Legg inn
av TBergh » 2020-02-28 20:26
Hei
Dette er blitt langt, men jeg håper du holder ut å lese.
Jeg bemerker med lov/forskrifts henvisninger i den rekkefølgen du har svart.
Namsmann
Er du bosatt i Vestfold? Hvis du er det så behøver du ikke si noe mer, da jeg har vært i kontakt med «denne» namsmannen. Det er et sorgens kapittel.
Rettslig gjeldsordning.
Du nevner namsmannen i det du skrive. Jeg går da ut fra at du har fått en gjeldsordning, som er frivillig, og ikke tvungen etter gjeldsordningsloven.
Nei til avdragsfrihet.
Jeg går ut fra at du beholder en eiet bolig.
Her kommer gjeldsordningsloven (Gol eller gol) helt konkret inn.
Det heter i gol (Sitat i kursiv)
§ 4-8.Fordelingen mellom fordringshaverne
Gjeldsordningen skal omfatte alle skyldnerens forpliktelser som ikke er betaling for en fremtidig motytelse som skyldneren har rett til å motta etter §§ 4-3 til 4-5 og skatte- og avgiftskrav som holdes utenfor gjeldsordningen i henhold til bokstav c nedenfor samt forpliktelser som nevnt i tredje ledd. De midler som skal fordeles mellom fordringshaverne fordeles forholdsmessig etter gjeldens størrelse, med følgende unntak:
(a) Fordringer sikret ved pant i bolig
Dersom skyldneren skal beholde eiet bolig, skal fordringer sikret ved pant i boligen innenfor boligens omsetningsverdi med tillegg av 10 prosent, gis avtalt rente under gjeldsordningen.
Det skal ikke betales avdrag i gjeldsordningsperioden, men hovedstolen består. Krav sikret ved lovbestemt pant i boligen i henhold til panteloven § 6-1 skal likevel gis full dekning.
Min bemerkning.
Slik du også kan lese så åpner ikke loven for avdragsfrihet.
Samboer betaler på dine avdrag.
Jeg går ut fra at du har søkt om gjeldsordning alene og er samboer.
Dette er direkte i strid med ektefellelovens
«Kapittel 8. Ektefellers ansvar for gjeld.
§ 40. Hovedregelen om ektefellenes ansvar for gjeld.
En ektefelle kan ikke stifte gjeld med virkning for den andre ektefellen hvis det ikke er særskilt hjemmel for det.
§ 41. Rett til i visse tilfeller å inngå avtaler på begge ektefellenes ansvar.
En ektefelle kan under samlivet med ansvar for begge ektefellene inngå vanlige avtaler om det daglige husholdet og oppfostringen av barna og vanlige avtaler for å dekke den enkelte ektefellens nødvendige behov. Dette gjelder også leie av felles bolig. Slike avtaler anses å være inngått med ansvar for begge ektefellene hvis ikke noe annet går fram av forholdene.
Hvis den andre parten forsto eller burde ha forstått at avtalen gikk ut over det ektefellen hadde rett til etter første ledd, blir bare denne ektefellen forpliktet.»
Min bemerkning.
Så fremt din samboer ikke har undertegnet på det samme gjeldsbrevet som deg, er din samboer ikke ansvarlig for din gjeld, og skal derfor ikke betale på den heller.
Hjelp av familie m.v.
Hvis du har vært nødt til å låne penger og andre ting for å «få hjulene til å gå rundt» så se om du kan få dette dokumentert.
Fremsett krav
Krev at barnehageutgiftene som ikke var inkludert blir motregnet kreditorene krav, da dette er på identisk med skattekrav
Fordi du ikke har fått fradrag for barnehageutgifter, og at din samboer har vært nødt til å dekke dine avdrag, og fått økonomisk hjelp av familie. Dette har medført at dine kreditorer har fått for stor dividende.
Fremsett krav om at dette blir enten dekket av namsmannen eller at det går til motregning mot det du skal betale til kreditorene, eller som en avkortning av gjeldsordningsperioden
Namsmannen /tingrettens avvisning av ditt krav.
Hvis namsmannen eller tingretten avviser ditt krav, da skal du henvise til
Det heter i Ot.prp. 81 1991. om:
Her heter det: Praktisk saksbehandling 1. Namsmannens veiledningsplikt
”Det er en kjensgjerning at mange av søknadene om gjeldsordning er meget kompliserte og omfattende. De som vil søke har ofte vært under et stort økonomisk press over lengre tid og trenger hjelp og bistand for å komme i gang med en søknad.
