Sosiale forhold må også tillegges vekt. Dersom skyldneren har barn å forsørge, vil dette ISOLERT betraktet trekke i retning av en kortere nedbetalingstid»

Det at det står; «…vil dette isolert…» betyr at hvis alle andre forhold ved din ordning er vanlige, hvilket betyr at det er ingen ting som tilsier at du skal ha en lengre eller kortere gjeldsordningsperiode, og du skulle ha en gjeldsordning på lovens normaltid, altså 5 – fem år, men du har ett eller flere barn, da skal dette alene (barna) trekke mot en kortere ordning enn lovens normaltid.

I Innstilling (Innst.) O nr 15 (2002-2003) heter det. Legg merke til at det nå er gått 21/22 år siden Ot. prp.. 81, ble skrevet, og synspunktene vedrørende barn er de samme.
«Komiteen vil understreke at skyldnerens barn har rett til å delta i fritidsaktiviteter på linje med andre barn.»

Det at det står at: «Komiteen vil understreke at skyldnerens barn…» Bruken av denne ordlyden tolker jeg dithen at hverken saksbehandler hos namsmannen, kreditorene eller tingretten har tatt hensyn til at det er barn i husstanden, i veldig mange saker, noe som klart fremgår av lovforarbeidene og var en av lovgivernes intensjoner med gol. I tillegg mener jeg også at dette må forståes slik at dette er viktig, i og med at denne ordlyden «Komiteen vil understreke at skyldnerens barn…» blir brukt.


Håper dette gir litt hjelp

Med vennlig hilsen
TBergh
Med vennlig hilsen
TBergh
t53.berg@gmail.com

Svar