Motta Arv under Gjeldsanering

Forum for gjeldsproblemer. Boliglån, kredittkortgjeld, forbruksgjeld, spillegjeld. Gjeldsordning og refinansiering.
Svar
Maite83
Innlegg: 7
Registrert: 2021-04-08 13:09

Motta Arv under Gjeldsanering

Legg inn av Maite83 » 2021-10-03 17:12

Hei! Jeg er på 6 årig gjeldsanering. Har 5 år igjen. Min mor gikk bort for 3 år siden, og morsarven står da inne i huset som min far forsatt bor i. Nå er det snakk om at han skal selge huset til en av barnebarna og at han eventuelt heller leie av barnebarnet.
Hvordan er det da om jeg mottar arv nå. Er det slik at årene mine blir kortet ned? Om jeg feks kan betale inn 600.000 til 900.000 på gjelden? Eller mister jeg hele gjelden og må forsatt være på dette i 5.år til?

TBergh
Innlegg: 73
Registrert: 2020-02-26 00:36

Re: Motta Arv under Gjeldsanering

Legg inn av TBergh » 2021-10-03 20:05

Hei.
Dette vil være et forhandlingsspørsmål. Det er ingen automatikk i dette.

Eks.
I kjennelse LE-2017-97632 var det snakk om en samlet arv på kr 350 000,- hvor skyldner fikk beholde
kr 50 000,00. Det beløpet skyldner fikk beholde utgjorde 14% - fjorten prosent.

Du kan øke beløpet du tilbyr kreditorene mot at de aksepterer at gjeldsordningsperioden kortes ned med
1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6 mnd osv.

Vanlig praksis er at skyldner får beholde en viss del av det arvede beløpet.
Det du også må ta hensyn til er om du har fått det livsoppholdsbeløpet som ble fastsatt.
Hvis du har fått mindre i livsopphold enn det som ordningens avtale tilsier at du skulle ha hatt, kan du kreve at du skal kunne motregne underskuddet i livsoppholdsbeløpet, og få beholde en viss prosentandel av beløpet.

Du kan gå til Lovdata og søke på gjeldsordning – arv og du vil finne en del kjennelser som tar for seg dette.

Bøker
Du kan låne bøker på biblioteket om gjeldsordning skrevet av Egil Rokhaug og Ernst Moe. Ernst Moes utgave nr 3. Begge disse forfatterne har kalt sine bøker det same; Gjeldsordningsloven med kommentarer og Gjeldsordningsloven i teori og praksis.

Egil Rokhaug er han som er ansvarlig for gjeldsordningsloven og reiser rundt og lærer opp namsmenn og Navs gjeldsrådgivere. Ernst Moe blir ofte brukt som henvisning i gjeldsordningssaker.

Bøkene inneholder stikkordregister så de er lette å finne frem i.

I Egil Rokhaugs bok Gjeldsordning i teori og praksis s. 485. under punkt 8.3.2.3. Arv, gåve erstatning, gevinst mv. som mottas under gjeldsordningen.
Først og fremst MÅ og SKAL du underrette namsmannen om at du arver og beløpets størrelse.

E. Rokhaug uttaler at hvis arven forbedrer skyldners økonomi i det vesentlige, da åpner dette for 3 – tre alternativer.
Skyldner beholder hele beløpet selv
Hele beløpet fordeles i sin helhet mellom kreditorene
Beløpet fordeles mellom skyldner og kreditorene.
Hvilket alternativ som bør/skal velges er avhengig av hvor stor arven er på.

Hvis du vil få utgifter, i fremtiden, f.eks. tannlege, briller o.l. kan du be om å få beholde et beløp tilsvarende disse fremtidige utgiftene.
Men jeg anbefaler p det sterkeste at du låner forannevnte bøker på biblioteket og at du sjekker på Lovdata.

Jeg håper at dette har vært il litt avklaring og hjelp.

Med vennlig hilsen
TBergh
Med vennlig hilsen
TBergh
t53.berg@gmail.com

Maite83
Innlegg: 7
Registrert: 2021-04-08 13:09

Re: Motta Arv under Gjeldsanering

Legg inn av Maite83 » 2021-10-04 09:18

Tusen takk for mye nyttig info!

Ang utgifter til tannlege, briller osv så visste jeg faktisk ikke dette.
Jeg har trodd at dette er noe som går under livsoppholdet.

Ordningen jeg har i dag er at jeg får beholde 22.000 kr i mnd alt utover dette skal gå til kreditorer.

Svar