Erfaringene har også vist at en gjeldsordningssak som regel ikke bare dreier seg om “hverdagsjus”, men ofte stikker dypt i kompliserte emner omkring lån, pant, skatt, ektefellers formuesforhold, kausjon m.v. Det er derfor ikke tilfeldig at namsmannen så klart er pålagt en veiledningsplikt i disse sakene.”
1) Settenamsmann.
Jeg hadde krevd settenamsmann. Dvs. at du får en annen namsmann til å utarbeide en ny gjeldsordning, eventuelt at du krever at din ordning blir behandlet av tingretten.
2) Fri rettshjelp / fri sakførsel.
Få advokaten til å søke om fri rettshjelp og sakførsel på prinsipielt grunnlag.
Det prinsipielle i din sak er hvorvidt en gjeldsordningsavtale kan være rettslig bindende når den inneholder lovbrudd, og om namsmannen kan holdes både juridisk og økonomisk ansvarlig i denne type saker.
3) Rettshjelpsforsikring.
Sjekk om du har rettshjelpsforsikring i ditt forsikringsselskap.
De tre foranstående punktene kan advokaten din hjelpe deg.
Samboer under livsoppholdssatsene.
Her er to kjennelser som "går utenfor gol"
Den første om forsørgelse av samboer.
Ordning forsørgelse av samboer
LE-2018-159331
Instans Eidsivating lagmannsrett – Kjennelse
Dato 2018-11-22
Publisert LE-2018-159331
Stikkord Sivilprosess. Saksbehandlingsfeil. Tvungen gjeldsordning. Underholdsansvar for samboer. Tvisteloven § 29-23 tredje ledd. Gjeldsordningsloven § 4-3.
Sammendrag Lagmannsretten opphevet tingrettens avgjørelse i gjeldsordningssak. Tingretten hadde ikke vurdert spørsmålet om samboeren kunne forsørge seg selv ved å forbruke av egen formue. Det var heller ikke fremlagt noen dokumentasjon for hennes helsetilstand.
Henvisninger: Gjeldsordningsloven (1992) §4-3 | Tvisteloven (2005) §29-23
Saksgang Nedre Romerike tingrett TNERO-2018-89709 – Eidsivating lagmannsrett LE-2018-159331 (18-159331ASK-ELAG/).
Forsørgelse av særkullsbarn under ordning[/code][/code]
LH-2018-86915
Instans Hålogaland lagmannsrett – Kjennelse
Dato 2018-07-25
Publisert LH-2018-86915
Stikkord Gjeldsforpliktelser. Tvungen gjeldsordning. Gjeldsordningsloven § 4-3.
Sammendrag Lagmannsretten kom til, ut fra de konkrete omstendighetene i saken, at det ikke var i strid med gjeldsordningsloven § 4-3 at skyldneren indirekte bidrar til forsørgelse av samboers særkullsbarn.
Henvisninger: Gjeldsordningsloven (1992) §4-3
Jeg har begge disse kjennelsene i sin helhet. Det blir for langt å legge alt ut her.
Min konklusjon, så langt
Jeg vil påstå at hele gjeldsordningen din er ugyldig, da en gjeldsordning er en avtale mellom deg og dine kreditorer Det er avtalefrihet i Norge. Men avtalen må ikke inneholde brudd på norsk lov.
Det gjør din gjeldsordningsavtale.
Min anbefaling
Bøker som kan være til hjelp.
Egil Rokhaug og en kar som heter Ernst Moe har skrevet flere bøker om gjeldsordning.
Vi starter med de bøkene Egil Rokhaug har skrevet. Disse er:
Gjeldsordningsloven med kommentarer, og Gjeldsordning i teori og praksis
Så var det «han karen» Ernst Moe
Gjeldsordningsloven med kommentarer og Gjeldsordning i teori og praksis
Disse to gutta er pr d.d. de fremste inne gjeldsordning.
Du kan enten kjøpe bøkene, de koster i gjennomsnitt kr 650,00 pr stykk, eller du kan låne dem på biblioteket. Jeg tror det å låne disse bøkene muligens er billigere enn å kjøpe dem.
Hvis det er av interesse kan du sende meg en e-post, så kan vi snakke om saken din, fordi her er det så mye rart, at hadde det ikke vært for at jeg har vært borti rare saker selv, så hadde jeg ment at du må ha misforstått en god del.
Jeg håper dette er til hjelp.
Husk! Krever du ingen ting får du ingen ting.
Det forholdet at du krever og dette vil «på en måte ramme dine kreditorer» får dine kreditorer ta opp med namsmannen, og ikke deg.
Med vennlig hilsen
TBergh