Prioriteringer og flexitid

For diskusjoner som har mer med levesett og livsglede å gjøre enn med økonomi
Svar
Brukeravatar
skallmann
Innlegg: 93
Registrert: 2019-06-10 02:37

Prioriteringer og flexitid

Legg inn av skallmann » 2019-09-05 17:43

Jeg leste akkurat denne bloggposten om det de kaller "slow FI": https://thefioneers.com/slow-fi-yolo/

Jeg er veldig med på alle notene i denne bloggposten, men sliter av og til med prioriteringene. Det hender nemlig jeg sitter på jobb og ønsker å dra på trening eller hjem før jeg har jobbet ferdig dagen min. Jeg har flexitid, så det er helt greit for meg å dra etter 6 eller 7 timer, men som oftest sitter jeg til jeg har mine 7,5 timer før jeg drar fra jobb, for jeg vil jo ikke gå i minus på timene og havne i en knipe hvor jeg må jobbe masse ekstra på et senere tidspunkt.

Noen dager sier likevel min indre stemme "nei, nå drar jeg på trening, det er viktigere å være frisk og rask enn å jobbe akkurat nok timer". Av alle gangene dette har skjedd har jeg angret nøyaktig null ganger. Treningen har vært givende for kropp og sjel. Men det dukker til slutt opp et dilemma: Hvis jeg går tidlig en dag må jeg jobbe inn igjen denne tiden en annen dag.

Hadde det vært like mange dager hvor jeg tenkte "dette er gøy, jeg sitter på jobb to timer til", ja da hadde dette gått helt fint. Nå er det på ingen måte slik at jeg hater jobben min, men dessverre er det mange flere av de dagene jeg ønsker å dra en time eller en halvtime før tida, enn dager hvor jeg ønsker å jobbe tilsvarende ekstra. Det betyr at jeg ikke så rent sjelden må presse meg selv til å sitte en halvtime-time lengre på jobb enn jeg ønsker, bare for å få timene til å gå opp. Dette selv om jeg kjenner at behovet for middagshvilen er brennende sterkt og jeg nok ikke lenger er særlig effektiv der jeg sitter. Jeg tror noen ganger at jeg hadde fått utrettet mer på jobb totalt om jeg bare gikk hjem nå og heller dukka opp mer uthvilt neste dag.

Jeg er heller ikke særlig flink til å jobbe hjemmefra på kveldstid eller i helgene (i den grad det i det hele tatt lar seg gjøre å jobbe hjemmefra). Jeg har konstant en drøss med ting jeg ønsker å gjøre på fritida, det være seg i ukedager eller helger. Man kan selvfølgelig si "ta deg sammen, grow up, bit tennene sammen, skjerpings, sånn er livet", og det er jo det jeg gjør nå. Det kan likevel ikke stikkes under en stol at dette ikke er optimalt for tankegangen om å leve et godt liv også på veien mot FIRE.

Jeg ønsker sekstimersdagen velkommen, men inntil vi har den, hvordan skal jeg løse dette best mulig? Jeg liker jo å se på meg selv som en løsningsorientert person. Er det tankegangen min som må forandres? Er det vanene? Er det jobben som bør si "fuck this, skallman, gå hjem en halvtime tidligere og skriv det som en hel dag"? Er det jeg som bør be om en uke ubetalt fri i året som jeg fordeler utover disse dagene?

Brukeravatar
Utbytteprinsen
Innlegg: 171
Registrert: 2019-06-17 11:57
Kontakt:

Re: Prioriteringer og flexitid

Legg inn av Utbytteprinsen » 2020-09-29 12:19

Meget gode spørsmål skallmann. Har selv akkurat kommet opp på trinn 1 av 12 på stigen mot FI. Det vil si at mine utbytteinntekter nå dekker livskostnader for 1 av årets 12 måneder. Så er spørsmålet...orker jeg virkelig å jobbe 100 % fremover (for å spare raskere mot FI) eller skal jeg alt nå nye godt av fruktene og ta meg 1 måned ulønnet permisjon hvert år? :?:
Følg min vei mot økonomisk frihet her: https://www.darkpool.no | https://twitter.com/utbytteprinsen | Få 200 kr gratis når du oppretter Aksjesparekonto her: https://kron.no/api/referral/invite/kgxy9

Brukeravatar
skallmann
Innlegg: 93
Registrert: 2019-06-10 02:37

Re: Prioriteringer og flexitid

Legg inn av skallmann » 2020-09-30 04:39

Alt handler om prioriteringer, Utbytteprinsen. Det første steget må vel være å regne på hvor lang tid det tar å spare opp til et nivå der du er fornøyd i begge scenarier. Deretter kan du tenke på om det er verdt å ta noe fritid nå, eller om det er bedre å nyte forrentet fritid senere. Dette kommer helt an på dine egne prioriteter.

Selv ser jeg ikke for meg å jobbe fulltid til jeg er ~50 år for så å slutte brått i jobben, men heller ta en gradvis nedgang. Det kan også godt hende at jeg vil trives bedre med en 40 eller 60 prosent stilling et sted enn å være helt uten jobb. Det kan være godt å ha noe fast å gå til for å få litt struktur i livet. Dette forsterker troen min på en gradvis nedgang. Når jeg ikke lenger føler jeg har behov for ekstra ferie eller lavere stillingsprosent er det heller ingen grunn til å kutte mer, uansett hvor mye penger jeg måtte ha på bok.

En annen ting er at man ikke aner hvor lenge man lever, så da er det mye mening i å prioritere fritid og menneskelige relasjoner over økonomisk fremgang gjennom kjipe timer på jobb. Fordelen med 1 måned ulønnet permisjon som du nevner, fremfor nedgang i stillingsprosent, er at du året etterpå jobber fulltid igjen by default hvis du finner ut at det er lurest. :-)

bobil
Innlegg: 3
Registrert: 2021-08-08 13:57

Re: Prioriteringer og flexitid

Legg inn av bobil » 2021-08-08 15:01

Jeg er for gammel til å tenke FIRE, men jobber for å få en best mulig pensjon den dagen det er aktuelt.
Jeg har vel motsatt problem av deg, Skallmann. Jeg har dårlig samvittighet til å gå på trening, eller hjem i stedet for å jobbe den halvannen timen overtid. Selv om jeg vet at treningen er positiv for både min egen og arbeidsgivers del, og arbeidsgiver ikke krever overtiden.

Mine arbeidsoppgaver er ubegrenset. Jeg trives utrolig godt i jobben, men den uendelige mengden arbeidsoppgaver spiser meg opp.
Heldigvis har jeg en samboer som jeg ønsker å tilbringe tid sammen med. Så jeg forsøker holde mine arbeidstimer til den tiden h*n er på jobb, og evt bortreist. Og ferien er hellig. Allikevel ender jeg opp på minst 20% overtid årlig. Hadde jeg vært alene hadde jeg jobbet døgnet rundt i perioder, frykter jeg.


I morgen er ferien over, og en høst og vinter står for døren. Med enda flere oppgaver enn før, da vi ikke har fått inn søkere til et utlyst vikariat i vinter.
Ha en fin dag. :)

Svar